Skjørtetetra med svart og opphovnet/deformert munnparti

Jeg kjøpte 10 stk skjørtetetra for et par år siden. Flere ganger har det skjedd at en eller flere av disse har fått svart og opphovnet/deformert munn. 4 av disse 10 har i min eiertid enten dødd av dette eller så har jeg måttet avlive dem fordi de ikke lenger får i seg mat.

Nå har jeg 5 igjen, hvorav 2 er tydelig angrepet. Jeg skulle jo helst etterfylt med flere - det er jo en stimfisk - men jeg vil jo ikke det hvis dette er en smittsom sykdom.

Er det noen som har sett noe lignende?
Kjenner ikke helt igjen bedkrivelsen din. Det er mer vanlig at fiskene blir hvite rundt munnen, av munnråte.

Siden dette er noe som tydeligvis ikke er svært smittsomt, i alle fall tar det tid fra en blir syk, til neste, osv, vandrer tankene mine bortom virus... Virus finnes det mange bedritne sorter av (undskyld ordvalget), og felles for de alle, er at det blir opp til fisken å overvinne disse.
Virus er gjerne såpass spesielle at de kun rammer en art, og man kan derfor oppleve at det kun er en art som utryddes.
Faren med dette, er at enkelte fisk kan bli immune, og skaffer man da nye artsfrender, kan disse fort ende sine dager på virusets bekostning.

Jeg ville nok ikke, med det første, skaffet flere av disse fiskene. Ikke fordi jeg vet at det er virus, men fordi sjangsen er så stor som den er for nettopp dette.
For å hjelpe de allerede syke fiskene, bør du bytte vann hyppig, og gjerne tilføre vitaminer i vannet. eSHa Optima er kanon til å hjelpe fiskene med både det ene og det andre
Takker for godt svar! Jeg leste det med en gang, men tenkte at jeg skulle prøve å ta bilde av de syke fiskene før jeg skrev mer her. Jeg har bare fått somlet meg til å bruke mobilkameraet ennå, så dette bildet er VELDIG dårlig. Det skulle likevel være mulig å se den sorte og store munnen. Det har også slått meg at de rammede fiskene pleier å være større enn de andre - det virker som de svulmer opp generelt.

Begge fiskene lever forresten ennå, og de tre andre ser fortsatt ikke ut til å være rammet. Jeg har ikke prøvd de vitaminene du anbefalte, men kommer til å gjøre det snart. Og jeg kommer nok ikke til å satse på flere skjørtetetra i dette karet før disse fem er borte.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap