Vannbytte under varmekuren?

Har dessverre fått hvitprikk i vårt 480-liters akvarium - vi har vært bekymret for smitte i dette karet, og har derfor fulgt ekstra nøye med - og i går oppdaget vi dessverre de første hvite prikkene.

Vi har tilsatt salt og hevet temperaturen samt satt inn ekstra lufting (var faktisk 34 grader da jeg våknet i dag... :o ) - og så langt ser det ut til at fiskene tåler det svært bra - heldigvis!

Har også fått forståelsen av at man ved hvitprikk skal "slamsuge som man aldri før har gjort det" - men hvordan kombinerer jeg egentlig dette med temperaturkuren? Erstatter jeg vannet med varmtvann? Eller skal jeg vente med slamsuging / vannbytte til temperaturkuren er over?
Slamsugingen er noe de fleste foretar før de øker tempen, og i de tilfellene der en kjører "jojo-kuren". Det er da på de kalde dager\ timer at de fleste bytter vann.

Å bytte vann er egentlig ikke noen stor greie, så lenge tempen ikke faller under de magiske 32`C. Å bruke beredervann er noe jeg er lite glad i, men har selv mulighet til å forvarme vannet - uten berederens innvirkning\ forurensing av vannet.
Men jeg aner jo ikke om dette er en mulighet dere har (30L bøtter eller lignende og varmekolber.)
Takk for svaret
Da lar jeg det være i dag i alle fall - og håper det begynner å hjelpe på i morra
Da er fiskene atskillig bedre - og i morgen skal jeg begynne å senke temperaturen igjen. Den har ligget opp mot 34 grader hele veien, og til min store overraskelse har fiskene tilsynelatende tålt dette svært godt. Heldigvis!
Temperaturen går neppe under 32 grader før på fredag, og da tenker jeg også å ta et vannbytte m/slamsuging.

Hvitprikkmedisinen blir forhåpentligvis liggende i skuffen denne runden i alle fall
Styrer fortsatt med hvittprikk-bekjempelsen.

Etter 2 døgn uten prikker (innbilte jeg meg i alle fall) ble temperaturen senket og et solid vannbytte med slamsuging utført.
Dessverre så jeg igjen prikker 25 timer seinere, så da var det på'n igjen.

5 dl (!!) havsalt + 34 grader i vannet - så får jeg bare krysse fingra og være eeeeenda mer tålmodig nå....

Mallene takla det finfint sist runde i alle fall - så satser på de fortsetter med det. Anser det tross alt som mindre risiko enn å ha i malakittgrønt-inneholdene medisin i et kar med 14 praktbotia....

Fisken i karet bærer for øvrig (heldigvis) ikke preg av å være syke på noen måte - med unntak av de 4 store SAE'ene som døde da - men de antar jeg døde av varmen....
14 praktbotia? Må være ett flott syn å se en slik gruppe samlet

At du her opplevde tilbakefall, betyr rett å slett at parasitten krever litt jojo-tendenser.
Dette er hva jeg ville gjort:
Latt tempen være høy til alle prikker er borte + 48 timer.
Senket den til ca 28`C, med ett vannbytte med kaldere vann.
Hevet den igjen i løpet av 18 timer til over 32`C.

Dette x 2
Jeg har også praktistert noen døgn med konstant 32 C, så et digert vannbytte med real slamsuging og la temperaturen være normal et døgn eller så. Deretter sakte heve tempen tilbake til 32 C. Det har fungert strålende hver gang hos meg.
Hvor mange ganger man skal senke temperaturen avhenger muligens hvor hardt angrepet karet er, og hvor sikker man vil være på at alt er borte Jeg har senket/hevet temperaturen en eller to ganger (litt varierende avhengig av angrepets styrke).

Jeg har hatt utbrudd av hvitprikk i karantenekar flere ganger, og den oppstår generelt fra 8 til 15 dager etter innsettingen av den nye fisken.

Til nå har jeg aldri brukt hverken medisin eller salt for å kurere hvitprikk, kun varmekur.
Det fungerer!
Hvorfor hele 34 grader, forresten? Er det ikke tilstrekkelig med 32,5 eller noe sånt?
Kesol
Hvorfor hele 34 grader, forresten? Er det ikke tilstrekkelig med 32,5 eller noe sånt? :)

Joda, men det er ikke alltid like lett å få til akkurat eksakt temperatur
Noen ganger spiller været inn, temperaturen ute bidrar, lyset på akvariet bidrar til å øke...
Så om varmekolben er innstilt på 32 C, så bidrar ofte akvarielyset med en grad eller to ekstra. I et så stort kar som dette som er omtalt her (nesten fem hundre liter), synker tempen bare minimalt i løpet av en natt. Knapt målbart. Så store vannmengder holder lenge på temperaturen.

I min 250 liter kan jeg ikke se mer enn maks en halv grads forskjell på temperaturen om kvelden rett før lyset slås av, og det den er neste morgen.
Ja, det er som Mona også nevner her litt vanskelig å regulere temperaturen 100% nøyaktig - og med dette volumet tar det sin tid før ny innstilling av varmekolben gir utslag. Fiskene ser ut til å takle temperaturen bra, så da lar jeg være å styre noe mer med det. (De har selvsagt både et par luftesteiner og ekstra overflatebevegelse for å holde høy oksygenmetning i akvariet til tross for høy temperatur)

14 praktbotiaer sammen er et flott syn, ja
Oppdatering:

Etter to runder med varme- og saltkur ser det endelig ut til at ting er tilbake til normalen igjen i 480-literen. Over en uke siden sykdommen var borte nå. Takk og lov!

4 SAE'er døde dessverre underveis. Jeg så aldri at de hadde noen symptomer på hvitprikk, så jeg antar det var varmen (?) som drepte dem.

Gibbicepser, Royal pleco, praktbotiaer og puntius denisonii klarte seg alle helt utmerket gjennom mange dager med både 33 og 34 grader og solid salting. Det bør nevnes at vi kjørte to brusesteiner og hadde kraftig overflatebevegelse for å holde oksygenmetningen høyest mulig.

Håper det blir lenge til neste gang vi får denne skitten i akvariene!
fint at dere har vunnet kampen for denne gangen. Sykdom i tanken er ikke gøy. Men dere var jo relativt heldige da, mistet "bare" 4 saeer.
Varmekuren er effektiv den, bare man komer over de magiske 32 gradene
En stim med PraktBotiar (14 stk)som dere har, må være et "gromt" syn for øyet-store er de??
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap