hemorrhagic septicemia?
har oppdaget at den ene gullfisken min har fått bloduttredelse og røde striper i halefinnen. Har lest og lest og misstenker hemorrhagic septicemia
http://www.fishpalace.org/Disease.html#Septicemia
da det ligner veldig på første bildet. Selvom han har ikke merker på kroppen (heldigvis).
Han var akkuratt med på en veldig lang tur i fiskepose fra London til Oslo hvor han var alt for lenge i pose (grunnet SAS) så grunnen til svekket imunsystem er innlysende.
Han virker ikke slapp eller syk. Derimot ganske fornøyd og vanlig gullfiskaktig; nyskjerrig og sulten
Vannverdier:
NH3 - 0
NO2 - 0
NO3 - 0
PH - mellom 6 og 6,5 et sted.
Er en 112l tank med utvendig AM-top professional pumpe
Bør dette behandles? Grunnen til sykdommen er jo forsvunnet.
evt. hva behandles det med da? Eller skal jeg bare holde meg til hyppig vannbytte i håp om at den helbredes av seg selv?
http://www.fishpalace.org/Disease.html#Septicemia
da det ligner veldig på første bildet. Selvom han har ikke merker på kroppen (heldigvis).
Han var akkuratt med på en veldig lang tur i fiskepose fra London til Oslo hvor han var alt for lenge i pose (grunnet SAS) så grunnen til svekket imunsystem er innlysende.
Han virker ikke slapp eller syk. Derimot ganske fornøyd og vanlig gullfiskaktig; nyskjerrig og sulten
Vannverdier:
NH3 - 0
NO2 - 0
NO3 - 0
PH - mellom 6 og 6,5 et sted.
Er en 112l tank med utvendig AM-top professional pumpe
Bør dette behandles? Grunnen til sykdommen er jo forsvunnet.
evt. hva behandles det med da? Eller skal jeg bare holde meg til hyppig vannbytte i håp om at den helbredes av seg selv?
Postet 27.05.07 kl 18:48
Jeg ville sett det hele ann ett par dager, dette kan rette seg selv om det skyldes problemer med ammoniakk (stor sannsynlighet for det på grunn av lang frakt).
Om problemet ikke retter seg selv med hjelp av ett par ekstra vannbytter, ville jeg rett å slett behandlet med f.eks JBL Furanol.
Husk at denne medisinen er svært ødeleggende for filtrbakteriene.
Om problemet ikke retter seg selv med hjelp av ett par ekstra vannbytter, ville jeg rett å slett behandlet med f.eks JBL Furanol.
Husk at denne medisinen er svært ødeleggende for filtrbakteriene.
Postet 27.05.07 kl 19:40
Svært ofte når våres fisk få blodutredelser ved basen og finnene så skyldes dette tidvis syrebrist og det er forsåvidt logisk med tanke på transport. Dette merket jeg da jeg importerte fisk i stort omgang.
Jeg hadde ikke gjort noe som helst bortsett fra gode akvarieforhold, noe jeg regner med at du har
Svein
Jeg hadde ikke gjort noe som helst bortsett fra gode akvarieforhold, noe jeg regner med at du har
Svein
Postet 27.05.07 kl 19:47
Takk Takk begge to
Så glad jeg ble nå.
forsvinner det eller vil den alltid ha missfarge i halen?
forsvinner det eller vil den alltid ha missfarge i halen?
Postet 27.05.07 kl 21:18
Postet 27.05.07 kl 21:28
hehe ja der har du helt rett.
Hadde det ikke vært helligdag i dag hadde jeg nok vært innom samtlige akvariebutikker i oslo for råd og forskjellige medisiner. Utrolig så hypokonder man kan bli på fiskenes vegne.
Får heller konsentrere meg på det enkleste og det beste; god vannkvalitet og god mat. Blir nok servert røde mygglarver og andre godsaker denne uken.
Hadde det ikke vært helligdag i dag hadde jeg nok vært innom samtlige akvariebutikker i oslo for råd og forskjellige medisiner. Utrolig så hypokonder man kan bli på fiskenes vegne.
Får heller konsentrere meg på det enkleste og det beste; god vannkvalitet og god mat. Blir nok servert røde mygglarver og andre godsaker denne uken.
Postet 27.05.07 kl 22:15