Finneråte?
Hei..
Har en pleco som hadde en veldi fin finne på ryggen men nå når jeg tok en nærmere titt på ham så har finnen hans på ryggen å halen delt seg opp imange små deler. Kan dette være finne råte?? Sjekket de andre fiskene mine å de er helt fine. Har ikke mange fiskene i karet mitt enda da en stk oscar cikclide har forsynt seg en god del av mine fisker. Etter jeg fikk denne fisken har jeg hatt en opp blomstring av No3 i karet. Dette har jeg etter hvert fått under kontroll ved hjelp av mange delvanns bytte i uka. Karet er på 300L. Noen som vet hva det kan være som plager plecoen min eller gibicepsen som noen kaller den!?! Har hatt akvarium i mange år men aldri hatt syke i det, så på det område vet jeg veldig lite.
Har en pleco som hadde en veldi fin finne på ryggen men nå når jeg tok en nærmere titt på ham så har finnen hans på ryggen å halen delt seg opp imange små deler. Kan dette være finne råte?? Sjekket de andre fiskene mine å de er helt fine. Har ikke mange fiskene i karet mitt enda da en stk oscar cikclide har forsynt seg en god del av mine fisker. Etter jeg fikk denne fisken har jeg hatt en opp blomstring av No3 i karet. Dette har jeg etter hvert fått under kontroll ved hjelp av mange delvanns bytte i uka. Karet er på 300L. Noen som vet hva det kan være som plager plecoen min eller gibicepsen som noen kaller den!?! Har hatt akvarium i mange år men aldri hatt syke i det, så på det område vet jeg veldig lite.
Postet 20.04.07 kl 14:04
Endret: 20.04.07 kl 19:19
Tviler på at dette er finneråte. Maller rammes svært skjelden av dette.
Vil tro a dette er en skade, kanskje påført av oscaren. Følg i alle fall nøye med på utviklingen. Om det blir hvitt belegg i kantene av "sårene", er dette ett mer tydelig tegn på at det er en infeksjon der. Blir det hvite "loete", er det i tillegg sopp.
Daglige vannbytter hjelper på ved et eventuelt smittepress.
Vil tro a dette er en skade, kanskje påført av oscaren. Følg i alle fall nøye med på utviklingen. Om det blir hvitt belegg i kantene av "sårene", er dette ett mer tydelig tegn på at det er en infeksjon der. Blir det hvite "loete", er det i tillegg sopp.
Daglige vannbytter hjelper på ved et eventuelt smittepress.
Postet 20.04.07 kl 17:02
Postet 20.04.07 kl 17:24
Endret: 20.04.07 kl 17:32
Pleco
Har mer tro på at det er pleco jeg har. Var vertfall det de sa på butikken jeg kjøpte den på for ett par år siden. Men det er ikke tegn til noe hvitt på finnenene til den. Den har vert slik nå veldig lenge men har plutselig blitt verre. Den bare ligger på bunnen på en å samma plass, spiser lite gjør den også. Begynte på finnen på ryggen å nå har hale finnen blitt likedan. Oscaren har ikke brydd seg om denne fisken i det hele tatt. Han har ikke gaddet å prøvd å ta den engang. Siden akvariet mitt er hjemme hos mine foreldre så oppdaget jeg dette med finnene nå i dag. Men foreldra mine sa at den har vært slik en stund nå. Fisken i seg selv er veldig pjuskete. Kan det ha noe med at vannverdien på NO3 er skyhøy? NO2 er normal også NH3 er normal. Vanskelig å ta bilde av finnene på fisken da den bare ligger å ro å vil ikke vise seg fram.
Postet 20.04.07 kl 20:25
Siden ogsåhalefinnen er frynset, er det vel grunn til å både tro og mene at fisken kan være små-sjuk. At den er blitt mer passiv passer da inn i bildet.cikliden OscarHar mer tro på at det er pleco jeg har. Var vertfall det de sa på butikken jeg kjøpte den på for ett par år siden. Men det er ikke tegn til noe hvitt på finnenene til den. Den har vert slik nå veldig lenge men har plutselig blitt verre. Den bare ligger på bunnen på en å samma plass, spiser lite gjør den også. Begynte på finnen på ryggen å nå har hale finnen blitt likedan. Oscaren har ikke brydd seg om denne fisken i det hele tatt. Han har ikke gaddet å prøvd å ta den engang. Siden akvariet mitt er hjemme hos mine foreldre så oppdaget jeg dette med finnene nå i dag. Men foreldra mine sa at den har vært slik en stund nå. Fisken i seg selv er veldig pjuskete. Kan det ha noe med at vannverdien på NO3 er skyhøy? NO2 er normal også NH3 er normal. Vanskelig å ta bilde av finnene på fisken da den bare ligger å ro å vil ikke vise seg fram.
Siden dette er noe som har pågått over tid, antar jeg at dette må dreie seg om en svak bakteriestamme. Ellers ville skaden vært mye, mye større nå.
At No3 er høy, gir ikke problemer med finnene, men kan bidra til at passivitet økes, og appetitt senkes. No3 bør reduseres til levelige verdier så snart som mulig.
Jeg tror jeg ville forsøkt en kur med eSHa 2000, denne er snill mot filterbakterier, fisk, sneiler, planter osv.
Forresten; bruker dere salt i vannet? Dette skal ikke gjøres, og kan i værste tilfelle være grunnen til problemene med malla
Postet 20.04.07 kl 22:12
bruker ikke salt i karet. Har i dag hatt en stor rengjøring av tanken å fjernet en masse planter som var hardt angrepet av alge å skiftet 40-50% av vannet. Da fikk jeg tatt en litt nærmere titt på mallen min. Det så ut som om den hadde ett sår på ene siden. Det var kvitt litt grå aktig med rødt i midten av såret. Klarte også å fa lurt frem de andre mallene jeg har i karet mitt men de ser ut til å være fine. De er kanskje litt grå aktig i fargen sin i forhold til hva da var før men de spiser bra å ser ut til å være i fin form i forhold til plecoen min. De andre mallene er to stk stripet sjokolademaller å to stk tiger maller.
Postet 21.04.07 kl 15:50