Massedød hos scalare!

Inaktiv bruker
Hjelp! I går kveld når jeg skulle legge meg la jeg merke til at den ene scalaren var lit pjusk, så ut som den sang på siste vers.. Lå på siden i scalarekaret.. Var redd den var blitt mobbet, for den gav litt preg av dette.. Så jeg tok den i et litt mindre kar for å gi den bedre mulighet til å komme seg. I dag når jeg stod opp var den stein død.. Og 3 scalarer henger på samme måte som den gjorde i går kveld.. Får noia her, jeg skal reise bort om en halvtime, og aner ikke hva jeg skal gjøre.. Tok vanntest, og ser at det litt lite ph/kh og hardhet, men kan ikke forstå at det var så ille?? Kan det være den ene malla som har tatt de? ALLE de andre fiska svømmer rundt som vanlig og virka friske.. Ingen tegn til sykdom på dem.. eller noe i det hele tatt.. Byttet forresten ut 40 liter vann i går også.. Pumpa går som ei klokke.. Tempen var på 25-26.. Har masse planter.. *sukk* Dette var ikke noe gøy.. Kjøpte et dyrt lekspar også som gikk.. Har aldri sett dem sloss heller, det som virker så rart.. Har noen unge scalarer som ikke virker noe påvirka? Tok forresten bittelitt natron oppi vannet jeg, leste noe om det.. Har ingenting som kan hjelpe mot hardheten akkurat nå, men bestilte det i går.. Har et sånn akvariesalt som skal hjelpe mot sykdom o.l, kan det funke? Hva skal jeg gjøøøøre?
Har du testet for nitritt?
Vanntester må tas med dråpe-tester, ikke slike strips. Strips er dessverre ubrukelige, ettersom de ikke måler korrekt i det hele tatt. Og jeg tuller ikke... du får fullstendig feil resultater.

Fiskene dør ikke av lav gH, så det kan du ta helt med ro. Scalarer kommer opprinnelig fra Amazonas, i områder der gH er omtrent ikke-eksisterende.

Inaktiv bruker
Rart du sier det.. For jeg tok i bittelitt natron i dag, og alle scalarene kviknet til.. skal få kjøpt meg ordentlig test, men kan ikke forstå at det er nitritten, for har aldri vist noe utslag på det karet.. + at jeg byttet jo vann i går kveld..
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap