Syke guramier..

Hei..
Ting skal ikke være enkelt..
Nå er det trøbbel igjen vettu.. Hehe..
I forrige uke så jeg at den ene honningguramien min lå en del på bunn og "stura", men tenkte ikke så mye på det, før jeg så den her om dagen og den var i dårlig forfatning. Den lå på bunn hele tida, klarte ikke å svømme så langt om gangen, og ble blek i fargen.. Det begynte fra halen og ble mer og mer hvitt så det ut som.. Alle de andre fiskene er i toppform, og vi bytta 50% vann og tilsatte litt vitaminer (eSHa Minaroll og Optima) siden det var en stund siden vi hadde putta oppi.. Men neste dag lå guramien på bunn og eh.. ikke pusta lenger, for å si det sånn..
Så også på den at den var veldig blek og litt brun aktig, guffete ekkel på sida, men vet ikke om det kanskje var fordi den var død..?
Men nå ser jeg at to andre guramier virker litt slappe også.. Gule guramier.. (Sunset og Gull visstnok..)
Hva kan dette være?? Parasitter? Ett eller annet innvendig ser det ut som ihvertfall, for jeg ser ikke noe annet enn litt blekhet på utsiden.. Også synes jeg kanskje de gisper litt etter luft..
Vil legge til at de andre fiskene har det bra,gibbien er blitt mye tøffere, jeg ser tilogmed banjomalla med jevne mellomrom, og palettene har fått yngel for andre gang!!
Dette er faktisk ikke så langt unna det jeg sliter med. Har en blå gurami som er syk. Den har brun-gule farger bakover mot halen og halefinnen er i tillegg opprevet og det har forsvunnet en bit av den.
De andre fiskene mine ser ut til å berge fint, muligens noen tegn til opprevne finner på et par sverddragere også.
Guramien har stått å "rykket" fram og tilbake på stedet hvil i de siste dagene.
Hva kan være årsaken?
Høres litt ut som finneråte for meg Roger, men er ikke sikker..
Hjelp hjelp Frank!! Den ene gule ligger veldig stille, og med hodet oppover nå liksom.. Også ser den helt hvit ut nederst/bakerst.. Sånn halvveis gjennomsiktig.. Eh.. Help??
Finner ikke helt ut av hva det kan være som feiler fisken din, Alya. Jeg ville nok avlivet den, om den er så syk og svekket som det høres ut.

Vil tippe at din fisk, Roger, er offer for mobbing, og finnebiting. Sårene er blitt infiserte med bakterier, og dette må gjøres noe med.
Ta ett kraftig vannbytte, og se om dette hjelper. Gjør det ikke det, medisiner med eSHa 2000
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap