Enda mer elendighet - palettherremannsyke

Ferie er tydeligvis noe dritt. Jeg har ikke opplevd noe lignende når jeg har kommet tilbake fra ferie tidligere. Jeg antar at jeg må ha spredd smitten mellom akvariene før jeg reiste. Eller, kanskje ikke. Det er ingenting felles mellom sykdommen i karene.

Men, til saken: min syke palett. Det som denne paletthannen nå er angrepet av, er det jeg har mistet omtrent samtlige paletthanner til tidligere. Det merkelige er at det kun rammer hannene og kun denne arten. Hunnene er aldri berørt av sykdommen. De får noen hvitaktige flekker, som på finnene kan se ut som hull. Disse hvite flekkene er stort sett (men ikke alltid) konsentrert rundt finnene, gjerne i festet mellom kropp og finne. Fiskene kan leve med dette lenge, veldig lenge, men de dør til slutt. Medisinering ser tilsynelatende ut til å virke, men etter det jeg har observert, fjerner den kun symptomene. De dør nemlig likevel. Det er faktisk mulig at det er knyttet til ungekull. Det ser nemlig ut til at de kan få dette dersom de mister et kull. Jeg kan med sikkerhet si at det har skjedd i 2 tilfeller, men det har trolig skjedd flere ganger enn det. Den berørte paletthannen mistet et ungekull ikke lenge før jeg reiste på ferie, og jeg kommer altså tilbake til dette Denne fisken har også fått det jeg aldri før har opplevd på en fisk: popeye (fy fillern, så ekkelt det er!). Det er tydeligvis ikke noe vanlig symptom for denne greia, ettersom det er den eneste gangen jeg noen sinne har opplevd akkurat det symptomet.

Så hva i all verden kan dette være, som rammer kun paletthanner? Og som sålangt har vært dødelig for dem alle sammen? Såvidt jeg kan huske, har altså alle mine paletthanner dødd av dette (fordelt over flere år). Det er ikke knyttet til et spesielt akvarium heller, ettersom jeg har paletter i to av akvariene. Hadde det bare vært det ene, ville jeg ha skyldt på pesttendensene i nettopp det akvariet (jepp, det har skjedd i det pestbefengte akvariet også). Men ikke i dette tilfellet. Dette er i 130-literen min, og er det første palettparet jeg har der.
Siden medisin bare fjerner de ytre symptomene men åpenbart ikke sykdommen, så mistenker jeg at det er snakk om et slags virus. De fleste sykdommer av bakterielle årsaker kan kureres, men virus er det verre med pga virusets evne til å endre seg underveis.
Men i så fall hvorfor bare hannene? Og hvorfor de aller fleste paletthannene, om ikke alle jeg har hatt? Damene, derimot, har jeg ikke trøbbel med. Den ene palettdama har nå overlevd 4-5 herremenn (og vil ikke ha flere, ettersom hun har blitt så velvoksen, og jeg derfor ikke får tak i menn som er større enn henne)! Den andre er kun på sin første herremann, men er uberørt av sykdommen, den også.
Men virus kan gi noe fornuft, ettersom dette kun rammer en eneste fiskeart.

Er det bare jeg som opplever dette med paletter? Jeg begynner å lure på om dette er vanlig for paletter, siden dette er den vanligste dødsårsaken for dem her i huset.
Jeg tenker nok også virus, siden dette rammer kun en art. Om det finns virus som går på kromosomer i tillegg til gener (kjønnsdiskriminering i stor stil :p), kjenner jeg ikke til, men det kan nesten virke slik.

Hvorfor dette bryter ut akkurat når de har mistet ett kull med småtasser, er jo også ett mysterie. Kan jo rett å slett være at de er så knyttet til sine søte små, at de svekkes, og derfor gir smittestoffet annledning til å ta overhand. Forklaringen er selvsagt mykket difus, men jeg ser egentlig ikke noen annen mulighet.

Jeg kjenner i alle fall ikke til bakterier som kun går på art, og siden det kun er hankjønn også, er dette meget mystisk....
Dyrehagen
Den ene palettdama har nå overlevd 4-5 herremenn (og vil ikke ha flere, ettersom hun har blitt så velvoksen, og jeg derfor ikke får tak i menn som er større enn henne)!

Så noen GEDIGNE viltfangede herremenn på TAM Alna for noen dager siden, du jobber jo i nærheten så sjekk dem!
Takker for svar fra dere begge. Frank, du blir nødt til å reise på studietur til Askim, for å studere alle de snåle sykdommene som dukker opp her hos meg Jeg har gitt deg litt av hvert å tygge på, i løpet av det halve året jeg har vært aktiv her! Men jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av all dritten!

Men, si meg, er det ingen andre enn meg som har opplevd dette med palettherrer? Ettersom jeg har opplevd det så mye, trodde jeg kanskje dette var vanlig for dem?
Jeg dumpa oppi Flubenol i karet, ettersom jeg så noe på damen som kunne ligne på silikonavføring. Akkurat når det gjelder innvollsorm, tar jeg ingen sjanse. Jeg tenker jo også på at det kanskje kan hjelpe herremannen. Og også denne gangen ser det ut til at ihvertfall symptomene forsvinner. De ekle hvite flekkene er færre, og nesten borte. Men han er helt tydelig veldig syk ennå. Han er skikkelig mørk i fargen, samt at øyet er motbydelig å se på - direkte motbydelig. Jeg er ikke så fintfølende, men jeg ønsker sterkt å snu meg vekk de få gangene han er framme. Når øyet er så vanvittig motbydelig som det ser ut, er det håp om at det kan bli bra igjen? Det står skikkelig langt ute av hodet, og jeg greier ikke å forestille meg at det kan komme på normal plass igjen. I tillegg er det noe som ser ut til å tyte fram på siden av øyet, store deler av veien rundt, og det er vel strengt tatt det som gjør det så vanvittig ekkelt. Jeg greier ikke å forestille meg overhodet at noen kan bli bra for noe sånt. Stakkars fisk!

PS: En opplysning som jeg har glemt å gi i forbindelse med denne mystiske sykdommen, er at fiskene faktisk ikke slutter å spise! Det hadde jeg egentlig ventet meg, ihvertfall når de har vært syke lenge, og nærmer seg slutten. Men, nei da. De kommer fram fra gjemselen ved foringstid, uansett hvor syke de er, og napper til seg mat. Kanskje ikke så overivrige som i sine friske dager, men de slutter aldri å spise (bortsett fra når det endelig er slutt på dem, da).
Teori?
Jeg har en mistanke om at det som knekker yngelen er det samme som tar pappaen, men at yngelen bukker under før symptomene kommer fram. Kan det være at smitten ligger i karet ditt, og at hoene er de som er minst stressa og overlever uten symptomer? Bare en tanke....
Jeg tror ikke det. Hadde det begrenset seg til ett akvarium, hadde jeg vært ganske sikker på det. Men denne gangen skjer det i et akvarium det ikke har vært paletter i tidligere, så de kan ikke ha blitt smittet av noe der. Men tanken om det med yngelen har også jeg tenkt, ja.
Ja, det var jo bare en tanke jeg fikk da jeg leste innleggene dine.... Men bruker du den in-and-out-slamheverten i alle karene? Den og evt. håver kan jo være smitteoverførere...?
Aggi
Ja, det var jo bare en tanke jeg fikk da jeg leste innleggene dine.... Men bruker du den in-and-out-slamheverten i alle karene? Den og evt. håver kan jo være smitteoverførere...?

Nei, jeg bruker ikke In-Out-greia i det akvariet der jeg har hatt problene tidligere. Det er av to grunner. 1: fordi jeg ikke når dit med slangen. 2: fordi jeg har slitt mye med sykdom i det akvariet, og har ekstremt strenge karantenebestemmelser (også inkludert hover) der. Jeg har det til og med så strengt at jeg alltid skifter vann på det akvariet sist, for å unngå at jeg skal greie å overføre smitte mellom akvariene mine med hendene.
Hmmm... Er ikke lett å spore sykdom, nei... :-S
Siden hunnene dine ikke har sykdommen, så kan det jo være at dette er en sykdom som kan ligge latent ganske lenge... Kanskje du kan søke på nettet etter palett-relaterte sykdommer?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap