Medisinering og tempraturøkning i discusakvariet????

I slutten av forrige uke kjøpte jeg ca 30 stk neon tetra som jeg puttet opp i discuskaret. Da det gikk et par dager fikk jeg se at halvparten av disse var syke, og 4-5 lå døde,(tror det er finnråte, de sa i allefall det i butikken da de fikk se et eksemplar jeg hadde tatt med). Fikk også ser at de hadde smittet mine rødmunntetra.
Har hatt i baktopur, men har ingen erfaring med middelet fra før. Dvs jeg har aldri hatt finnråte tidlkigere.
Jeg har 3stk Malboro Red, 3stk Blue Diamond og 3stk Royal Blue( tror jeg de heter), ca 15stk Julii, 1 ansictrus, et par eplesnegler og tigersnegler.
I butikken sa de at jeg skulle skru opp tempraturen samtidig som jeg hadde i medisin og akvariesalt. Jeg mener jeg har hørt at man ikke skal skru opp tempraturen når man medisinerer. Vanntempraturen er 29 grader og ellers er vannverdiene fine. Spørsmålene mine er :

Skal man skru opp tempraturen når man medisinerer?
Hvor mye akvariesalt skal man ha i( akvariet er 540l)?
Og smitter dette i tilfelle over på discusen?
Tåler alle fiskene mine denne type medisin, tenker spesielt da på discusen?

Hilsen triste lille morild, som frykter det verste for resten av fiskene.

Det var da fælt som du skulle slå til på en gang. Nå husker ikke jeg om baktopur krever tempøkning til over 30 grader, men det har jeg ingen tro på. Behold den tenperaturen som er i karret.

Det er kun discusene som er "designet" for høyere temperatur slik at de andre fiskene vil slite fryktelig mens de allerede er svekket av sykdom.

Noen spesiell grunn til at de anbefalte deg å salte karret samtidig som du medisinerer?. Baktopur skal ta knekken på finneråte slik at jeg foreslår at du tar et skikkelig vannbytte med slamsuging. Tilsetter medisinen og opprettholder de vannverdiene du har.

Tung lærdom å ta når uhellet er ute, men karantenekar er et must for å unngå å bringe inn sykdom som smitter hele den verdifulle besetningen i hovedkarret.

Takker for svar Geir.
Slamsuging og vannbyttet ble gjort før medisinering, og vannverdiene er opprettholdt.
Det står ingenting om tempraturøkning på bruksanvisningen.
Saltet skulle i for å forebygge, men det er vel for sent å forebygge når skaden allerede har skjedd. . . . . Det sa i allefall en vis mann til meg en gang...,;D. Bruker jo ellers å ha i salt av og til.
Jeg har faktist planer, ikke planer engang, jeg SKAL kjøpe meg et nytt akvarie, fordi det akvariet som jeg har pleid å bruke til karantetne kar, er det nå Malawi i. Fristelsen for å bruke dette til noe annet ble for stor, og selfølgelig måtte sykdommen ramme akurat nå rett før det nye akvariet er kjøp inn.
Lærepengen min blir derfor:
Ikke fall for fristelsen til å bruke karantenekaret til andre fisk før nytt kar er innkjøpt!!!
Mvh morild

Det å holde et karantenekar som et karantenekar er den største utfordringen jeg har møtt som akvarist. Du store min hvor mye fint man kan putte i et karantenekar.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap