Sykdom på sverddragere.

X. clemenciae

Symptomer: - Sky, men livlige under fòring
- Spytter maten ut igjen
- Hvit sytrådaktig avføring

Hva er antatt beste medisin(er) mot dette?

Når er de over stadiet for helbredelse?

P.S. Jeg har søkt på forumet, men lager innlegg likevel
Hentet fra sykdomsbasen her på AF:

"Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gatåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."
Tenker desverre også bukvannsott når jeg leser innlegget ditt Har du noe medisiner stående?
Det kan være at du akkurat i tide greier å medisinere dette. Men du er mildt sagt på grensa.

Er det alle på en gang?
Takker for svar!

Jeg har begge de nevnte medisinene stående.

Det gjelder bare noen av fiskene. Jeg har ikke sett antydning til hosting.

Får kjøre en Metro-kur snarest.

Er Flagyl et dårlig alternativ til de tidligere nevnte medisiner?
Donald
Er Flagyl et dårlig alternativ til de tidligere nevnte medisiner?

Flagyl og Metronidazole er samme ulla Bare ulike produsenter, men lik kjemisk sammensetting
Jeg leste et sted at dårlig apetitt og trådlignende avføring også kan være symptom på forstoppelse eller innvollsparasitter... Finner det desverre ikke igjen i farten... Skal pøve å google det litt
Aggi
Jeg leste et sted at dårlig apetitt og trådlignende avføring også kan være symptom på forstoppelse eller innvollsparasitter... Finner det desverre ikke igjen i farten... Skal pøve å google det litt :)

Stemmer det Men det er ennå skjeldnere at flere fisk får forstoppelse samtidig, enn at flere fisk får bukvannsott samtidig.

Får flere fisk forstoppelse samtidig, er dette ett skikkelig rop om kraftig feilernæring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap