syk Corydoras aeneus
Så at den ene Corydoras aeneus hadde utstående øyer og var blitt mye større en den andre som jeg har i gårkveld og i dag var hann slapp som en fisk og blodårene var svært synelige og noen ting var kommet ut af hann tok noen bilder af hann før jeg drap hann i dag...men jeg lurer på om det var en parasit eller en sykdom på gang dersom det ser ikke ut som noen af dem andre fiskene har noen proplem
Anyone ?
Anyone ?
Postet 24.06.07 kl 03:21
Det er det verste jeg har sett :0( Huff!!!
Jeg kan selvfølgelig ikke svare deg på hva det er, men det kan se ut som om den har noen trådlignende parasitter på ryggen? Ellers ville jeg vel helt litt til veldig langtkommen bukvassott, men det er jo sjelden at fisken lever helt til dette stadiet. Det med øynene er jo som regel en sak for seg selv, og har vel ikke noe med sott å gjøre, men heller med vannkvalitet. Jeg regner med at du har gjort gode vannbytter de siste dagene? Har du ikke det vil jeg råde deg til å bytte 50% med en gang, og ca 40% de neste dagene.
Håper noen har sett dette før, og kan svare deg på hva det er.
Jeg kan selvfølgelig ikke svare deg på hva det er, men det kan se ut som om den har noen trådlignende parasitter på ryggen? Ellers ville jeg vel helt litt til veldig langtkommen bukvassott, men det er jo sjelden at fisken lever helt til dette stadiet. Det med øynene er jo som regel en sak for seg selv, og har vel ikke noe med sott å gjøre, men heller med vannkvalitet. Jeg regner med at du har gjort gode vannbytter de siste dagene? Har du ikke det vil jeg råde deg til å bytte 50% med en gang, og ca 40% de neste dagene.
Håper noen har sett dette før, og kan svare deg på hva det er.
Postet 24.06.07 kl 12:14
GryDet er det verste jeg har sett :0( Huff!!! Jeg kan selvfølgelig ikke svare deg på hva det er, men det kan se ut som om den har noen trådlignende parasitter på ryggen? Ellers ville jeg vel helt litt til veldig langtkommen bukvassott, men det er jo sjelden at fisken lever helt til dette stadiet. Det med øynene er jo som regel en sak for seg selv, og har vel ikke noe med sott å gjøre, men heller med vannkvalitet. Jeg regner med at du har gjort gode vannbytter de siste dagene? Har du ikke det vil jeg råde deg til å bytte 50% med en gang, og ca 40% de neste dagene. Håper noen har sett dette før, og kan svare deg på hva det er.
Skifter vann på dem 2 ganger i uka 30% vann. Sette biltemasand i akvariumet for en stund siden og etter det har de vært litt tull med vannet men ignen nitrin proplemer men litt lavt GH 3-5
Postet 24.06.07 kl 15:12
Postet 24.06.07 kl 15:40
Endret: 24.06.07 kl 15:40
GryHar selv nesten ikke målbar gh. så det skulle ikke ha noe å gjøre. Hvor lenge har du hatt Aeneusene og hva forer du dem med?
Jeg fikk dem med et akvarium jeg kjøpte i feb men dem andre hadde hatt dem i god tid så dem er i allfall snart 1 år.
Dem er sammen med skjørtetetra neontreta og kardinalterta plus noen få gubby og platy. Det var en langhale oppe i der før men hann hoppet ut og praktbotian ser jeg ingenthing til men det kan være at hun skjuler seg godt under stenene eller i grotta si.
Postet 24.06.07 kl 16:15
Islensk[QUOTE=Gry]Har selv nesten ikke målbar gh. så det skulle ikke ha noe å gjøre. Hvor lenge har du hatt Aeneusene og hva forer du dem med?
Jeg fikk dem med et akvarium jeg kjøpte i feb men dem andre hadde hatt dem i god tid så dem er i allfall snart 1 år.
Dem er sammen med skjørtetetra neontreta og kardinalterta plus noen få gubby og platy. Det var en langhale oppe i der før men hann hoppet ut og praktbotian ser jeg ingenthing til men det kan være at hun skjuler seg godt under stenene eller i grotta si.
glemte og si hva dem får og spise Nutron staples og green i tillegg plus det er jo vanelig fiskefor i tillegg i akvariumet
Postet 24.06.07 kl 16:18
Postet 24.06.07 kl 16:18
Postet 24.06.07 kl 16:21
GryHar ikke brukt foret du henviser til, så der var jeg like langt..... Noen har fåt store problemer dersom de har foret med mygglarver e.l. som har vært tinet litt for lenge, eller vært tint og frosset igjen.
Dem har ikke fått noe frozentfor bare fersk eller tørrfor.
Men nå er jeg gang med og skifte bunnlag hos dem over til grus
gjerne legg ut bildene af den
Postet 24.06.07 kl 16:55
Islensk[QUOTE=Gry]Har ikke brukt foret du henviser til, så der var jeg like langt..... Noen har fåt store problemer dersom de har foret med mygglarver e.l. som har vært tinet litt for lenge, eller vært tint og frosset igjen.
Avrundet grus da håper jeg? Biltema sand er jo det absolutt beste for coryer, så det er jo dumt å bytte den?
Da legger jeg ut bildet :0)
Postet 24.06.07 kl 16:58
Gry[QUOTE=Islensk][QUOTE=Gry]Har ikke brukt foret du henviser til, så der var jeg like langt..... Noen har fåt store problemer dersom de har foret med mygglarver e.l. som har vært tinet litt for lenge, eller vært tint og frosset igjen.
Avrundet grus da håper jeg? Biltema sand er jo det absolutt beste for coryer, så det er jo dumt å bytte den?
Da legger jeg ut bildet :0)
jepp afrundet akkurat som dem hadde før biltemasand
Postet 24.06.07 kl 17:58
Jeg syntes du gjorde det rette her, denne fisken ville aldri blitt seg selv igjen.
Hva som feilte den? Tja, det kunne nesten se ut som den var rammet av det som kan ramme en fisk.
Det dreide seg trolig om en fisk som var svekket, og den ene sykdommen etter den andre fikk overtaket.
For å kunne identifisere alle sykdommene, kreves obduksjon og dyrking av bakterier.
Hva som feilte den? Tja, det kunne nesten se ut som den var rammet av det som kan ramme en fisk.
Det dreide seg trolig om en fisk som var svekket, og den ene sykdommen etter den andre fikk overtaket.
For å kunne identifisere alle sykdommene, kreves obduksjon og dyrking av bakterier.
Postet 25.06.07 kl 10:09