Vannbytte i medisineringsperiode

Jeg medisinerer nå for å få bukt med evt. bakterier som har forårsaket at to av fiskene mine døde. Jeg husker ikke i farten hva stoffet heter, men det skal være ufarlig for alt (bortsett fra bakterier... ).

Doseringen er 1ml pr. 10l vann i 4 dager og deretter samme dose i nye 4 dager. Mitt spørsmål er om jeg kan/bør utføre vannbytter i denne perioden.
Nei, da tynner du jo ut dosen med medisin. OM du bytter vann, må du jo i så fall erstatte mengden tapt medisin med samme mengde. Det er en liten utregning...
Men det avhenger litt av fiskene og akvariet også. Unge diskus f.eks. er litt spesielle og får gjerne vannbytter i medisineringsperioder også.

Det anbefales generelt å ta et stort vannbytte samme dag, rett før man begynner en medisinkur nettopp av denne grunn.
Men når jeg etter 4 dager skal tilsette neste kur, da kan jeg kanskje bytte vann. Altså mellom de to doseringene?
Jeg byttet nemlig ikke vann før jeg satte i gang med medisineringen... Hadde det litt travelt med å forsøke å redde den ene av fiskene, men det gikk jo til hel...
Ja, det kan du. Når du da bytter vann og starter på ny runde, så doserer du full dose medisin. MEN, det kan lønne seg å filtrere over kull ett døgn før du starter neste runde medisinering. Dette for å fjerne det gamle, og "friske opp" litt før ny runde.

Den er grei!

TUSEN TAKK FOR HJELPEN!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap