Hjelp! Finneråte, beste behandlingsmetode for mine fisker!
Laget en post i går der jeg ser at sommerfuglcikliden min (hunnen) hadde tendenser til finneråte, men idag ser jeg at det begynner å komme på en annen finne (bakfinnen) også. Det er akkurat som om det belegget mellom "stengene" på finnene sprekker/blir borte. Regner med at det er dette som betyr finneråte.
Jeg har bare ett kar (180l), og i det har jeg 2sae, 2ancistrus (+20+yngel), 2 kakdueciklider og 2 sommerfugciklider. Det er ingen av de andre fiskene som har anntydning til noe.
Jeg har lest at ved tidlige stadier kan man bruke salt, men hva er deres erfaringer med dette!
Vær så snill, trenger hjelp her!
Henrik
(jeg har lest alle postene i artikkelsamlingen, men ønsker deres erfaringer!)
Jeg har bare ett kar (180l), og i det har jeg 2sae, 2ancistrus (+20+yngel), 2 kakdueciklider og 2 sommerfugciklider. Det er ingen av de andre fiskene som har anntydning til noe.
Jeg har lest at ved tidlige stadier kan man bruke salt, men hva er deres erfaringer med dette!
Vær så snill, trenger hjelp her!
Henrik
(jeg har lest alle postene i artikkelsamlingen, men ønsker deres erfaringer!)
Postet 24.04.07 kl 20:06
Det er den ene sidefinnen (den begynner å bli rufsete, ca 25-30% borte.), mens bakfinnen har bare mistet litt.
Legger ved et kjapt tegnet bilde fra paint, for jeg klarer ikke ta bra nok bilde så dere ser. Har et bra kamera, men en HAUG med funskjoner, men den klarer ikke fokusere bak glasset.
Men det har vært sånn her i ca 4-5dager på sidefinne, mens bakfinnen har jeg sett først i dag.
Det er anntydning til en gråfarge, men ikke mye...
Legger ved et kjapt tegnet bilde fra paint, for jeg klarer ikke ta bra nok bilde så dere ser. Har et bra kamera, men en HAUG med funskjoner, men den klarer ikke fokusere bak glasset.
Men det har vært sånn her i ca 4-5dager på sidefinne, mens bakfinnen har jeg sett først i dag.
Det er anntydning til en gråfarge, men ikke mye...
Postet 24.04.07 kl 20:17
Postet 24.04.07 kl 22:08
Postet 24.04.07 kl 22:19
Postet 24.04.07 kl 22:52
Hmm...
Idag har jeg fått medisinen, men etter å ha gransket hun lille søte, ser det ut som, nei, hun ER blitt bedre. Har bare tatt å byttet vann 2 ganger (på to dager), og nå er det meste av grådfargen på finnen blitt borte, og den ser faktisk bedre ut. Er dette vanlig, at det leger seg selv? VEnter noen dager før jeg eventuelt begynner medisinkur da, ikke vits å forstyrre hvis hun klarer det selv. Ser også at rødfargen hennes blir sterkere for hver dag. hmm...
Idag har jeg fått medisinen, men etter å ha gransket hun lille søte, ser det ut som, nei, hun ER blitt bedre. Har bare tatt å byttet vann 2 ganger (på to dager), og nå er det meste av grådfargen på finnen blitt borte, og den ser faktisk bedre ut. Er dette vanlig, at det leger seg selv? VEnter noen dager før jeg eventuelt begynner medisinkur da, ikke vits å forstyrre hvis hun klarer det selv. Ser også at rødfargen hennes blir sterkere for hver dag. hmm...
Postet 26.04.07 kl 17:54
Postet 26.04.07 kl 18:00