Hvitprikk og varmekur

Når man leser om hvilke temperaturer fisken skal ha, så ser det ut til at de fleste skal ha 18- 28 grader. For å kurere hvitprikk, skal man bl.a. ha 32 grader i 2-3 døgn.
Dør ikke fisken da? Det blir jo endel varmere vann enn hva som er foreskrevet.
Det som står oppgitt på de fleste fisker som temperatur, er trivselstemperatur på langvarig basis. Fisken tipper ikke over og dauer momentat selv om temperaturen går over den oppgitte trivselstemperaturen for en kort periode, de er litt mer hardføre enn som så

Varmekuren for hvitprikk er kun for noen dager. De fleste fisk tåler kortvarig høyere eller lavere temperatur enn sin trivselstemperatur.
Men det er verdt å merke seg at så varmt vann holder dårligere på oksygenet enn kjøligere vann, så man må sette inn ekstra sirkulasjon i karet under varmekuren for å kompensere for dette.
Takk skal du ha, kjekt å vite.
Hvitprikk og Varmekur,men litt bekymret for mine Golden otocinclus
mona o
Det som står oppgitt på de fleste fisker som temperatur, er trivselstemperatur på langvarig basis. Fisken tipper ikke over og dauer momentat selv om temperaturen går over den oppgitte trivselstemperaturen for en kort periode, de er litt mer hardføre enn som så:-) Varmekuren for hvitprikk er kun for noen dager. De fleste fisk tåler kortvarig høyere eller lavere temperatur enn sin trivselstemperatur. Men det er verdt å merke seg at så varmt vann holder dårligere på oksygenet enn kjøligere vann, så man må sette inn ekstra sirkulasjon i karet under varmekuren for å kompensere for dette.

Hei!
Prøvde Monas råd ved hvitprikk(varmekuren)og den fungerte kjempebra skrudde varmekolben opp på min Jager 3603 til 32 grader holdt den der i 3 døgn og prikkene ble borte! Var imidlertid veldig bekymret for mine Golden otocinclus,tåler de egentelig denne tempen.Har lest at de liker litt kaldere vann?

TAM
De færreste fisk har så varmt vann som sitt trivselsområde. Hva de ulike artene tåler ut over trivselsoråde varierer sterkt.
Er utsikker på om ottoene er helt trygge i så varmt vann, men jeg føler ikke at de er de fiskene som setter mest pris på denne varmen

Kan nevne at jeg har vært borti folk som har hatt kaldvannsfisken gullfisk i kar der temperaturkuren har vært utført, uten problemer.
Dette er selvsagt ikke noe jeg anbefaler
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap