Hvitprikk? :|

Inaktiv bruker
Killifiskene mine og en L-200 har fått noen små hvite prikker på finnene, som jeg ikke kunne se der før. Er dette hvitprikk? Noen som har en nøyaktig forklaring på åssen denne sykdommen ser ut på fiskene?

Tusen takk fro alle svar, det er krise! Vi har tatt ut alle de andre fikene på isbokser, er så redde for at de andre fiskene skal dø... hjelper det med å sette varmen opp i akvariet?

Inaktiv bruker
Her er noen dårlige bilder det er ikke prikkene på ryggen de skal være der siden det er en l200 men de på finnene de er egentlig mye minder det er bare at tok bilde med dårlig camera.
Bildene er ikke til noen hjelp.

Hvitprikk ser rett å slett ut som hvite prikker, som gjerne starter på finnene til fiskene.
Les i sykdomsartikkelen, der finner du svar på alt som trengs for diagnostisering og behandling.

Å ta ut fisk fra karet, dersom det er denne parasitten, har ingen hensikt. Har en prikker, har alle parasitten i seg. Behandle derfor alle på en gang.
Inaktiv bruker
Ok, tusen takk. Men vi kjøpte noen L-144 av en kjempegrei dame i går, de var bare i karetr rundt et kvarter før vi oppdaget prikkene på noen andre fisker, er de også smittet da tror du?
De bør ikke være smittet, men det er alltid en sjangs å ta, å ikke behandle alt som har vært i karet.

Jeg hadde ikke gamblet på at de er friske...
Inaktiv bruker
hvor lenge bør vi holde temperaturen ved 32 grader da? :S vi har brukt mange tusen kroner på maller, er så redd for at de skal dø, spesielt de helt nye vi kjøpte i dag ... Tusen takk for at du svarer!!!
Se på sykdomsartikkelen som Frank Angell viser til over. Der står blant annet fremgangsmåte for temperaturkuren detaljert forklart.

Ellers kan jeg anbefale preparatet esha exit om du velge å benytte medisin som behandlingsform. Denne tar raskt knekken på parasittene, og er skånsom mot filterbakteriene.

Lykke til!
Inaktiv bruker
Men fjerner den parasittene fra fiskene også, eller bare fra vannet og grusen? tusen takk
Temp.kuren og esha exit tar også livet av parasittene som sitter på fiskene ja.
Inaktiv bruker
ok, tusen takk, varmetemperaturkuren eller den med å sette ned temperaturen?
Inaktiv bruker
Tror du disse mallene klarer å overleve warme kuren?

L002
L200
L015
L144
L190
Og vanlig Ancistrus

Og disse fiskene

Killi fisk
Congo Tetra
Jeg kjenner ikke Loricariidae-familien spesielt godt, så jeg tør ikke svare deg sikkert på dette.
Men som en generell regel bør fisk som maksimalt skal ha 26 grader behandles med medisiner.

Du kan søke opp dine fisker i fiskedatabasen for å finne maks vanntemp for de respektive typene.
Behandlingen, uansett hvilken, vil ikke drepe parasitter på fisken. Disse må få sluttføre sin livssyklus for å dø selv.
Det er kun i 2. stadie (frittsvømmende) at parasitten kan drepes. Står forøvrig i artikkelen

Tror alle fiskene dine skal greie varmekuren. Sørg for god gjennomlufting av vannet, så øker du sjangsen masse.
Inaktiv bruker
Mener du heller ikke medisin vil drepe parasiten på fisken?
Benedicte Virtuoso
Mener du heller ikke medisin vil drepe parasiten på fisken?

Nei, ingen verdens ting dreper parasittene på fisken. De vil her fullføre sin livssyklus å dø ut.
Inaktiv bruker
Så hvis vi fortsetter medisineringen eller varmebehandlingen helt til parasittene på fisken har avsluttet sin livssyklus, så kan fiskene overleve og parasittene i hele akvariet dø ut? Og åssen medisin burde vi kjøpe?
Om dere velger medisinbehandling - Kjøp esha exit. Dette er uten tvil et fremragende preparat for behandling av hvitprikk.
Inaktiv bruker
Så hvis vi fortsetter medisineringen eller varmebehandlingen helt til parasittene på fisken har avsluttet sin livssyklus, så kan fiskene overleve og parasittene i hele akvariet dø ut?
Benedicte Virtuoso
Så hvis vi fortsetter medisineringen eller varmebehandlingen helt til parasittene på fisken har avsluttet sin livssyklus, så kan fiskene overleve og parasittene i hele akvariet dø ut?

Ja, det er jo hele poenget med å behandle karet...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap