Scalaren spiser ikke!

Jeg har et sclarepar der hannen ikke spiser. Jeg tror den er deprimert eller noe sånt, fordi den ble mobbet av en annen scalae hann den var i samme kar som for en stund siden.
Men nå har den lagt egg sammen med scalare hunnen, men spiser fremdeles ikke. Skal jeg avlive den, eller vente og se hva som skjer? Jeg har hatt scalareyngel før, men de døde fordi de ikke spiste. Hva skal jeg mate denne yngelen med? Med den andre yngelen prøvde jeg å mate med nyklekket artemia, flytende artemiamix og vanlig yngelflakfor.
Hvordan ser denne fisken ut, er den tynnere en hunnen? Ca hvor gammel kan den være?

Er det mange fisker i akvariet ditt, og hvor stort er det?

Hvis hannfisken ikke er tynn, så kan det jo vere at han sniker seg til ett og annet egg når hunnen ikke ser på.

Veldig rart at den forige yngelen din ikke spiste levende nyklekket artemia. Jeg har aldri hørt om skalareyngel som ikke ville ha dette.

Du kan jo prøve med microorm, men artemia er bedre.

Skalareyngel bør ha levende for.
Vi har to scalarepar, et sort og et gult og de gikk i en 150 liter sammen med 7 svartneon, en dverggurami og en ansistrus. Det gule paret og den sorte hunnen har vi hatt i 6mnd,mens den sorte hannen har vi bare hatt i 1 1/2 mnd. Da de sorte la egg første gangen ble de svært agressive mot de andre fiskene og det gule paret sto trengt ned i et hjørne. Vi flyttet da eggene ut, men agressiviteten fortsatte. Den sorte hannen er noe større enn den gule, forholdsvis 5 og 7 cm (uten halefinnen). For at det sorte paret skulle få fred flyttet vi ut alle fiskene til et 63l. Av det vi har registrert har ikke den gule hannen spist på noen uker og den spiser heller ikke etter at de ble flytte, men nå er han altså blitt pappa.
Han er mye tynnere enn hunnen og også tynnere enn han var før, syns han snart er gjennomsiktig. Står mye og sturer bak pumpen eller i hjørnet.
Hadde eSHa optima og mineroll i vannet i går. Eggene ble lagt i dag.
Utrolig at han dannet par og var med på egglegging når han er så svekket.

Det gjenstår jo å se om eggene er befruktet da.

Men det styrker teorien min om at Skalarer må legge egg, uansett hvor fælt de har det.

Begge de akvariene du har er for små for god trivsel for Skalarer synes jeg. I vert fall når de blir fullvoksne.

Målte nettopp mine voksne fisk, og de er 19 cm fra øverste til nederste finnespiss. Disse finnene blir lett missdannet i små akvarier.
Eggene er befruktet. Hvis de ikke hadde vært befruktet hadde de vært helt hvite, men disse er mer gjennomsiktig hvit.
Jeg mistenker at hannen kan ha noe innvollsparasitter. En scalare som ikke forsyner seg grådig ved fòringstid er definitivt syk. Jeg ville rett og slett kjørt en kur mot innvendige parasitter først som sist. Alle bør få behandlingen, siden de har gått sammen før. Slikt smitter veldig.

De beste midlene for dette er noe som heter PraziPro og som kjøpes fra USA, nettbutikken heter Rocky Mountain Discus. Du får avgjøre selv om du vil bruke dette, men det anbefales virkelig!

Jeg har dessverre ikke noen forslag til alternative medisiner mot innvollsparasitter. De fleste andre kurer tar også kål på filterbakteriene samtidig med innvollsparasittene, så det er derfor noe herk. PraziPro fra den amerikanske nettbutikken gjør ikke det, samt at den er hypereffektiv mot parasitter.
Noen av fiskene har spist de fleste eggene, men de gjennværende eggene har blitt til wigges.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap