Sopp på malawi

Har en Ps. Elongatus Chailosi F1 som har fått noe som ser ut som sopp. Dette er en ganske liten fisk, i underkant av 2 cm lang. Rett bak den ene sidefinna har det dannet seg et hvitt sirkulært område som ser litt ut som bomull, ca 2-3 mm stort.

Jeg oppdaget flekken for en uke tid siden, men på mandag var tilstanden til fisken svært dårlig, og den så ut til å være svært nær enden. Jeg fisket den umiddelbart opp, og putta den i en bøtte som jeg tilsatte ca 0,4% salt i. Har byttet vann hver dag, ca 30%, og tilsatt natron, gips og salt, for å opprettholde vannverdiene. Kjører en intern pumpe noen timer om dagen, for å rense vannet litt. Hadde den i over natta, men da ble vannet alt for varmt. Bruker selvfølgelig innkjørt filtermasse i denne, samt at jeg lar pumpa kjøre i ett av de andre karene for å holde liv i bakteriene, all den tid pumpa ikke er i bøtta.

Status nå i kveld er at fisken ser mye kvikkere ut, og den hvite flekken har halvert seg i diameter. Det jeg lurer på er hvor lenge jeg må la stakkaren gå der i bøtta, før det er trygt å flytte den sammen med de andre igjen? Er jeg nødt til å ty til noe medisiner for å få mer fart i prosessen, og i så fall hvilken?
Siden fisken er på bedringens vei, ville jeg fortsatt behandlignen til den var frisk. Selvsagt innen rimelighetens grenser
Siden angrepet er halvvert i diameter, er det jo klar bedring, og jeg vil tro at i løpet av 3-4 dager er den kurert for denne soppinfeksjonen.
Så gikk det brått over. Fisken klarte ikke å svømme skikkelig lenger, så jeg gav den et siste isbad. Er usikker på at det i det hele tatt var sopp. Når fisken var død, og jeg fikk tatt den i nærmere øyensyn, så var såret blitt gult, og så nesten ut som en kvise som hadde presset seg gjennom huden. Noen form for orm eller parasitt? Noe den har fått med seg fra sine VF foreldre?

Er noe bekymret for resten av fiskene den sto sammen med. Er det noe forebyggende jeg burde foreta meg?
For å si det slik; panna mi rynket seg stygt når jeg leste ditt siste innlegg.

VF fisk drar gjerne med seg masse styggedom. Jeg ville nok uten tvil:
a: Byttet vann daglig, og sørget for optimale forhold den neste måneden.
b: skaffet Flubenol 15.
c: Krysset det som krysses kan, uten at dette medfører avkom.
d: Medisinert med Flubenol 15 om jeg så det minste tegn til parasitter, både ektoparasitter og innvendige sådanne.
Frank Angell
For å si det slik; panna mi rynket seg stygt når jeg leste ditt siste innlegg. VF fisk drar gjerne med seg masse styggedom. Jeg ville nok uten tvil: a: Byttet vann daglig, og sørget for optimale forhold den neste måneden. b: skaffet Flubenol 15. c: Krysset det som krysses kan, uten at dette medfører avkom. d: Medisinert med Flubenol 15 om jeg så det minste tegn til parasitter, både ektoparasitter og innvendige sådanne.

Ugh, det hørtes ikke særlig oppløftende ut

Hvor i all hverden kan jeg skaffe meg Flubenol 15? Kan ikke finne det på noen av de online-butikkene jeg har skjekket.
Var jo selvfølgelig en tråd om dette stoffet som det nettopp var skrevet i, så da fant jeg det jo ut selv. Har nå bestilt fra England.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap