Finneråte?
Jeg kjøpte en scalare for 2 uker siden som døde på fredag, den ble mer og mer frynsete i finnene de siste dagene. Jeg var usikker på om det var noen som hadde nappet i den, men nå ser det ut som om den ene perleguramien også har blitt syk. Den har litt frynsete halefinne, ser at det mangler en større del der, magen vokser og den puster hurtig. Jeg skifter vann, 50 liter, 1 gang i uka, karet er på 170 l. Har ingen problemer med nitritt, og forer med flakfor og sorte mygglarver 1 gang om dagen. Har planlagt vannskifte hver dag de neste dagene, men problemet er at jeg reiser på ferie på fredag... Har Esha medisiner i huset, men har aldri prøvd å medisinere før. Bør man i så fall bruke kullfilter etter behandling, og hvordan i et utvendig filter (eheim 2026)? Rekker jeg dette på tre dager, eller holder det å skifte vann, kanskje sette fisken i karantene (har tomt kar på 60l og innkjørt filter), eller skal jeg gå for avlivning? Er redd for at fisken skal dø og ligge å råtne i karet 1 uke, eller smitte alle de andre fiskene. De som kommer for å mate fiskene og katten har ikke noe kjennskap til fiskestell.
Postet 27.03.07 kl 21:49
Esha medisinene er etter min erfaring knallgod å behandle med,trenger ikke behandling med kull etterpå heller. Vannskifte etter behandling kan man vel egentlig bare kjøre som vanlig.
Smitten er vel allerede "frittflytende" i karet ditt allerede så det er vel egentlig bare å kjøre på med medisinering av det karet,selv om du tar ut den syke fisken så ligger smitten i karet ditt allerede.
Smitten er vel allerede "frittflytende" i karet ditt allerede så det er vel egentlig bare å kjøre på med medisinering av det karet,selv om du tar ut den syke fisken så ligger smitten i karet ditt allerede.
Postet 27.03.07 kl 21:57
Postet 27.03.07 kl 22:43
Postet 28.03.07 kl 08:04
Avhengi av hvor hardt fisken er rammet, har man synlig effekt temmelig raskt med tanke på finneråte. Spesielt eSHa 2000 er super-effektiv på dette. Men er angrepet stort & stygt, kan det selvsagt ta lengre tid. Opplever nå selv at en av diskusene har en svært stygg krigsskade med det værste angrepet jeg har sett av sopp. Etter ett døgn, har ikke medisinen hjulpet mye, så jeg er forberedt på å utvide 3.dagerskuren.
Men jeg må si at jeg ikke liker det jeg leser, at fiskens buk begynner å ese. Jeg frykter rett å slett at finneråten er ett sekundært problem, ikke 1. problem.
Est buk stammer vanligvis fra forstoppelse eller bukvannsott.
Les mer om disse i artikkelen om sykdom, i samlinga vår med artikler
Men jeg må si at jeg ikke liker det jeg leser, at fiskens buk begynner å ese. Jeg frykter rett å slett at finneråten er ett sekundært problem, ikke 1. problem.
Est buk stammer vanligvis fra forstoppelse eller bukvannsott.
Les mer om disse i artikkelen om sykdom, i samlinga vår med artikler
Postet 28.03.07 kl 09:38
Postet 28.03.07 kl 09:45
Ja, nå har jeg lest litt om bukvannsot og ser at medisinen jeg bruker for finneråte også kan brukes for å hindre videre smitte av bukvannsot (esha 2000). I dag tidlig hadde magen til den syke perleguramien blitt ennå større, så jeg tror jeg går for avlivning uansett i ettermiddag.
Jeg kommer også til å gi medisiner 1 dag ekstra, men så må jeg la karet stå alene 1 uke, med mating 2-3 ganger.
Jeg byttet 50% vann i går før medisinering. Bør jeg bytte igjen før jeg reiser fredag ettermiddag, eller vil dette forstyrre medisineringen?
Jeg kommer også til å gi medisiner 1 dag ekstra, men så må jeg la karet stå alene 1 uke, med mating 2-3 ganger.
Jeg byttet 50% vann i går før medisinering. Bør jeg bytte igjen før jeg reiser fredag ettermiddag, eller vil dette forstyrre medisineringen?
Postet 28.03.07 kl 10:26
Postet 29.03.07 kl 00:06
E. 2000 kan hindre at bukvannsott i de ekstremt tidlige stadier kan stanses, samt hindre smitte til annen fisk.
Men når magen begynner å bule, er det ikke en eneste medisin i verden som kan berge fisken. De indre organger er da i ferd med å gå i oppløsning, og da er det selvsagt kjørt.
Det er ikke noe problem å bytte vann under kuren, så lenge en erstatter utbyttet medisin med ny. Dette er noe jeg gjør med alle typer kur jeg kjører, bytting av vann er da ett must.
Men når magen begynner å bule, er det ikke en eneste medisin i verden som kan berge fisken. De indre organger er da i ferd med å gå i oppløsning, og da er det selvsagt kjørt.
Det er ikke noe problem å bytte vann under kuren, så lenge en erstatter utbyttet medisin med ny. Dette er noe jeg gjør med alle typer kur jeg kjører, bytting av vann er da ett must.
Postet 29.03.07 kl 16:34
Postet 29.03.07 kl 16:48