Gullfisk som mister skjell. Hvorfor, og hva gjør jeg nå?

Hei!

Den ene slørhalen min (Max-Harry) har mistet noen av skjellene sine (4-5 stk.) på den ene siden av kroppen. Den har også fått to hvite små "utvekster", en ved ryggfinnen og en bak ved halen. Disse ser mest ut som små hvite skinnrester som har løsnet fra skinnet. Noen som vet hva dette er og eventuelt hvilken behandling jeg bør gi slørhalen?

Slørhalen har levd i akvariet i snart 6 mnd og er ca. 7 cm med halen. Han er i et akvarium på ca. 70 ltr. sammen med kun en annen slørhale, + to klovnepleco. Han ser rask og fin ut, og spiser helt som normalt.

Håper noen kan svare meg raskt, slik at jeg rekker å kjøpe eventuelle medisiner i dag før dyrebutikken stenger klokken 17.00!
Har du noen skarpe glenstander i karet?
Ja!
Ja, jeg har en rot som jeg fant ute i naturen. Den er brekt på toppen, så den er meget spiss og kantete! Jeg er mest ute etter behandlingsmåte, eller hva dette kan være? Ikke så nøye hvordan det skjedde :P Vil bare at fisken skal få riktig behandling og diagnose! Hva tror du?
[QUOTE=Feskarn]Ikke så nøye hvordan det skjedde/QUOTE]

Jeg vil påstå at dette er veldig nøye

Dersom det er skader etter skarpe kanter, vil det komme igjen hvis du ikke forandrer på noe.
Det er viktig å vite hvordan det kan ha skjedd, både for å hva slags skade det er og for å forhindre gjentagelse.

Høres ut som et sår med sopp, det beste er nok å prøve med frskt vann
Salt kan faktisk hjelp for å holde det rent, men jeg ville ikke gjort det her pga plecoene dine.

Siden du har fått svar i de to andre trådene lar jeg de stå, men slettet den ene.
Det er helt unødvendig å lage flere tråder om samme tema, i verste fall mister du info hvis tråder blir slettet.
Som MC sier, en tråd er tilstrekkelig.

Dette at fisk mister skjell, kan henge sammen med skader. Skjellene er på noen arter, spesielt arter med store skjell, ganske løse. Noen skjell vil kunne løsne i forbindelse med håndtering med håv, noen kan løsne når fisk krangler, og noen løsner om fisken klør seg kraftig mot ett kvast underlag.
Enkelte parasitter gis slik kløe, og da kan det fort fyke skjell så det holder.

Skjellene er en viktig greie for fisken. Derfor er det alltid uheldig at fisk mister disse. Det skjell-løse områder er sterkt utsatt for sopp, og for parasitter. Det er derfor ekstra viktig å gi optimale forhold når dette skjer, slik at man unngår problemer i ettertid.

Hvorfor din fisk har mistet noen skjell, vil bli ren gjetting. Det du bør gjøre, er å øke vannbyttefrekvensen til daglig\ annen hver dag, til nye skjell er grodd. Fjern kvasse gjennstander, slik at skader unngås. Om det er krangling i karet, er det helt essensielt å få stanset dette. Ikke rent skjelden betyr dette at man kvitter seg med bråkmakerne.
Jeg har behandlet med..
Jeg har valgt å behandle fisken med en medisin som heter AquaMedic (Antiseptic solution for fresh an salt water). Dette var etter anbefalingen fra hun som jobber i dyrebutikken.

Den skal etter sigende rense vannet for å hindre generelle infeksjoner hos fisken og bekjempe eventuelle infeksjoner som har oppstått pga av sår. Vi bruker det som antiseptisk behandlingsmiddel, 10 ml per 20 ltr. akvarievann. Man skal ha oppi kuren kun èn gang, og deretter la det være i vannet uten å bytte ut noe vann. Etter seks dager skal sårene være grodd, om ikke skal man bytte 1/4 av vannet og behandle på nytt.

Men er dette den mest optimale løsningen?

Eller bør jeg rett & slett bare skifte vannet så ofte som du mener? I tilfellet hvor mye skal jeg da bytte o.s.v? Jeg ønsker det beste for fisken, slik at den blir frisk og rask så fort som mulig.

Jeg tror en spiss rot var årsaken til skadene, og har nå fjernet spissen på denne slik at den ikke kan gjøre mer skade.

Håper på svar!
Jeg syntes ikke dette er en optimal løsning. Denne medisinen kverker filterbakterier, og da får man det jeg kaller ett problem i ettertid
Rent vann gjør oftest underverker. Jeg brukte aldri medisiner når fiskene mistet skjell, uten at dette medførte problemer.
Kan nevne at en gullfisk på 15cm ble "skrella" av en illsint liten scalare (2cm) for masser av år siden hos meg. Denne var natrulig nok i sjokk ei stund, men ellers gikk det hele bare bra (for gullfisken. Han tykje sjøl, blei kakka i hue)
Jeg har tatt ut filteret å lagt det i..
Hei igjen!

Ok, men jeg har tatt ut filtersvampene å lagt dem i det andre akvariet mitt. Så de mister ingen bakterier. Fisken ser allerede bedre ut, og har kun mistet 2-3 skjell på den ene siden av kroppen. Det som bekymrer meg mere er at den har 1 skjell som ikke har sluppet helt taket, men som enda henger litt fast. Ved ryggfinnen. Det var det jeg var redd for at skulle bli infisert av bakterier og bli betent. Hvor lang tid vil det normalt sett ta før nye skjell kommer på plass?

Om dette skjer senere hadde det likevel vært nyttig å vite hvem av behandlingsmetodene som er mest optimale for fisken.

Hva tror du?

Jeg hadde en gullfisk (Hans-Hugo) som ble angrepet av 2 praktbotia, den fikk også sjokk. Den ble bare verre og verre, lå bare på bunnen. Så til slutt måtte den avlives. Rart det der, at de kan bli skremt til døde..
Å gro nye skjell tar tid, selv under optimale forhold. I alle fall å få skjellet til å se ut slik det gjorde en gang i tiden. Akkurat hvor lang tid det tok hos meg skal jeg ikke gjette på engang Men noen uker, er det nok.

Det løse skjellet vil nok løsne helt av seg selv, ikke begynn å stress fisken med å fjerne dette selv. Stress er det siste den trenger nå

Hva som er optimal behandling, skal jeg ikke spekulere i engang. Jeg er av den oppfattning, at det som kan fixes uten bruk av kjemisk krigføring, fixes på denne måte. All bruk av kjemikalier, er belastende for fisk, planter etc. Rent vann, derimot, er noe alle fisk jeg har hatt, har satt stor pris på
Tilfeldig bekjentskap
© Thor Even Kipperberg
Reklame for plussmedlemskap