Sprukken kul i buken på palletciklide?

Jeg har en en palletciklidehann som startet med å utvikle en stor kul på høyre side. Han vil ikke ta til seg mat og har overdreven gjelleaktivitet og har mistet nesten alle farger, som vanligvis er imponerende kraftige. Han gjemmer seg bort og holder seg stort sett på ett sted. Det er litt vanskelig å få observert han skikkelig men nå kan det se ut til at kulen har sprukket og blitt til et åpent sår hvor skjellene stikker/henger ut! Hva er dette? Og hva kan jeg gjøre for å redde han? Eller bør jeg bare gjøre smerten kort og ta livet av den?
Det kan høres ut som en svulst\ byll, men det kan også være parasitter som bryter seg ut.
Vanskelig å si fra en del kilometers avstand, og en enkel bestivelse.

Jeg ville vurdert situasjonen nøye:
hvor stor er sjangsen for at fisken overlever?
Hvor store lidelser har den?
Er det fare for at den smitter andre?

Disse ville jeg veid opp mot hverandre, og tatt en avgjørelse om avliving eller ikke. Faktore som at "å, jeg er så glad i den", bør ikke vurderes med.
Det er fiskens ve og vel som er viktig!
Jeg valgte å ta livet av den i går kveld. Da jeg fikk den opp og fikk sett ordentlig på den så var det et ganske stort rundt sår (nesten 1cm i diameter) som virket betent for det kom gul veske ut av det og luktet ikke godt.. Aner ikke hvordan den kan ha fått dette eller hva det er. Alle andre fisk i karet ser ut til å trives svært bra og er i fin form.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap