Finnenapping på Corydoras, hjelp

Etter å ha kommet hjem til Bodø med mine nyervervede små oppdaget jeg at noen av mine nyinnkjøpte Cory var røde på bakerste del av kroppen og at noe av halefinnene var nappet bort.
Syndebukkene var en stim med SAE. Jeg lot dem være sammen med Coryene siden jeg aldri har opplevd dette med SAE før. Flytta dem umiddelbart i et eget kar sammen med en paletthann. Så får de litt å bryne seg på, jævl............

Er det noen som har noen råd til meg så ikke alle mine finnenappete Cory stryker med. To er døde allerede.
Hvis de er røde på bakkroppen, så tyder det på noe annet enn finnenapping. Det er sannsynligvis en bakteriell sykdom, som du bør medisinere fort som bare det. Rødhet på undersiden av buken eller bakkroppen er en kjent form for bakteriell infeksjon hos Coryer.

Furanol fra JBL tar slike bakterielle infeksjoner. Det er søndag i dag, så ingen butikker er åpne, men er du av de forutseende som har et lite "fiske-apotek" med et utvalg medisiner på lur...? Da er du reddet, men hvis ikke, er det stor fare for at flere vil dø før du rekker å medisinere dem. Det haster i grunnen, for rødhet på det området du beskriver er dessverre dødelig for Coryer.
[External Image]
10000 takk Mona. se der ja, hva men ikke vet. Har et arsenal av medisin og naturligvis også Furanol. Jeg har nå løst opp 2 tabletter til 50 liter. Tror du det er OK?
Bør jeg fjerne stimen med Korallplaty før jeg heller i medisinen?
Hva med de andre Coryene som ikke har symtomene?
Er du der enda, Mona?
Lurer også på hva jeg gjør med stimen med SEA som er flyttet til eget kar sammen med Paletten. Bør jeg medinere her også?
Alle karene er karantenekar siden jeg har endel nyinnkjøpt fisk.
På corydorasworld har jeg sett bilder av coryer som har vært røde ved roten av halefinnen og oppover bakkroppen. Dette var pga nitritt og generelt dårlig vannkvalitet. Etter et par gode vannbytter var fiskene fine igjen. ar du sjekket hvordan verdiene i karet de går i er (var)?

Ellers heller jeg også til Monas teori om bakteriellinfeksjon.
Hei Gry.
Ingen nitrit i vannet. Måler 3 ganger daglig i disse karene da fiskene er i karantene. Jeg har ikke foret siden fiskene kom og tror de har kvittet seg med det meste av avfallet under transporten.
Hold nøye oppsikt med nitrittverdiene i karantenekaret fremover. Husk at Furanol dreper bakterier, og ikke bare sykdomsbakterier... den tar knekken på filterbakterier også.
KB
Hei Gry. Ingen nitrit i vannet. Måler 3 ganger daglig i disse karene da fiskene er i karantene. Jeg har ikke foret siden fiskene kom og tror de har kvittet seg med det meste av avfallet under transporten.
Da er det Monas teori vi forholder oss til. Er bare greit å eliminere andre eventualiteter.
Da er karet med Cory og korallplaty medisinert. Går ut fra et jeg ikke skal fore. Hva med vannbytter?
KB
Da er karet med Cory og korallplaty medisinert. Går ut fra et jeg ikke skal fore. Hva med vannbytter?

Du må nesten lese bruksanvisningen for å få svar på dette med vannbytter o.l. Men generelt bør man la medisinen få virketiden sin før du bytter noe vann. Oppstår det nitritt, bytter man vann, men tilsetter ny medisin tilsvarende den mengden man tok ut ved vannbyttet.

Du kan gjerne fòre, men sparsomt, og kun hvis du ser at fiskene er i form til å spise.
OK. Mona. Du som kan det meste om Cory, har du sett tilsvarende på munn- nesepartiet på denne fisken?
Det var i grunnen der jeg så det først, men etter å ha tenkt meg om, kom jeg frem til at noen av dem kanskje hadde fått noen smeller av pumpestenene som jo må ha beveget seg endel på turen nordover.
Røde eller rosa steder på en Cory tyder generelt på bakterielle greier. Det gjelder samme prinsipp for mennesker, et sår eller parti på kroppen som blir veldig rødt, tyder på bakteriell infeksjon.
Et sår som skader fiskens slimhinne (slimhinnen beskytter normalt mot slike bakterielle angrep, akkurat som vår hud gjør med oss) kan gi bakteriene lettere inngangsport inn til fiskens kropp, slik at de kommer seg inn i kroppen den veien også. Bakterielle infeksjoner kan altså sitte både utvendig og innvendig.

Jeg har personlig ikke sett dette på munn- eller nesepartiet på Corydoras, men jeg skulle anta det gjelder samme sak der. Spesielt når du mistenker at de har skrubbet seg på ting under transporten - da har de muligens fått skrapt av en del av det beskyttende slimlaget. Eller de kan ha "skrubbet" og gnidd det av seg på egenhånd pga stress der de har svømt vilt opp og ned og boret snuten mot kassenes innside.

Merkbart synlig eller påfallende rødhet i gjelle-området tyder på infeksjon av et slag eller evt ammoniakkforgiftning. Under transport kan fisk bli ammoniakkforgiftet, pga opphopning av dette i vannet under transporten, og dette "brenner" gjellene på fisk. Noe slikt Gry tenkte på kanskje. Dette kan man pleie, ved vannbytter slik Gry nevnte. Men gjellene er da skadet, og det tar tid for fisken å hente seg inn igjen (hvis de gjør det...). Vannbytter er da et must.
I engelskspråklige forum kaller de denne rødheten for "ammonia burned gills" har jeg sett.
Og mot dette hjelper selvsagt ingen medisin.

Men det er ingen grunn til å bli hysterisk om du ser rosa eller rødrosa gjeller, fisken skal ha farge på dem pga blodomløpet går gjennom dem. Det er påfallende og unormal rødhet (uvanlig for arten det er snakk om) som gjelder altså.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap