Hvorfor døde han?
Igår kveld var min Sommerfuglciklide i super form. Så det ut som. Men nå, kl13 kom jeg hjem, da lå han bak noen planter, og sidefinnene hans var det så vidt liv i. Han mistet masse skjell på den ene siden, den ene finnen hans bak så stusselig ut, det ene øye var grått, og hode hans (!!!) så ut som en ballong. Akkurat som om det skulle eksplodere. Etter 10min ble han enda værre, så jeg klarte ikke se på at han hadde det vondt, så jeg tok livet av han.
Men hvorfor ble han slik. Har kikket gjennom sykdomsforumet, men ikke funnet noe som matcher. Hunnen hans har vært stusselig lenge, men hun er blitt litt bedre. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd...
Har kjørt 2 vannskifter i uka, og foret de med variert fòr...
Nitritt er 0, ph6.2
Men hvorfor ble han slik. Har kikket gjennom sykdomsforumet, men ikke funnet noe som matcher. Hunnen hans har vært stusselig lenge, men hun er blitt litt bedre. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd...
Har kjørt 2 vannskifter i uka, og foret de med variert fòr...
Nitritt er 0, ph6.2
Postet 05.05.07 kl 13:31
Postet 05.05.07 kl 13:40
Postet 05.05.07 kl 15:59
HenriksenHvorfor døde han?
Antakelig fordi du har vært utsatt for ekstrem dårlig rådgiving med hensyn til fiskesammensetning, og drevet litt mangelfull ”research” selv.
Sommerfuglcicklider er sarte. De kan rett og slett dø av stress. Å slå på lyset i karet til forskjellige tider fra dag til dag kan være nok til at de blir stresset – blir syke – og dør, om ikke alle andre forhold er optimale.
Dvergcicklider holder seg mest på bunnen, og hviler/sover på bunnen om natten. Store Ancistruser kan jage dvergcicklider veggimellom og opp i de øvre vannlag om natten, gang på gang, det har jeg selv erfart. De kan også gnage på dem når de ligger utslåtte av stress eller sykdom, på bunnen.
Masse Ancistrus-yngel overalt kan være veldig stressende.
SAE er uredde og ”tøffe” fisker, og kan plage andre fisk, inkludert sarte dvergcicklider, til det uutholdelige når de når en viss størrelse.
Hvis i tillegg karet ditt er så åpent innredet som det er på profilen din, uten naturlige revirgrenser og innredning som forhindrer dvergcicklider å se hverandre hele tiden, vil antakeligvis A. cacatuoides-hannen din forsøke å gjøre krav på hele karet som sitt revir. Den vil da konstant, med kraft, hele tiden prøve å jage underlegen fisk bort fra området ”sitt” ( hvis den i det hele tatt våger seg fram p.g.a. Ancistrusene og SAE’ene).
Vil man lykkes med dvergcicklider, bør karet innredes og fiskearter sammensettes først og fremst utifra dvergcichlidenes behov, siden disse ofte er de sarteste.
Postet 05.05.07 kl 19:24
ok, men det bilde er VELDIG missvisende. Må se å få oppdatert det. Har omtrent fjernet alt, og fått in 3 røtter, 3huler, skiferhuler +++.
Men de har vært sammen med ynglen en måned nå, og alt har sett ut som det har gått bra. Kakaduehannen er forstatt ung, så han plager de ikke i det hele tatt, tvert imot. Men noe som KAN skje er jo selvfølgelig ancistrusen om natten, men tro meg. Jeg syns jeg leste mye om de før jeg fikk de. og har ikke sett ETT sted der det står at de ikke kan gå med ancistrus.
ett artskar hadde selvfølgelig vært å foretrekke, men nå var det et selskapskar jeg skulle ha. De har lagt egg to ganger, hatt utrolig mye mer farger enn da jeg fikk de, og vokst, vært rolige. Helt fram til igår...
Men hunnen er levert til dyrebuttikken, og 2 kakadueciklide-hunner er bestilt. Nå blir det kakaduekar (sammen med sae og ancistrus). Håper det går bra.
Men de har vært sammen med ynglen en måned nå, og alt har sett ut som det har gått bra. Kakaduehannen er forstatt ung, så han plager de ikke i det hele tatt, tvert imot. Men noe som KAN skje er jo selvfølgelig ancistrusen om natten, men tro meg. Jeg syns jeg leste mye om de før jeg fikk de. og har ikke sett ETT sted der det står at de ikke kan gå med ancistrus.
ett artskar hadde selvfølgelig vært å foretrekke, men nå var det et selskapskar jeg skulle ha. De har lagt egg to ganger, hatt utrolig mye mer farger enn da jeg fikk de, og vokst, vært rolige. Helt fram til igår...
Men hunnen er levert til dyrebuttikken, og 2 kakadueciklide-hunner er bestilt. Nå blir det kakaduekar (sammen med sae og ancistrus). Håper det går bra.
Postet 05.05.07 kl 19:41