Hvitprikk eller ?

Hei sann, da kom det NOK en hvit prikk tråd.
bare lurte på om dette (bildet) er det som er hvit prikk sykdommen :S
så jeg hadde det på 2 av de nye sebra ciklid "yngla" mine..

Hva gjør jeg nå ?
Jeg sliter med å identifisere dette som hvitprikk ut fra bildene. Grunnen er enkel; parasitten pleier å angripe finner først. Her ser jeg ikke noe på finnene.
Om du selv er sikker på at dette er denne parasitten, er det bare å få kjørt igang behandling pronto.
Ta en titt i sykdomsartikkelen, der finner du "oppskrift" på varmebehandling, behandlingsforslag kjemisk, og gode råd om du ikke går for noen av mine anbefalinger
takk for svar frank.
jeg har lest litt og jeg har forstått at en slik varmekur er effektivt.
men om dette så ikke skulle være hvite"prikker", er det da farlig
å kjøre en slik kur over noen dager ?
Christoffer Pedersen
men om dette så ikke skulle være hvite"prikker", er det da farlig å kjøre en slik kur over noen dager ?

Enkelte smittestoffer vil formere seg mye raskere i varmere vann, og man får da en forværret situasjon. Om prikkene øker i antall det første døgnet\ 36 timer, er ikke grunn til bekymring. Men om de fortsetter å øke i antall utover 2 og senere dager, må kuren avbrytes, og riktig behandling startes
har akkuratt bestilt meg en jäger 25W varmekolbe til 30L. får den kansje i morgen, skal vel da holde deg oppdatert ^^
da har kolben akkuratt ankommet, og installert i karet mitt på 30L, har hatt det oppi ca 10min nå, MEN jeg som er såppas utolmodig kan ikke se noe "merkbar" eller liten farandring på termometeret.

Så jeg lurer på:

-Hvor lang tid det vil ta ca å varme det opp?
-Er det forsvarlig at fisk ligger "inntil" denne?

Jeg satte denne kolben ved siden av min aquaball, der hvor det er omtrent null sirkulasjon i vannet, ved at denne pumpa spruter ut vann fra hjørnet.

-Vil det da ikke bli oppvarmet?

Det trodde jeg hvertfall så jeg stilte inn pumpa, så den spruter inn i hjørnet og mot varmekolben.

-Er dette forsvarlig for.....alt?

"lampen" lyser, så den burde fungere.

Jeg er ganske så VELDIG ny i denne hobbyen og jeg prøver å få til ting på en bra måte, men nå ble det fælt til mange spørsmål her :P
Følte jeg forklarte det siste som en... ja si det ^^
her er det hvertfall illustrert i bilder:
ett spørsmål til her, hva er den blå knotten på toppen av varmekolben til? får til å dra den opp, og "Poppe" den ned på plass igjen, men skjønner ikke hva som skal skje?

har hatt den på en god stund nå, og den har kun steget 1,5 grad.
har den stilt inn på litt over 32...
Den blå knotten øverst er for å kalibrere kolben

Slik jeg har forstått det, er det lurt å plassere den et sted hvor det er gjennomstrømning i vannet - slik at den varmer opp hele vannet og ikke bare det stillestående vannet som er rundt den.

Når lampen lyser, så holder den på å varme vannet.

Kan ta litt tid å varme opp alt vannet til en så høy grad, så du må ha litt tålmodighet.
Det tar tid å varme opp vann Selv har jeg 500W varme i en 30L dunk jeg bruker til vannbytter. Her tar det ca 2 timer å øke tempen fra romtemp (20`C) til 29`C... Så det er ikke gjort på 5 min å få 32`C med en 25W kolbe. Heldigvis! Man skal ikke øke tempen for raskt, du skal tenke på at det er levende fisk det er snakk om. Disse er vekselvarme, dvs de har samme kroppstemp som vannet. Denne må derfor økes gradvis

Plasseringen av kolben har liten betydning, så lenge det sirkulerer noe vann rundt denne.

At fisk ligger inntil kolben er ikke alltid heldig. Selve varmeelementet kan bli ganske varmt, og enkelte har opplevd brannsår på maller som har funnet det for godt å varme magen litt ekstra. Jäger er ikke de kolbene som blir varmest på ett konsentrert område, så det er neppe noen fare.
Er det en blå knapp eller knott på toppen av kolben sa du?
Christoffer, hvis det er en Eheim Jäger varmekolbe du har kjøpt deg, så bør du helst ikke gå fra den om du har puttet den rett i akvariet og skrudd den på 32 C.... de kolbene er ikke ferdig kalibrert fra fabrikk, det er noe du må gjøre selv før du tar den i bruk. De gradene du setter den på nå, er ikke de gradene den faktisk varmer opp til... det er helt vilkårlig. Den er altså ikke kalibrert (innstilt slik at gradeskiven stemmer med temperaturen den varmer opp til), det må du selv gjøre.

Å gå fra en slik varmekolbe ved første gangs innplugging er et risikoprosjekt. Du kan ende med kokt fisk om du ikke passer godt på.

Av og til er det lurt å lese bruksanvisningen til det man kjøper før man bruker det. Denne varmekolben er en slik ting
Det står i den vedlagte bruksanv. hvordan man kalibrerer kolben for bruk.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap