Hva synes du bør ligge i "førstehjelpsskrinet" hos en akvarist?

Hva er et absolutt minimum av hva man trenger av medisiner og vannforbedringsmidler og tester?
Det hadde vært OK å hatt en oversikt over "kjekt å ha-saker" i tilfelle sykdom osv...

Jeg kan si for meg selv, at jeg vil ikke være foruten:

Ehsa 2000
Ehsa Exit
Flubenol (eller alternativt middel mott parasitter)

Salt, som tillegsbehandling ved sykdom/sår.

Dråpetester, for å utelukke dårlig vannkvalitet ved sykdom:
Nitritt-test
Nitrat-test
gH-test
kH-test
pH-test

Ser også nytten av jern og kobbertest. Jerntest hvis man undrer på om vannet har riktig innhold av jern. Kobbertest hvis man bruker vann fra varmtvannstanken i akvariet. Tror ikke disse to testene er så vanlige å ha i hus, men jeg tar de med likevel, for jeg ser absolutt nytten av det

Vannforbedringsmidler: Til å heve gH og kH og senke eller heve pH, alt etter hvilke verdier man har i kranen, og etter hva fiskene krever....
Her er det mange metoder, både ferdige løsninger i zoo-forretninger(som ofte er dyre), og andre rimelige løsninger, som f.eks gips, natron, o.l.

Noen som har bidrag? Kjekt å kunne sammenligne hva andre bruker, samt at nybegynnere får en liten idé om hva som er vanlig å ha i hus...
Mitt førstehjelps-skrin
Inneholder malakitt-grønt, metronidazol (flagyl) (for karantene, bukvattensot m.m), digital ph-tester, nitritt-test, ekstra luftpumpe med slanger og brusesteiner, Gh-salt og natron.

Har altid et par pumper gående ekstra i noen kar også i tilfelle akutt behov.
Jeg vil legge en dråpetest til lista di, Aggi: ammoniakk. Det er faktisk ganske viktig å ha i huset. Jeg har også enda flere dråpetester, men de brukes ikke så alt for ofte. De jeg synes er viktigst er altså de aggi nevnte.

Ellers så har også jeg eSHa-medisiner: 2000, exit og hexamita (eller hva den nå heter. Den er mot hullsyke, og jeg anskaffet denne da jeg fikk discus i huset). Flubenol kommer jeg også til å ha liggende i huset på fast basis. Og PraziPro. Jeg burde være godt rustet på medisinsiden da. Jeg har faktisk også deworm bits (og hadde også metro bits, men de ble spist av bikkja) liggende sånn just i case. Ved siden av medisiner, vil jeg også nevne vitaminer. Det er faktisk veldig greie som forebygging av sykdom. Det går i eSHa her også: Minaroll og Optima. De er rett og slett knallbra!
Jeg har forresten noen tøffere medisiner liggende også, og synes de er veldig greie å ha i bakhånd. Dette er medisiner som vil kverke filterbakteriene, så disse vil kun bli brukt i virkelig nødsfall: baktopur direct og JBL Furanol. Ihvertfall Furanol inneholder nifurpirinol, og jeg mistenker at det i noen sammenhenger er nødvendig å hente fram dette. Av og til må det bare sterk lut til!

Noen ferdig innkjørte karantenekar er også et "must", men dessverre har jeg greid å befolke dem med fisk jeg egentlig ikke hadde plass til.

Jeg skal også anskaffe noe jeg kan desinfisere utstyr med. Jeg har slitt så mye med sykdom at jeg vil eliminere muligheten for smitte på denne måten, og jeg har fått tips om at jeg kan få tak i et sånt middel hos aquarius zoo. Ellers gjør jeg det jeg kan for at alle akvarier faktisk skal ha hvert sitt utstyr. Men med så haugevis med akvarier, går ikke det i lengden.

Jeg har forresten også en blåfiltermatte liggende. Det veldig kjekt å ha, og har berget livet til mang en yngel (full fart med å sette det på innsuget til pumpa når det er småttiser på gang).

En ting til: for en som har PH-penn: ha kalibreringsvæske liggende.

Forresten enda en ting til: ha også kull og filterpose liggende. Det er greit å ha tilgjengelig i forbindelse med medisinering (for å få medisinene ut av vannet).

Jeg synes det også er greit å ha en ekstra luftpumpe tilgjengelig. Dette hvis det trengs ekstra lufting i et akvarium, eller dersom man må ta ut fisk og sette i en isboks eller lignende for en (veldig midlertidig) behandling av et eller annet.
Her kom det mye nyttig fram, ja....

Jeg har også tenkt på dette med skikkelige karantenekar, men har kommet til at et kar i glass vil fort bli okkupert av fisk som jeg av en eller annen grunn bare ha
Da har jeg faktisk mer tro på at en balje, eller stor bøtte i plast som er godkjent til næringsmidler (kniv og gaffelsymbol merket under). Supplert med luftpumpe, brusestein og noen flyteplanter, så har jeg tro på at dette blir en grei karantene.
Hehehe! God idé Aggi. Det er det som er problemet mitt, ja. Akvarier, uansett størrelse, har en tendens til å bli fylt opp ved første fristelse. Det eneste med å bruke en bøtte/kanne/balje er at man må ha et filter som allerede er innkjørt. Og innkjørte filter har man bare i akvarier med levende dyr i...
Gode medisiner er ett must. eSHa Exit\ 2000 vil nok alltid finnes i huset.
Vitaminer, f.eks eSHa Optima, er også noe som alltid vil være å finne her (ops, der huser jeg at det må jeg bestille mer av).
Av mer hardbarka medisiner, vil jeg si at Flubenol er ett meget bra alternativ å ha på lur.
Flagyl/ Metronidazole, og medisiner mot innvendige bakterielle infeksjoner, f.eks Sera Bactopur direct er ikke gærnt å ha på lur det også.

Av remedier til å justere vannverdiene, er jeg ikke fullt så opptatt av dette. Skyldes vel at dette er noe jeg ser på som konstant forbruk, og derfor har i huset.
Bruker natron til å øke Ph, Gips til å øke Gh, og eikeblader til å senke Ph.

Av tester mener jeg at Ph og No2 er mest viktig. Ammoniakk, det har jeg helt sluttet å teste for. Dette har jeg kun målt i blodferske kar. Starter ikke så mange karene i året at det er noe stort problem :p
Ellers er Kh\ Gh og No3 tester en bør ha, men stort sett kan greie seg uten over perioder. Fe\ Po4 er tester mer for planteentusiaster, og de som sliter en sittende kroppsdel av seg med alger.

Av tekniske ting, som ikke er nevnt som jeg kan se; Ett par powerheads er kjekke å ha, for å mette vannet bedre ved sykdomsbehandling, og om noe går til ett langt varmere sted.
En eksta varmekolbe eller fem, det er ikke å forakte å ha i hus det heller.
Ekstra o-ringer\ tetteringer, og gjerne impeller\ askling til pumper, er også ett "must". Det er jo typisk at noe ryker en fredag kveld, eller aller helst rett før en langhelg.

Til sist vil jeg si at en tube silicon er noe som absolutt ikke er å trekke på skuldrene til. Kan komme til nytte til både det ene og det andre.

Ser en ting til som kan være kjekk å ha; daler
Dyrehagen
Hehehe! God idé Aggi. Det er det som er problemet mitt, ja. Akvarier, uansett størrelse, har en tendens til å bli fylt opp ved første fristelse. Det eneste med å bruke en bøtte/kanne/balje er at man må ha et filter som allerede er innkjørt. Og innkjørte filter har man bare i akvarier med levende dyr i...

Ser egentlig ikke på pumpe som noe problem.

Hvis man har bb-kar(altså uten substrat) så er det vel nok med en brusestein, så lenge man passer på å bytte vann ofte nok til at ammoniakk ikke blir et problem? Det fungerer iallefall hos meg...
Frank Angell
Ser en ting til som kan være kjekk å ha; daler :D

Veldig godt poeng, Frank ;-D Det er ofte der det stopper for meg. Eller, egentlig burde stoppe...
Synest dere virkelig at dette er noe alle akvarister burde ha liggende til en hver tid?
Denne lista begynner å bli litt lang, ser for meg glisende produsenter.
Jeg synest egentlig at medesin er abselutt siste utvei.
Det er jo noen sykdommer som bare kan kureres med medesin, men det er mye som kan fikses på andre måter.
Hyppige vannbytte, varmere vann og isolering av syk fisk er noen metoder.
Er som regel bare svak fisk som blir syk, å finne årsaken til sykdommen er viktig for å behandle syk fisk. Ikke minst for å forhindre at andre fisker blir syke.
Vanntest viktig.
Det viktigest er vel å se grundig på fisken før man kjøper, ikke bare den fisken man kjøper men også all annen fisk i salgkaret.
Husk også att mange salgsreoler har sump, der bruker 3-4 akvarier i høyden samme filter og smitte kan spres via filter.
Aldri kjøp fisk fra et akvarium med sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap