Hvitprikk og sopp og varmeøkning!! Dårlig kombinasjon?

Jeg har en fisk med sopp og driver med hyppige vannskifter.
Men nå har selvfølgelig hvitprikken rammet flere fisker. Tenkte å prøve med varmekur iom at medisinene jeg bestillte mot dette tildligere er kommet bort i posten . Ingen av fiskene jeg har tåler så varmt vann egentlig men regner med det går bra i en liten stund? Og hva kan skje med den fisken som har sopp? det gjør seg vel ikke med varme da? Komplisert!! Det jeg bruker til sykeakvarie er reker i nå så må medisinere hele karet med alle innbyggere,så kan ikke flytte den soppangrepede fisken.. what to do? er vel bedre å riskikere å miste 1 fisk enn hele besettningen i hvitprikk?
Her har du ett problem, av de mer kjipe: Varmekuren vil øke veksten av sopp ekstremt, og trolig vil fiskene dø av sopp svært raskt.

Kan ikke annet enn å anbefale deg følgende; om du regner med at medisinen kommer i morgen, senk tempen, bytt ut vann både nå og i mårra tidlig. Tilfør salt, 1g pr L, ved første vannbytte.
Om medisinen ikke kommer før helgedagene setter inn; få tak i annen medisin, selv om dette betyr kolaps av filterbakterier.
kan jeg sette den ene fisken med sopp hos rekene i mellomtia? vil tro at soppmedisin ikke er noe gunstig for de men slik at jeg ihvertfall kan kurere hvitprikken?
medisinene kommer ikke før påske og jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe i butikk akkurat nå :/
hvis rekene tåler varmen,så kan jeg flytte de til hovedkaret og ta rekekaret som sykekar for den med sopp?! Har ikke mange rekene enda så det er ikke noe pes det..
Reker og medisin er ofte en dårlig ide.
Reker og varmebehanding er oftest en ennå dårligere ide.

Har du mulighet til å sette den sopp-infiserte fisken f.eks i en bøtte\ balje til behandling? Om det er en fisk som tåler salt, kan du da forsøke å behandle den med en ren salt-kur.
Hvilken art er det snakk om?
det er en perlegurami. jeg har selvfølgelig mulighet til det. tåler denne arten salt og hvor mye skal jeg da bruke? er kun denne ene fisken med synlig soppangrep
Den tåler noe salt, men er ikke verdens mest tolerante fisk når det gjelder dette.
Jeg ville startet med 1g\L (0,1%) på dag en, deretter 0,2% dag 2, og om den ikke er bedre\ sliter stygt med saltet på fredag\ lørdag, økt til 0,3%. Evt filterkultur er da takket for seg (over 0,2% pr 14 dag er fatalt for bakteriene), men du tenker kanskje ikke ha filtrering av vannet den skal gå i?
viss det blir i en bøtte blir det dårlig med filtrering ja. er svampfilter i rekekaret men viss de ikke tåler hverken varme eller salt er jo det lite aktuelt. blir nok en bøtte,med en varmekolbe i så det ikke blir alt for kaldt. Guramien tåler vel ufiltrert vann bedre enn de andre
scnuppa
Guramien tåler vel ufiltrert vann bedre enn de andre :)

Halvveis rett
Guramier kan ta opp O2 fra lufta over vann, men vil reagere like dårlig som andre fisk på forgiftning av vannet

Husk å legge noe over bøtta, slik at lufta ikke kjøles for mye. Da risikrerer du rett å slett at den blir forkjøla i tillegg til sopp-sjuk
hehehe :P den er grei,da får jeg prøve dette! Risikerer å kanskje miste han da.. men bedre enn å miste alle sammen i sopp eller prikker!
jaja..det var den guramien! satte den i ei 10 liters bøtte,hadde 6 liter vann oppi,dro på handletur og når jeg kom hjem lå den inntørket på golvet. Tok ett aldri så lite pladask ut av bøtta
men en ting er litt morsomt i hovedkaret. Mens tempraturen kryper oppover så begynner dvergguramiene å leke,ikke har de bygd rede eller noen ting. Leker allikevel :P blir nok dårlig med bebisser da ja,men artig å se at de har dannet par
Kjedelig at den ikke ville være i bøtta. Hopping var en av grunnene til at jeg anbefalte lokk

Lek ved endret temperatur, enten opp eller nedover, er slett ikke uvanlig. Dette er ofte det lille som skal til for å sette fiskeblodet i kok, og leksviljen finnes frem
jeg la over ett lokk som dekket nesten halve bøtta men det fant veien gjennom den lille åpningen allikevel. Men men..får håpe jeg får bukt med hvitprikken ihvertfall. Temperaturen er nå 32grader så får se
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap