Kjøttsår på Pleco!

Inaktiv bruker
Jeg har en nyankommet pleco, hun virker frisk men i dag har hun fått seg er stygt kjøttsår på ene "kinnet", som jeg har erfart så er ingen av de andre fiskene mine aggresive. Det kan se ut som hun har skrapt seg på noe f.eks lavastein, men det er litt rart hvis hun har gnikket seg så hardt mot dem, kjenner de ikke smerte da?

Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noen typer sopp o.l som er kjøttetende? Eller er dette bare et skrubbsår?

Det er vanskelig å se av bildet om dette er en ren skade, eller en bakteriell infeksjon.
Om det er en skade, er denne ikke oppstått de første par-tre timene før bildet ble tatt.

At fisk skader seg på f.eks kvasse stein er meget beklagelig. Slike skader kan i værste fall ta livet av fisken, selv om dette neppe er akktuelt i ditt tilfelle. Derimot, er slike skader meget gode inngangskanaler for både bakterier og sopp.
Daglige delvannsbytter, er derfor sterkt å anbefale.

Når det gjelder fisk og smerte, er det enkelte som mener at fisk ikke føler dette, andre (også meg) mener det motsatte.
Men om fisken har satt seg fast mellom stein og ett eller annet, vil den kjempe seg løs på tross av smertene.
Det ville du også gjort, om du følte deg stressa

Jeg ville nok tatt en seriøs revurdering av hvorvidt denne steinen skulle få fortsette å dekorere karet, i tillegg til hyppig observasjon og daglige vannbytter
Inaktiv bruker
Ja..
Som jeg kunne se så ble ikke såret værre ila dagen, men skal skifte vann nå og følge med videre.

Takk for svaret!
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap