Cherrybarbe med hoven side.... Sår eller sykdom?
Jeg har fem cherrybarber i akvariet mitt hvorav en er hann. (Har også 6 skjørtetetraer (sorte tetraer), 5 keisertetraer og 2 ancistrus).
Holder på å skifte vann i akvariumet nå, og oppdaget at hann-barben har et slags sår på den ene siden. Det er hovent, og han ser helt skjev ut. Det virker som om han svømmer litt rart også (at han flyter litt på en måte), men det er mulig dette bare er innbilning.
Er litt usikker på hva jeg bør gjøre med ham... Skal jeg bare la ham være og håpe på det beste..? Lurer på hvordan han kan ha fått dette såret dersom det bare er et sår også. Han er jo den eneste cherry-hannen, og alle fiskene mine er jo fredelige. Det er heller ikke skarpe gjenstander eller i akvariet (tror jeg..?).
Holder på å skifte vann i akvariumet nå, og oppdaget at hann-barben har et slags sår på den ene siden. Det er hovent, og han ser helt skjev ut. Det virker som om han svømmer litt rart også (at han flyter litt på en måte), men det er mulig dette bare er innbilning.
Er litt usikker på hva jeg bør gjøre med ham... Skal jeg bare la ham være og håpe på det beste..? Lurer på hvordan han kan ha fått dette såret dersom det bare er et sår også. Han er jo den eneste cherry-hannen, og alle fiskene mine er jo fredelige. Det er heller ikke skarpe gjenstander eller i akvariet (tror jeg..?).
Postet 03.04.07 kl 18:22
Postet 04.04.07 kl 12:44
Dette kan dreie seg om en svulst, siden dette er noe som "kun" buler på en side. Svulsten, kan rett å slett lage såret også, siden denne presser ganske mye på vevet omkring.
Men det kan selvsagt også være en skade, med dertil supersinte bakterier som har infisert dette.
Selv ville jeg sendt fisken til de evige fiskebanker
Men det kan selvsagt også være en skade, med dertil supersinte bakterier som har infisert dette.
Selv ville jeg sendt fisken til de evige fiskebanker
Postet 04.04.07 kl 14:32
Takk for svar...
Så du ville tatt ham ut og latt ham få svømme i himmelen resten av livet ?
Hmm.. Hvordan gjør jeg dette i så fall? Fanger ham og dreper ham:/ Uff.. Det høres jo helt forferdelig ut, men hvis han lider er det vel for det beste.
Hmm.. Hvordan gjør jeg dette i så fall? Fanger ham og dreper ham:/ Uff.. Det høres jo helt forferdelig ut, men hvis han lider er det vel for det beste.
Postet 05.04.07 kl 13:10
stinenSå du ville tatt ham ut og latt ham få svømme i himmelen resten av livet;) ? Hmm.. Hvordan gjør jeg dette i så fall? Fanger ham og dreper ham:/ Uff.. Det høres jo helt forferdelig ut, men hvis han lider er det vel for det beste.
Jeg ville gjort dette, ja Man blir etterhvert vant med å avlive fisk med stygge skader, og det er ikke like vondt i sjela, etterhvert.
Til så små fisk som dette, koker jeg opp vann, og avliver fisken i dette. Har en egen kjele til dette formålet, som ikke lengre duger til å lage mat til en sjøl (teflon som er løs både her og der).
Fisken dør i løpet av millisekunder i kokende vann, selv om den kan ha spasmer noen sekunder etter at den treffer vannoverflata. Spasmer i forbindelse med død er noe som de fleste blodlevende skapninger i mindre eller større grad har, så det er ikke noe unaturlig, selv om det ikke er kjekt å se på
Postet 05.04.07 kl 16:00