Og så var det min tur - hvitprikk

Har fått hvitprikk i mitt 450 liters kar... Jeg har satt opp temp. til 32,5 sånn ca. Kjører to pumper for tiden så der var jeg heldig, har satt full guffe på dem. Det jeg lurer på nå er om jeg skal salte litt i tillegg. Hvor mye salt skal jeg ha i karet mitt ( og ikke kom med noen prosent tall, jeg vil ha i gram eller dl. Matte er ikke min sterke side )
Salt er unødvendig, tempen gjør jobben godt nok
Om du absolutt vil salte, bør en dossering på 0,1% være tilstrekkelig (:P:P)
Dette utgjør fir karet ditt, som tvilsomt rommer mer enn 400L vann, 400g salt.
Heidi S
Har fått hvitprikk i mitt 450 liters kar... Jeg har satt opp temp. til 32,5 sånn ca. Kjører to pumper for tiden så der var jeg heldig, har satt full guffe på dem. Det jeg lurer på nå er om jeg skal salte litt i tillegg. Hvor mye salt skal jeg ha i karet mitt ( og ikke kom med noen prosent tall, jeg vil ha i gram eller dl. Matte er ikke min sterke side:) )

Hvilke fisker har du i karet?

Er ikkje alle fisker som tåler en så kraftig økning i temperatur.

ESHA sine produkter er ypperlig til fjerning av hvitprikk.
Jeg har et par scalarer, sommer fulgciklider, apisto og kobbertetra.
Har ikke klart å holde temp. over 32 grader om natten selv om jeg har 2x300 watt varmekolber. Derfor driver jeg å senker temperaturen igjen og har fått esha exit av Tor på tropefisk i en fart, ære være han Tør ikke kjøre mer på høy temp nå, så jeg håper medisinen tar det...
Har ikke saltet, blåser i det tror jeg.
Nå har den ene sommerfuglcicliden fått et utstående øye. Jeg leser her at dårlig vannkvalitet ofte er grunnen. Jeg byttet vann for en uke siden og nå holder jeg på å medisinere med esha exit. Hva gjør jeg? Synes fisken ser litt mager ut også.
Det er alltid kjedelig når en behandling feiler. Fatter bare ikke at ikke 600W greier å trekke opp vannet til mye høyere temp enn dette... Selv har jeg en 100W koble i ett 170L akvarie, der kan jeg glatt passere 34`C nattetid.

Pop-eye er ett symptom, ikke en sykdom. Symptomene kan oppstå som følge av skader, alvorlig stress (f.eks sykdom) og dårlig vannkvalitet. Hva som er tilfellet hos deg er ikke godt å si.
Jeg pleier alltid å bytte ut noe vann, gjerne forbundet med slamsuging, før jeg medisinerer. Dette for å unngå at medisin tapes i skitten.
Om du allererede har medisinert (noe jeg tror), bør du i morgen bytte ut 30% av vannet. Du skal jo likevel tilsette 1\2 dose E. Exit, og jeg ville økt denne noe, siden du fjerner litt med vannbytte.
Du skal jo opprinnerlig dossere 42 dråper (eller 2,1ml) i morgen. Jeg hadde nok dossert 50 dråper (2,5ml) i stedet, etter vannbytte.
Den fisken er verst angrepet av prikkesyke, han og huen begynte. Kommer kanskje av sykdommen da. Da tar jeg et vannbytte i morgen og medisinerer litt mer. I morgen er det siste dag i kuren, men registrerer fortsatt mye kløing på enkelte fisker. Det er kanskje for tidlig å se bedring i kveld? (etter 24 timer.)
Jeg som har fått hoignei yngel og greier...buhu
Du må for all del fortsette kuren om det ikke er bedring på fiskene, selv om kuren er "endt" etter boka.
Ok, men det er vel ikke noe særlig å gjøre det så mange dagene eller?
Heidi S
Ok, men det er vel ikke noe særlig å gjøre det så mange dagene eller?

Det er ikke noe problem å kjøre denne medisinen i en kur på 7-10 dager Så for å bli kvitt f..skapet, er det bare å medisinere i vei. Fiskene har det værre fulle av parasitter, kontra å være under behandling
Fortsetter litt til på denne tråden jeg. Har tatt et dårlig bilde av sommerfuglen som har dette utstående øyet. Er dette popeye? Det har forandret seg litt, nå syns jeg det ser ut som det er en klar "blemme/byll" over øyet. Det er fortsatt bare denne fisken som har det. Har byttet vann jevnlig. Tilsynelatende er jeg kvitt hvitprikken, håper det vedvarer uten videre komplikasjoner...
Vanskelig å se om selve øyeeplet har blitt presset ut av øyehulen her. Men jeg må si at jeg ikke helt likte denne byllen...

Kan ikke annet en å anbefale deg å følge nøye med på denne, og være flink å bytte vann.
Ha medisiner mot bakteriell infeksjon liggende på lur.
Selv ville jeg om nødvendig, behandlet med Sera Bactopur Direct. Denne er meget kraftig, og virker også mot innvendige bakterier. Desverre er bakteriekulturen en saga blott etter slik behandling.
Jeg har esha 2000. Ikke like effektivt kanskje?
Kan få tak i den bactopur i morgen og kan da eventuellt sette sommerfuglen i karantene. Jeg trenger vel ikke behandle alle så lenge de ikke har symptomer på noen bakteriell infeksjon?
Heidi S
Jeg har esha 2000. Ikke like effektivt kanskje? Kan få tak i den bactopur i morgen og kan da eventuellt sette sommerfuglen i karantene. Jeg trenger vel ikke behandle alle så lenge de ikke har symptomer på noen bakteriell infeksjon?
Er for i si det rett ut, litt usikker på om E. 2000 vil kunne gjøre samme jobb som b.Direct. Det er tross alt vidt forskjellige virkestoffer.

Å behandle alene er en meget god løsning Trenger jo ikke stresse annen fisk unødig, og kverke bakteriene bare for å ha det gjort :p
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap