Chilodonella..Gyrodactylus

Hei,

Har et par guppy damer som har tatt kvelden med ca 3 uker mellomrom, den siste i dag. Begge ble kjøpt for ca 4 uker siden sammen med en guppy kar. Begge damene ble hvit på den bakre halvdelen, de virket litt hoven, finnen bak virket litt oppspist. Begge ble etter tur plassert i et lite sykehus kar før de etter tur døde. ( den siste hjalp jeg da den var veldig dårlig).
Ut i fra symptomene synes jeg det virker som om de har blitt rammet av Chilodonella eller Gyrodactylus...?

I samme akvarie svømmer det 6 Platy og 2 kinesiske algespisere ( +1 gyppy hann).

Ingen av de andre fiskene har noen sykdommstegn.
Børr jeg bare vente å se om noen andre blir rammet eller børr jeg gjøre noen tiltak?

Nitrit, PH og GH har fine verdier.

Ser at den ene sykdommen er en typisk guppy sykdom.

Men regner med at de andre fiskene også kan bli rammet?

Takker for evt gode svar!
De fleste sykdommer finner man spor av i etthvert akvarie. Det er derfor slike kan bryte ut i ett ellers ganske lukket system.

Så lenge du ikke ser sykdomstegn på øvrig fisk i løpet av 2-3 uker, bør du kunne friskmelde akvariet.
Anbefaler litt hyppigere vannbytter etter slike litt usikre tilfeller av død, for å hjelpe til med å fjerne eventuelle smittestoffer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap