Munnråte eller munnsopp?

Har en platy som har fått en hvit bomullslignende "dott" på munnen. Så det først for noen dager siden, men det virket som om dotten gradvis forsvant av seg selv. I dag er imidlertid dotten tilbake. I tillegg skvetter hun til innimellom uten at andre fisker er i nærheten av henne.

Har forstått det slik at munnsopp kan gå over av seg selv ved daglige vannbytter, mens munnråte må medisineres. Har Esha 2000, men er usikker på om jeg skal medisinere eller se det an noen dager. Har endel eplesnegler i karet og de må vel i tilfelle flyttes..

Er det mulig å se om det munnsopp eller munnråte med det blotte øye eller er det noe i fiskens opførsel som kan indikere noe? Kan munnråte være smittsomt?

Vet ikke om det er mulig å se noe på dette bildet, liten fisk med bitteliten munn dette Snek seg med en liten guppy på bildet også
Begge tilstandene er smittsomme, dersom forholdene for smitte ligger til stede. Begge tilstandene kan kurere seg selv, under optimale forhold, men soppen er lettest for fisken selv å bli kvitt.

Jeg ville fortsatt med intensive vannbytter, og gjerne tilførsel av vitaminer som f.eks eSHa Optima i en periode.
Forverres tilstanden, må du vurdere behandling. Det er gjerne vanskelig på store avstander å gi en eksakt diagnose, og derfor en eksakt behandling. eSHa 2000 er imidlertid såpass bredspektret at den bør ta begge lidelsene.

Det er ikke de helt store visuelle forskjellene i lidelsene i de tidligste stadier, men etterhvert vil munnråte rett å slett råtne vekk munnen. Derav navnet
Takk for svar Da fortsetter jeg som jeg har gjort med vannbytter og vitaminer et par dager til og krysser fingrene for at de andre holder seg friske. Skal følge nøye med, råtten munn skal hun definitivt slippe å få, stakkar..
Så trist
Du må holde oss oppdatert på hvordan det går Nat, store lykkeønskninger sendes deg :o)
Så lykke til, til både deg og fisken :o)
Takk for det
Ser an situasjonen en stund til, apetitten hennes er det ihvertfall ikke noe i veien med
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap