Kileflekkrasboraer som dør.
Er helt fersk og begynte med 10 Kileflekkrasboraer da vannet var klart. 14 dager side. Ja jeg var utålmodig etter å komme i gang. O nitritt, ph 7,0, dH 6, Tp 27. Den første døde dagen etter og siden har det dødd en hver dag. Kjøpte 11 nye ( det var nok ikke så lurt). 7 døde i alt til nå. Ingen i dag så langt. De står plutselig helt stille og ser ut som de hiver etter pusten. Får utstående øyne og dør etter noen timer. Har prøvd å lese litt, og lurer på om det kan være tuberkulose i og med disse øynene. Eller en bakterieinfeksjon? Er dette i såfall noe jeg har fått med fra butikken. Har testet vannet hver andre dag ( ikke strips) og det er helt fint.
Karet er på 270 l med en Eheim 2026. Har også greid å putte oppi to Gibbiceps i denne tida, men de ser ut til å ha det bra heldigvis.(Skikkelig nybegynner ja) Noen forslag, og hva gjør jeg nå?
Karet er på 270 l med en Eheim 2026. Har også greid å putte oppi to Gibbiceps i denne tida, men de ser ut til å ha det bra heldigvis.(Skikkelig nybegynner ja) Noen forslag, og hva gjør jeg nå?
Postet 27.03.07 kl 17:46
Tester du med teststrips eller dråpetester? Dersom du tester med strips, kan du ikke stole på resultatet. Ta en titt på denne produktomtalen. Fisk som gisper er et av symptomene på nitrittforgiftning.
Postet 27.03.07 kl 18:40
Postet 27.03.07 kl 19:05
Postet 27.03.07 kl 19:06
Endret: 27.03.07 kl 19:13
Ja jeg har testet det også og den var på null. Men nå har jeg byttet 10 % av vannet igjen, så får jeg teste på nytt i morgen. fortsatt ingen døde i dag så jeg håper epidemien er over. Tusen takk for svar foresten. Det hjelper bare å vite at man ikke er aleine, og faktisk kan lufte tanker med noen andre. Fabelaktig forum - lærer masse hver dag.
Postet 27.03.07 kl 19:47
LNNDet hjelper bare å vite at man ikke er aleine, og faktisk kan lufte tanker med noen andre. Fabelaktig forum - lærer masse hver dag.
Jeg må bare skrive under på dette Både at det hjelper å vite at man ikke er alene og at dette er et fabelaktig forum. Det er helt vanvittig hvor mye jeg har lært på det halve året jeg har vært medlem.
Postet 27.03.07 kl 19:52
Det eneste jeg ut i fra det du skriver her, kan se opp mot problemene med kileflekkene, er tempen.
Dette er en art som kommer best til sin rett i ett akvare med 21-22`C. Har testet hele skalaen, og ser gang, på gang at det er her man har størst sjangs til å berge fiskene over tid.
Men dette er ikke en fisk som er lett å holde i ett ferskt akvarie, selv opplevde jeg mye av det samme som deg, fiskene forsvant en etter en, når karet var relativt ferskt.
Nå, etter noen måneder der ting har gått seg grundig til, er det mye mer liv i karet, bokstavelig talt
Dette er en art som kommer best til sin rett i ett akvare med 21-22`C. Har testet hele skalaen, og ser gang, på gang at det er her man har størst sjangs til å berge fiskene over tid.
Men dette er ikke en fisk som er lett å holde i ett ferskt akvarie, selv opplevde jeg mye av det samme som deg, fiskene forsvant en etter en, når karet var relativt ferskt.
Nå, etter noen måneder der ting har gått seg grundig til, er det mye mer liv i karet, bokstavelig talt
Postet 29.03.07 kl 12:03
Ja stakkars alle fisker som må dø på grunn av alle uerfarne akvarister. I den ene boka jeg har står det at de skal ha 23-28 gr, og i den andre 22-25 gr. Har senket til 26 gr nå. Har ikke hatt dødsfall på 3 døgn (hurra), så det kan nok hende det var for ferskt for denne typen fisk. Jeg planlegger Discus og leser og leser, men det hjelper jo lite hvis litteraturen ikke stemmer med virkelighetens erfaring. I butikken sa de at denne går bra sammen med Discus og den skal jo ha det varmt har jeg forstått, så jeg tenkte liksom å stabilisere karet på Discus kvalitet helt fra starten, men hva gjør jeg da i forhold til temperatur?
Postet 29.03.07 kl 21:28
Postet 30.03.07 kl 11:38