Oodinium?

Har avliva to av platyene den siste uka. Den ene ble sløv og gjemte seg bort, og i forgårs oppdaget jeg melkeaktig, hvitt belegg på begge sidene av halerota og på kroppen. Den andre hadde ikke belegg, men lå i ro på bunn, spiste ikke og hadde tydelig finneklemming.

Nå har flere av de andre platyene i karet fått belegg, men de er foreløpig i fin form og spiser normalt. Verst er det at den gravide hunnen er hardest angrepet, i går oppdaget jeg hvitt rundt halerota, og i dag har belegget krøpet vel en cm framover kroppen. Det sprer seg svært fort.

Prøvde å ta et par bilder, men å fokusere på en liten fisk i bevegelse med et kompaktkamera er ikke det letteste.

Bildene er desvrre til 0 hjelp... Men for all del, kjenner til dette med å fotografere raketter med dårlig utstyr

Jeg kan ikke si med sikkerhet at det er det ene eller det andre, men Oodinium er en klar kandidat.
Det kan også være sopp.

Dette belegget, ser det ut som støv på fisken, eller som om den har rullet seg i noe loete?
Eller ser det rett å slett ut som slimlaget løser seg opp?

Om det er Oodinium; behandle med eSHa Exit, eller varmekur. Behandle også med å stenge ute alt lys fra karet (også lyset over karet). Parasitten trenger lys for å formere seg.
Om det er sopp; behandle med eSHa 2000.
Om det er slimet som løser seg opp, er dette ett tegn på Chilodonella. Faktisk er det denne som er mest sannsynlig på dine fisk.
Behandle med eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.

Les gjerne mer om alle sykdommene i sykdomsartikkelen
Takker så mye for svar!

Det ser ut som om slimlaget løser seg opp, ja. På den forrige fisken jeg avlivet så det ut som om skinnet hadde løst seg opp på halen. Flyttet de fire siste platyene fra et annet akvarie på søndag, så det er nok stress som har utløst sykdommen. Vannverdiene er ellers optimale for Platy.

Kjørte opp varmen i akvariet til 32 grader i går kveld og hadde i ca 2 prosent salt, men det er ingen bedring. Ser nå at det er ytterligere tre fisker som har fått belegg.

Jeg veit ikke hvor fort en varmekur vil ha effekt på Oodinium, den har vel null effekt på Chilodonella? Tvert i mot vil den kanskje ha en uheldig stresseffekt på de andre fiskene som gjør dem mer disponerte?

Bestiller i alle fall medisinene du har nevnt og prøver dem (hvis de rekker fram i tide).

Jeg blir mer og mer overbevist om det dette er Chilodonella. Da vil varmen, gjøre vondt værre....

Sett ned tempen til normal, eller lavere. Jo lavere, jo saktere utvikling av sykdommen. At dette gjelder innenfor rimelighetens grenser, skulle vel være unødig å nevne
Steng også lyset, dersom det er Oodinium.

Gjør du dette, bør du ha god sjangs til å senke sykdomsutviklingen tilstrekkelig til å rekke å få medisinen i tide.
Fikk ikke tenkt på å senke tempen før utpå kveldinga i forgårs på grunn av diverse oppgaver. Så imidlertid at belegget var begynt å forsvinne, så jeg kjørte på med fortsatt høy varme og avslått belysning. I går morges var det ikke synlig belegg, men de to hardest rammede har fått skader i hud og slimlag. De ser derimot ut til å være i mye bedre form og har sluttet å gni seg. Dette skulle vel indikere Oodinium, men jeg leste et par steder at varmebehandling også ville hjelpe mot Childonella. Hvor mye sannhet det er i det veit jeg ikke.

Kjører på med 32,5 til i mårra tidlig og kollar läget. Medisinen kommer forhåpentligvis på mandag og vil bli brukt hvis sykdommen bryter ut igjen.

Takker for hjelpa, Frank!
Alle fiskene ser nå friske og fine ut, bortsett fra den månedsgamle yngelen (eneste overlevende fra forrige yngling) som ble satt i karet umiddelbart før sykdommen dukket opp. Den ble nok spist i løpet av de to dagene karet sto med lyset avslått. Konkluderer derfor imidlertidig med Oodinium.

Den gravide platyen hadde ynglet mens lyset var av, fant en liten enslig stakkar borti hjørnet da jeg skifta vann. Typisk at flere ting skal skje på en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap