Hva feiler kampfisken min?

Har en blå kampfisk hun, som plutselig har fått helt mørkt forparti, nesten halve fisken er blitt mørkeblå.
Den mistet plutselig halefinnen for 14 dager siden, og jeg mistenker at det må være den andre kampfiskhoa som har tatt den da det ikke er andre fisker der, kun noen eplesnegler. Hadde henne i saltbad ei lita stund, bare for sikkerhets skyld. Det ser egentlig ut til å gro.
Hadde også en kampfiskhan der som plutselig døde for 15 dager siden. Han fant jeg også med halen ganske oppspist.
Kan det være sykdom her? Ho ser ut til å være i bra form, og spiser bra,mens hankampfisken virket litt mer pjusk de siste dagene han levde, spiste lite.
Synes det er litt rart at halefinnen forsvinner så brått ved sykdom?
Er litt skeptisk til det plutselige fargeskiftet til fisken. Har lest litt i sykdomsartikkelen og på forumtråder og tenker litt på tub.,men da får de vel helst gråe flekker med rosa kant? (I følge en annen tråd her inne).

Takknemlig for svar.
Tenkte på mobbing først, men virker litt rart hvis én hun skal angripe både en han og en hun, så jeg mistenker vel egentlig en sykdom, finnråte. Hvis du hadde henne i et saltbad, og hun så bedre ut etter dette, så er jo det riktig måte man behandler den sykdommen på (ved lette angrep) og ved eSHa 2000. Det er en smitsom sykdom, så det er lurt å behandle hele karet, hvis du tror det er denne sykdommen da..., kan jo hende det er noe annet.
Tusen takk for svar.
Synes likevel det er svært merkelig at halen er revet tvers av bare over natta. Jeg ville trodd det tok lengre tid, og at den gradvis ble mere og mere flisete ved finneråte.
Jeg har sett denne andre kampfiskhoa med deler av hannens hale i munnen helt i begynnelsen(for 2-3 mnd. siden), men det så ut til å gro fort og fint.
No er jeg også litt bekymret over at ho har fått mørkere hode/framparti.
Panduro
Tusen takk for svar. Synes likevel det er svært merkelig at halen er revet tvers av bare over natta.

Litt merkelig det ja, hørtes vel mere ut som mobbing. Har selv opplevd at kampfiskhannen min, som hadde en skikkelig, knallflott, hale, ble flisete og stygg (rett og slett) over natta. Satt å så på karet på dagen, og oppdaget plutselig syndebukken (den ene kampfiskhunnen) med en rød halebit i munnen. Stakkarn ble bare mer og mer flisete over de neste dagene, men daua til slutt (av sykdom vel og merke), så da ble problemet "løst" :P
Du kan ikke prøve å skille dem fra hverandre en stund?
Har mulighet for å skille dem ei lita stund ved å la en av dem bo i et 14l plastakvarie.
Det som er litt rart er jo at det ser ut som det er ho med avrevet hale som er verst til å jage den andre no, selv om det egentlig har sett ut til å gå bra og vært fred mellom dem.
Det har kanskje vært litt mere krangling mellom dem etter at hannen forlot dem? Merkelig egentlig?
Det finnes grader av finneråte, eller for å si det på en annen måte; denne kan oppstå som følge av ulike bakteriers herjinger.
Det er derfor ulikt hvor fort\ hardt ett angrep vil\ kan være. Men en så stor finne som hos kampfisk på så kort tid, det tviler jeg sterkt på at skyldes bakterier.
Dette høres derfor helt klart ut som du har en meget humørsyk dame i karet

Når det gjelder fargen på fisken, som endrer seg, kan dette henge sammen med stress, sykdommer osv. Det er, uten andre symptomer, vanskelig å si eksakt hva denne fargeendringen skyldes.
Kan ikke annet enn å anbefale hyppige vannbytter, kombinert med aktiv observering av fiskene.
Tusen takk for svar.
Nei ser ingen andre symptomer på sykdom. Virker ellers i fin form og spiser bra, og er fin og blank i "huden".
Hadde i begynnelsen litt småsår etter slåssing? men disse grodde helt fint.
Håper det "bare" er stress som forårsaker fargeforandringen.
Skal gjøre som du sier med hyppige vannbytter, og nøye observasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap