Kan det være fisketuberkulose?

Nå begynner jeg å bli litt bekymra, oppdaget at en av sebrafiskene mine har fått røde sår på siden, en liten knekk i ryggen og hurtig pust. Den har også et brunaktig drag over seg, har hatt det lenge sammen med et par av de andre sebrafiskene. Jeg har ikke tenkt så veldig over denne misfargingen, men leste nettopp litt i sykdomsbasen...
Jeg har også mistet flere fisker etter at jeg startet akvariet for noen måneder siden, de siste hadde frynsete finner, trodde det var finneråte og behandlet derfor med eshamedisin.
Nå har to scalarer og en dverggurami litt frynsete finner, men virker friske ellers. Det kan jo være slåssing...har palettciklider som jager litt. Disse er i det største karet, men har også kjøpt et mindre kar hvor sebrafiskene er flyttet til. Dette er litt over en uke gammelt, med innkjørt filter fra det gamle. Nitritt er null i begge karene. Ph mellom 6 og 7,5 (har bare stripstest for å måle denne).
Hva gjør jeg nå?
Er begge karene smittet ,og må jeg hive ut alt og desinfisere de?
Synes dette var litt uflaks
Det er vanskelig å svare på om dette er tub via den info du her gir. Tub er en lidelse som generelt er vanskelig å diagnostisere, siden den arter seg på mange ulike måter.

Bakteriene som gir tuberkulose, er å finne i de fleste akvarier, så det er ikke usannsynlig at det er denne som har rammet fisken. Men det finnes masse andre smittestoffer som også lever i vannet.

Om du anser denne fisken som døende, er det bare en ting å gjøre; avliving.
Om du ønsker å berge denne, bør dette gjøres i issolasjon. Er det noe som smitter, er det ikke noe poeng å la dette skje i hovedkaret.

Om det faktisk er tuberkulose, er fiskene i karet ofte dødsdømte. Ingen behandling er effektiv av håndkjøpsmedisiner, og reseptbelagte antibiotika skrives normalt ikke ut til akvariefisk når det er tub. Siden bakteriene har så lett for å utvikle resistens, er slik medisin forbeholdt humanmedisin.
De få tilfellene der slik medisin skrives ut, er det snakk om 100% diagnostisering (obduksjon + bakteriedyrking), og der det ellers ville vært verdier for enorme summer som ville gått tapt.

Jeg vil anbefale deg å enten skaffe deg ekstra håv\ slamsuger\ annet utstyr, slik at du ikke blander disse, eller å ha noe desinfiserende på lur.
Virkon-S er ett meget effektivt desinfeksjonsmiddel, også mot den hardnakkede tub-bakterien.
Ikke flytt planter\ fisk\ vann mellom karene det neste halvåret, om du føler dette er tub. Det samme gjelder for innførsel av ny fisk.

Det viktigste nå er uansett å få issolert fisken, og gi samtlige fisk ett så optimalt miljø som mulig. Kontroller at vannverdiene er riktige (ikke strips), korriger om nødvendig.
Tilsett gjerne vitaminer i vannet.
Og ikke minst; følg nøye med på utviklingen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap