Årsak til Otto-død
Startet opp en 70-liter med guppy, platy og Otocinclus i januar. Takket være masse god info. på dette forumet har det gått fint!
Bortsett fra med Ottoene..Sliter med å finne årsaken til at de dør når de andre fiskene yngler og ser ut til å ha det bra.
Vannverdiene tror jeg skulle være greie, PH7,5 - KH4, GH 9, ingen nitritt. Tester med dråpetest.
Den første Ottoen døde ca. en uke etter medisinering med først salt (1gram pr. liter) og så Esha 2000 pga. haleknekk på en guppydame i slutten av februar (hun kom seg fint!). Brukte kullfilter i 4 dager etter endt Esha-kur.
Etter dette har alle Ottoene dødd over et tidsrom på 1 1/2mnd, både opprinnelige og nye jeg har prøvd å sette inn. Det jeg lurer på er om saltet, medisineringen eller en kombinasjon av disse kan være årsaken?
Har lest i ettertid at maller ikke liker salt og at Esha-medisin inneholder kobber..Kan medisineringen også ha forårsaket at det er for lite O2 i vannet for at Ottoene skal trives? Vet at jeg kan rette pumpeutløpet mot vannflaten og på den måten få mer O2, men vil det føre til for lite CO2 for at plantene skal trives?
Skifter 10 liter vann om dagen nå, mot 20-30 liter i uken tidligere, for å få ut eventuelle rester av salt/medisin. Noen som har erfaringer rundt dette og kan gi meg noen råd?
Bortsett fra med Ottoene..Sliter med å finne årsaken til at de dør når de andre fiskene yngler og ser ut til å ha det bra.
Vannverdiene tror jeg skulle være greie, PH7,5 - KH4, GH 9, ingen nitritt. Tester med dråpetest.
Den første Ottoen døde ca. en uke etter medisinering med først salt (1gram pr. liter) og så Esha 2000 pga. haleknekk på en guppydame i slutten av februar (hun kom seg fint!). Brukte kullfilter i 4 dager etter endt Esha-kur.
Etter dette har alle Ottoene dødd over et tidsrom på 1 1/2mnd, både opprinnelige og nye jeg har prøvd å sette inn. Det jeg lurer på er om saltet, medisineringen eller en kombinasjon av disse kan være årsaken?
Har lest i ettertid at maller ikke liker salt og at Esha-medisin inneholder kobber..Kan medisineringen også ha forårsaket at det er for lite O2 i vannet for at Ottoene skal trives? Vet at jeg kan rette pumpeutløpet mot vannflaten og på den måten få mer O2, men vil det føre til for lite CO2 for at plantene skal trives?
Skifter 10 liter vann om dagen nå, mot 20-30 liter i uken tidligere, for å få ut eventuelle rester av salt/medisin. Noen som har erfaringer rundt dette og kan gi meg noen råd?
Postet 18.04.07 kl 20:36
Endret: 18.04.07 kl 20:50
Ottoer er ikke de enkleste fiskene å holde. Selv har jeg mistet en del av disse, for å si det slik.
Hvorfor de finner ut at de skal daue, er ett mysterium. Fiskene trives i vann med høy metting med O2, og dette kan vel strengt tatt være grunnen til at noen har daua, i forbindelse med medisinering.
Imidlertid er ikke eSHa 2000 den medisin som fortrenger spesielt mye O2 fra vannet.
Saltet, derimot, kan ha vært medvirkede, men neppe i denne dose, eneste årsak til at noen har lagt seg på rygg. Uansett; du har fjernet mesteparten, om ikke alt, med vannbyttene etter dette. Så de siste dauingene kan ikke sees opp mot saltet heller.
Men jeg synges du har noe høye vannverdier for denne arten. Jeg har holdt Ottoer sammen med malawi, og det funker med noen ytterst få individer (kjøp mange, forvent at få lever lenge).
Best overlevelses% over tid, har jeg i kar der Ph ligger på rundt 6,5, og Gh er under 5.
Hvorfor de finner ut at de skal daue, er ett mysterium. Fiskene trives i vann med høy metting med O2, og dette kan vel strengt tatt være grunnen til at noen har daua, i forbindelse med medisinering.
Imidlertid er ikke eSHa 2000 den medisin som fortrenger spesielt mye O2 fra vannet.
Saltet, derimot, kan ha vært medvirkede, men neppe i denne dose, eneste årsak til at noen har lagt seg på rygg. Uansett; du har fjernet mesteparten, om ikke alt, med vannbyttene etter dette. Så de siste dauingene kan ikke sees opp mot saltet heller.
Men jeg synges du har noe høye vannverdier for denne arten. Jeg har holdt Ottoer sammen med malawi, og det funker med noen ytterst få individer (kjøp mange, forvent at få lever lenge).
Best overlevelses% over tid, har jeg i kar der Ph ligger på rundt 6,5, og Gh er under 5.
Postet 19.04.07 kl 11:13
Jeg har selv to grupper med ottoer. I det lille karet mitt har jeg pH på rundt 6,5 og GH på 3. Der lever alle. Når jeg fyller kaldt vann der svømmer de opp mot vannet og er helt ville og fornøyde ser det ut for. Der får de også noen timer sol på glasset som gjør at de kommer frem fra bakpå roten hvor de ofte sitter og gnager.
I det større karet mitt fikk jeg også 5 eller 6 ottoer. Her er PH mellom 6,5 og 7, GH som oftest 5-6. Jeg kunne derimot se på et par av dem at de så litt svakelige ut. De var ekstremt tynne, og spiste ikke like mye alger som de andre. Disse var VF fra columbia. Etter en større ommøblering og følgende stress så døde den, og den andre var plutselig et skjelett noen uker før. Men nå lever de 3 resterende i beste velgående.
Noen ottosider påstår at de har noe i vannet når de fanger ottoer, muligens for å få dem løst i vannet hvis de ellers henger fast på bunn osv. Dette blir med dem og gjør dem ofte svakelige nok til at de dør hjemme hos oss lenge etterpå. Om dette er sant vet jeg ikke, men noen skriver det på otocinclus infosider.
I det større karet mitt fikk jeg også 5 eller 6 ottoer. Her er PH mellom 6,5 og 7, GH som oftest 5-6. Jeg kunne derimot se på et par av dem at de så litt svakelige ut. De var ekstremt tynne, og spiste ikke like mye alger som de andre. Disse var VF fra columbia. Etter en større ommøblering og følgende stress så døde den, og den andre var plutselig et skjelett noen uker før. Men nå lever de 3 resterende i beste velgående.
Noen ottosider påstår at de har noe i vannet når de fanger ottoer, muligens for å få dem løst i vannet hvis de ellers henger fast på bunn osv. Dette blir med dem og gjør dem ofte svakelige nok til at de dør hjemme hos oss lenge etterpå. Om dette er sant vet jeg ikke, men noen skriver det på otocinclus infosider.
Postet 19.04.07 kl 11:39
Tusen takk for lange og utfyllende svar! Har vært inne på tanken om at ph er opp mot grensen for hva Ottoer kanskje trives med.
Har lett etter info. både her på forumet og i bøker, og funnet litt forskjellige anbefalinger. Noen steder oppgis max ph til 7,5 andre steder fra 6 til max 8. Spurte hva PH lå på i karene til butikken jeg kjøpte de og hun sa den lå på rundt 7,5. Hun sa forøvrig også at de pleide å ha salt i vannet og at de absolutt ikke hadde høy dødsrate på Ottoer.. Blir forvirret, jeg..
Har naturlig PH på 7,5 i krana og for guppyene og platyene funker vel dette greit, men den burde etter det jeg nå forstår ned på under 7 hvis alle disse tre artene skal funke bra sammen?
Ellers tilsetter jeg GH-salt for å øke GH fra rundt 3. Burde kanskje bruke litt mindre? Men hva da med guppyene og platyene som jeg har lest liker gh fra 9 og oppover?
Hvilken tilsetning vil eventuelt være best for kontrollert å senke ph?
Har også lest om at det kan oppstå problemer etter måten Ottoer fanges og transporteres til butikken på. Spurte litt rundt dette i butikken, med damen var veldig bastant på at de hadde svært lite frafall av Ottoer.
Har lett etter info. både her på forumet og i bøker, og funnet litt forskjellige anbefalinger. Noen steder oppgis max ph til 7,5 andre steder fra 6 til max 8. Spurte hva PH lå på i karene til butikken jeg kjøpte de og hun sa den lå på rundt 7,5. Hun sa forøvrig også at de pleide å ha salt i vannet og at de absolutt ikke hadde høy dødsrate på Ottoer.. Blir forvirret, jeg..
Har naturlig PH på 7,5 i krana og for guppyene og platyene funker vel dette greit, men den burde etter det jeg nå forstår ned på under 7 hvis alle disse tre artene skal funke bra sammen?
Ellers tilsetter jeg GH-salt for å øke GH fra rundt 3. Burde kanskje bruke litt mindre? Men hva da med guppyene og platyene som jeg har lest liker gh fra 9 og oppover?
Hvilken tilsetning vil eventuelt være best for kontrollert å senke ph?
Har også lest om at det kan oppstå problemer etter måten Ottoer fanges og transporteres til butikken på. Spurte litt rundt dette i butikken, med damen var veldig bastant på at de hadde svært lite frafall av Ottoer.
Postet 19.04.07 kl 12:32
NatSpurte litt rundt dette i butikken, med damen var veldig bastant på at de hadde svært lite frafall av Ottoer.
Det kan nå så være men ottoene har tendens til å dø en stund etter de har vært i butikken. De dør ikke med en gang.
Jeg vil tro at pH ikke akkurat er ideell nei. Med tanke på at 7,5 målt hos deg kan tilte mot 7,7 så er det tross alt mye mer basisk vann enn de går i hos meg (6,5) Spørs om du har så mye mulighet til å finne en balanse da. Ned mot 7 går vel, men hardheten må du kanskje beholde, ikke sikkert de er så glad i det heller. I min erfaring er GH som ikke er ideell ikke nok til å drepe fisker jeg har hatt, men man kan ofte se forskjell i atferd.
Postet 19.04.07 kl 13:09
Takk for svar igjen! Stemmer sikkert det mht Ottoer de får inn i butikkene. Vil også tro de selges ganske raskt og at Ottoene også får flere tilvenninger til nye forhold på rappen. Sikkert ikke gunstig for de det heller..
Skjønner at det blir vanskelig å finne en god balanse i forhold til vannverdier, ja. Det som er bra for Ottoer blir ugunstig for Guppy og Platy og omvendt. Legger jeg meg midt imellom overlever de kanskje, men uten helt gode forhold for noen..
Men finnes det egentlig noen algespisere som kan trives i samme verdier som guppy og platy i en 70-liter? Og hvis ikke, klarer man å holde alger i sjakk kun med vannbytter og moderat foring?
Skjønner at det blir vanskelig å finne en god balanse i forhold til vannverdier, ja. Det som er bra for Ottoer blir ugunstig for Guppy og Platy og omvendt. Legger jeg meg midt imellom overlever de kanskje, men uten helt gode forhold for noen..
Men finnes det egentlig noen algespisere som kan trives i samme verdier som guppy og platy i en 70-liter? Og hvis ikke, klarer man å holde alger i sjakk kun med vannbytter og moderat foring?
Postet 19.04.07 kl 13:37
Endret: 19.04.07 kl 13:39
Jeg er vel langt fra noen guppy og platy fan, men jeg forstår at de krever litt GH og pH over 7 eller noe der rundt?! Tror ikke SAE (Siamesisk AlgeEter) vil mistrives i slike forhold. Jeg har selv hatt pH på 7,5 og gH fra 3 til 12 med disse i karet, like ivrige uansett. Disse blir dog over 10cm til slutt (tar en stund men), så hvis du ikke bor sentralt nok til at de kan selges så er det kanskje ikke noen god ide.
Om du får alger eller ikke avhenger jo av så mangt. Otto spiser mer likt alger som ancistrus spiser, mens SAE f.eks. spiser litt andre typer alger.
Om du får alger eller ikke avhenger jo av så mangt. Otto spiser mer likt alger som ancistrus spiser, mens SAE f.eks. spiser litt andre typer alger.
Postet 19.04.07 kl 14:17
Slenger meg på denne tråden ettersom jeg ser den handler om Ottoer
Jeg har alltid hatt lyst å skaffe meg Otocinclus, men har ikke våget, rett og slett fordi det skrives så mye om at de lett dør som fluer. Uten påviselig grunn og årsak, men dør gjør de. Men de man får til å overleve på magisk vis, ser ut til å klare seg lenge, lenge og er like hardføre som andre fisk i karet. Og videre anbefales det å aldri sette dem inn i nystartede akvarier, men vente noen mnd til alt er skikkelig innkjørt og stabilt. Da øker sjansen for at de overlever. Slik har jeg fått inntrykk av at det er.
Jeg har vanvittig lyst å skaffe meg ottoer, men kvier meg av ovenfornevnte grunner. Jeg ser at biXen har dem i ph 6.5 og gh 3. Hos meg ligger vannet på 6.8 i ph og gH 2. Er dette fint for ottoer?
Jeg har alltid hatt lyst å skaffe meg Otocinclus, men har ikke våget, rett og slett fordi det skrives så mye om at de lett dør som fluer. Uten påviselig grunn og årsak, men dør gjør de. Men de man får til å overleve på magisk vis, ser ut til å klare seg lenge, lenge og er like hardføre som andre fisk i karet. Og videre anbefales det å aldri sette dem inn i nystartede akvarier, men vente noen mnd til alt er skikkelig innkjørt og stabilt. Da øker sjansen for at de overlever. Slik har jeg fått inntrykk av at det er.
Jeg har vanvittig lyst å skaffe meg ottoer, men kvier meg av ovenfornevnte grunner. Jeg ser at biXen har dem i ph 6.5 og gh 3. Hos meg ligger vannet på 6.8 i ph og gH 2. Er dette fint for ottoer?
Postet 19.04.07 kl 14:36
Postet 19.04.07 kl 14:45
mona oJeg har alltid hatt lyst å skaffe meg Otocinclus, men har ikke våget, rett og slett fordi det skrives så mye om at de lett dør som fluer. Uten påviselig grunn og årsak, men dør gjør de. Men de man får til å overleve på magisk vis, ser ut til å klare seg lenge, lenge og er like hardføre som andre fisk i karet. Og videre anbefales det å aldri sette dem inn i nystartede akvarier, men vente noen mnd til alt er skikkelig innkjørt og stabilt. Da øker sjansen for at de overlever. Slik har jeg fått inntrykk av at det er. Jeg har vanvittig lyst å skaffe meg ottoer, men kvier meg av ovenfornevnte grunner. Jeg ser at biXen har dem i ph 6.5 og gh 3. Hos meg ligger vannet på 6.8 i ph og gH 2. Er dette fint for ottoer?
I og med at jeg ikke akkurat er noen erfaren akvarist, så blir det jo spekulering. Men i min 54 liter har jeg en ekstern Eheim 2222, pH ligger på 6,5 og GH sikkert på 2-3. Der har alle 6 ottoer overlevd, og når jeg heller oppi kaldt vann der så kommer alle frem og danser på glasset og opp mot vannet. De ser ut til å trives så mye at jeg mistenker at de hadde yngla hvis jeg lot karet stå i sola (mange sier at dette er et must for SÅ glad otocinclus).
I selskapskaret er pH også under 7, men sikkert nærmere 7 enn 6,5. GH pleier å være på rundt 6 her (tilsetter gips). Her er det Juwel innvendig filter. Om filtrering er årsaken, eller er med på å avgjøre vet jeg ikke. Det jeg dog vet, er at jeg så den ene ottoen var svakelig når den kom i karet. La ikke merke til den andre som døde plutselig, men den jeg så det på var skral. Jeg la ikke merke til det med en gang, så den har sikkert vært det fra butikk. Jeg prøvde alt for å få den til å spise (agurk og squash osv. :P), men den spiste ikke like mye som alle andre. Den tok dog ikke kvelden før en romstering hvor jeg fjerna ALT fra karet utenom sand og bakgrunn (og fisk), da hadde den vært der i en måned. Da tok den kvelden sammen med en rødmunnstetra jeg så lenge hadde noe rart nær svømmeblæra. Det tar jeg som et tegn på at karet mitt har et bra miljø, at den ikke døde før stresset, og dermed at den ikke sto til å redde. Og at det dermed er litt tilfeldig.
Jeg tror derimot, basert på å lese andres erfaringer også, at den vil trives best i pH under 7 og GH under 5, som du har Mona. De som trives best hos meg er altså de i det lille karet med ekstern filtrering, sammen med corydoras robineae. Det er ikke så lett å se "følelser" på de minste fiskene, men det er merkbar forskjell fra det til det andre karet
Dette ble et langt innlegg, så Otto får vinke og si hadet :P
Postet 19.04.07 kl 15:07
Postet 21.04.07 kl 01:15