Syk slørhale!

Hei! Passer to slørhaler mens foreldre er på ferie, og nå ser det ut til at den ene er blitt syk. Den virker til og "dras" mot overflaten av bollen, og strever med å holde seg under vann. Den andre slørhalen oppfører seg helt normalt. De er begge nokså gamle, nærmere 4-5 år tror jeg. Er takknemlig for alle tips, da jeg selv kan lite om akvariefisker.
Fisken har trolig problemer med å regulere gassmengden i svømmeblæra.
Det er en rekke årsaker til at slikt oppstår, de mest relevante er:
-Høy alder
-Svulster
-Bakteriell(e) infeksjoner
-Parasitter.

De første to alternativene er det desverre ikke mulig å gjøre noe med. Fisken vil da omsider dø av utmattelse.
Bakterielle infeksjoner kan i noen tilfeller kureres med bruk av f.eks Sera Bactopur Direct i vannet (medisin)
Parasitter som lager krøll med svømmeblæra er skjelden kurerbare, men en kan forsøke en kur med Flubenol 15.

Siden du først nevner at dette er en bolle, er det all grunn til å tro at dere ikke har allverden av medisiner i hjemmet. I tillegg er boller noe som gjerne har ett stuslig lite volum, og da er det fort gjort å gi en dødelig overdose.

Jeg ville forsøksvis byttet ut 25% av bollevannet daglig, for å lette smittepress, og samtidig fjerne eventuelle opphopninger av giftstoffer i vannet. Dette kan hjelpe, men håpet er ikke spesielt stort
Var jeg deg, ville jeg tatt en prat med dine foreldre, for å høre med de om du har velsignelse til å avlive fisken dersom den ikke blir bedre, og hva de evt tenker ang bruk av penger på medisiner.

PS: Dersom den medisinen fra Sera skal benyttes, bør du bytte ut 50% av vannet på forhånd, samt fjerne slam fra bunnen.
Medisinen ødelegger bakteieflora i bollen, og du må derfor ikke fore fiskene den første uka.
Dagen etter behanling, og de neste 3, bytter du ut 35% av vannet, for så å gi en ny kur (og fortsette vannbytterutinen).
En luftepumpe til å øke mengden surstoff i vannet er også helt nødvendig, spesielt siden det er gullfisk og bolle (årsak: gullfisk skiller ut masse ammoniakk via gjellene, og dette vil forpeste vannet meget fort. En bolle har oftest liten overfalte i forhold til volum, og da økes O2-behovet enormt.)
Nå er fisken frisk!
Jeg var sterkt bekymret for fisken noen dager siden, men nå er den frisk som en fisk! Jeg lurer rett og slett på om jeg overfora den? Takk for gode råd uansett!
Tror nok ikke det er overfôring som var grunnen til problemet.
Da skulle du har fôret både feil og for mye.

Skulle dette vært kostrelatert, måtte fisken ha fått en forstoppelse (fiberfattig kost), som holdt gass tilbake i tarmen. Gullfisk\ gullfiskvarianter er tarmpustere, og kan hente luft fra overflaten den utnytte i tarmen.

Men det er jo flott at den er frisk og rask igjen
Du får forresten overtale foreldrene dine til å skaffe fiskene ett større akvarie, det ville de hatt godt av (fiskene, altså)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap