Små mørke "prikker" på Scalare

Tre av mine fire scalarer har i det siste fått noen små mørke prikker , ser ut som om noen har trykket en blyantspiss (0.3 bly inn i dem (dann deg et bilde, kameraet mitt er på ferie...)

På min hvite er det en ganske tydelig rett ved festet til ryggfinnen på hver side og noen mindre på den ene siden. De to andre har også noen slike små prikker her og der, men kun på èn side.

Kan dette være en parasitt? Har ikke sett dette på noen andre fisk i karret, kun scalarene. Er vel en uke siden jeg først stusset over dette på den ene, kan selvfølgelig vært der lengre...

Kjørte igang en kur med Prazipro for tre-fire dager siden, hadde da oppi 4 teskjeer i karet (325-liter) etter at jeg skiftet ut ca. 30% av vannet. Har ikke sett noe synlig bedring etter dette.

Noen tips?
Du har kjørt i gang medisin for et naturlig mønster scalarer ofte har. De utvikler sin "modne" farge med alderen. De naturstripete i sølv med sorte striper, får gjerne en del slike små svarte prikker i området nedenfor og rundt ryggfinnen. Helt naturlig. Kall det "fregner"
Ofte får de et gulaktig eller rødaktig fargeskjær over pannen også.

Jeg har aldri hørt om en sykdom på scalare som gir svarte prikker.
Jeg er 99.9% sikker på at dette er helt unødvendig "å medisinere mot"

Er det sølvfarget med svarte striper du har?

Ellers gjelder dette med fargeutvikling for de fleste fargevariantene etterhvert som de modnes. De gullfargede scalarene for eksempel, ser helt hvite ut som små. Som store er de skinnende gullfargede, med direkte oransje panner og ofte også mørkt gule eller nesten oransje finner. Mange tror at fisken er syk når den begynner å endre farge, siden den jo var helt hvit som et spøkelse da de kjøpte den på str som søt, liten femkrone.
Den ene er hvit med gulskjær mot toppen av kroppen. På denne er prikken veldig tydelig, rett ved festet til ryggfinnen. De to andre er sølv med svarte striper, der er prikkene kommet omtrent midt på kroppen. Disse to er kjøpt inn som små i desember og begynner å bli "litt" størrelse på, den hvite er en måned yngre tenker jeg. Har også en helt svart, kan ikke se noenting på den bortsett fra at den får noen lysere flekker innimellom, regner med at det er fra at den skraper borti stein og sånt.

HVIS jeg medisinerer helt unødvendig, bør jeg da ta noen vannbytter og sette på igjen UV-filteret jeg vanligvis kjører?
Som sagt; fargeutviklingen kommer mer og mer, og du er ikke den første jeg har lest innlegg fra som tror scalarene er syke da

Jeg pleier å være forsiktig med å uttale meg særlig skråsikkert i sykdomssaker, men i akkurat slike tilfeller ved scalarer tror jeg faktisk at jeg kan det Har hatt så mange scalarer selv at dette kjenner jeg veldig godt til. Prikker og flekker som i "barndommen" til fisken ligger skjult, men som dukker opp etterhvert som fisken vokser til fra femkrone og opp mot puberteten og unge voksne, er harmløse. Det er modning og utvikling av den endelige fargen bare.

Jeg har søkt rundt etter gode og skarpe nærbilder som viser disse svarte prikkene godt, men finner ikke bilder som er tatt på nært nok hold og viser dette tydelig.

PS! Ikke alle scalarer har dette.

Nå har jeg ikke hatt scalarer på ett års tid snart, men såvidt jeg husker, er disse prikkene du nevner ofte tydeligst på de som har innslag av såkalte Peru-scalarer, eller innslag av litt "friskt blod" (dvs ikke to hundre generasjoners innavl).

Takk for flotte og utfyllende svar Mona! Legger bare med et par bilder av fiskene jeg snakker om så du ser hva slags type det er, de er tatt for ca. en mnd. siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap