dverggurami med tilbakevendende sår
jeg har en dverggurami hunn som har et sår nederst midt på kroppen. det grodde en gang, men kom tilbake igjen på nøyaktig samme sted og nå "sprer" det seg tvers gjennom kroppen. jeg har isolert henne, men hun begynner å bli ganske slapp. noen som vet hva det kan være. hadde det vært en skade hadde det vel ikke blusset opp igjen?
Postet 21.07.07 kl 11:21
Hvordan ser såret ut? Rødt, pussfylt, kjøttaktig, geleaktig eller infisert med sopp?
Sår kan være så mye, det kan være at fisken er utsatt for angrep fra annen fisk, den kan ha en enkel og tilbakevennende infeksjon, og den kan være alvorlig syk.
Jeg skal ikke rope ulv-ulv, men slike tilbakevennende sår er ofte relatert til fisketuberkulose. Dette er uhelbredelig, og smitter til annen fisk dersom forholdene ligger til rette for dette.
På grunn av at bakterien kan infisere sår på mennesker, anbefaler jeg når det er den minste mistanke om utbrudd av denne, at man har en svært god håndhygiene etter å ha jobbet i karet.
Om du kan ta bilde(r) som tydelig viser såret, er dette med på å kunne diagnostisere fisken skikkelig.
Sår kan være så mye, det kan være at fisken er utsatt for angrep fra annen fisk, den kan ha en enkel og tilbakevennende infeksjon, og den kan være alvorlig syk.
Jeg skal ikke rope ulv-ulv, men slike tilbakevennende sår er ofte relatert til fisketuberkulose. Dette er uhelbredelig, og smitter til annen fisk dersom forholdene ligger til rette for dette.
På grunn av at bakterien kan infisere sår på mennesker, anbefaler jeg når det er den minste mistanke om utbrudd av denne, at man har en svært god håndhygiene etter å ha jobbet i karet.
Om du kan ta bilde(r) som tydelig viser såret, er dette med på å kunne diagnostisere fisken skikkelig.
Postet 21.07.07 kl 11:47
Postet 21.07.07 kl 12:22
Postet 21.07.07 kl 12:26
Postet 21.07.07 kl 12:29
Postet 21.07.07 kl 17:01
Postet 22.07.07 kl 11:09
Siden såret vokser, ser rødt ut, og skjell faller av, er det stor fare for at dette er ganske ille av seg...
Selv hadde jeg avlivet fisken, og desinfisert utstyr med Virkon-S.
Det høres ut som fisketuberkulose, men kan også dreie seg om DGIV (stygt virus som rammer dvergguramier). Begge smittestoffene bør vekk, om mulig, og det er derfor jeg anbefaler desinfeksjon av håver, slamsuger, karantenekar etc.
Bedre føre var...
Bare sånn for å også ha nevnt det:
ca 22% av alle dvergguramier er bærere av viruset.
ca 50% av alle dvergguramier er bærere av FTB-smitte.
Det er altså alltid en vis risk med disse fiskene - desverre!
At en fisk er bærer av ett smittestoff, betyr ikke at den noen gang trenger å smitte andre, eller selv bli syk. Opprettholdes optimale forhold, går det hele oftest svært bra
Selv hadde jeg avlivet fisken, og desinfisert utstyr med Virkon-S.
Det høres ut som fisketuberkulose, men kan også dreie seg om DGIV (stygt virus som rammer dvergguramier). Begge smittestoffene bør vekk, om mulig, og det er derfor jeg anbefaler desinfeksjon av håver, slamsuger, karantenekar etc.
Bedre føre var...
Bare sånn for å også ha nevnt det:
ca 22% av alle dvergguramier er bærere av viruset.
ca 50% av alle dvergguramier er bærere av FTB-smitte.
Det er altså alltid en vis risk med disse fiskene - desverre!
At en fisk er bærer av ett smittestoff, betyr ikke at den noen gang trenger å smitte andre, eller selv bli syk. Opprettholdes optimale forhold, går det hele oftest svært bra
Postet 22.07.07 kl 13:18
Postet 22.07.07 kl 14:26
oppdaget nå at hannen hadde fått det samme. det har utviklet seg fort nå i dag. syntes han hadde et par flekker uten farge i går, men ingen sår. nå hang det tråder ut av åpne sår. de trådene ser ut som huden som løser seg opp. eller om det er sopp?
jeg har avlivet begge to, men han var ikke isolert. han hadde jo ingen symptomer i går. er det nå jeg får panikk?
jeg skal avgårde noen dager fra i morgen. kommer jeg hjem til tomt akvarie?
jeg har avlivet begge to, men han var ikke isolert. han hadde jo ingen symptomer i går. er det nå jeg får panikk?
jeg skal avgårde noen dager fra i morgen. kommer jeg hjem til tomt akvarie?
Postet 22.07.07 kl 14:55
Kjenner deg ikke godt nok til å si om du får noe panikk-anfall eller ikke
Men det er grunn til bekymring, helt klart.
Siden du reiser bort, har du helt klart gjort det rette her, med å fjerne de syke fiskene.
Ta ett 50% vannbytte nå, og ett på 25% før du reiser i morgen. Du fjerner da en god del av eventuelle farlige smittestoffer (sider det på denne måten om det er DGIV).
Men du bør absolutt finne ut av hvem som skader hvem. Kronisk fare, er absolutt med på å danne det fagfolk kaller ett suboptimalt miljø. Dette er sykdomstrigger nummer 1, 2 og 3 samlet (det var litt overdrevet, men pytt)
Om du har alle fiskene som står i beskrivelsen i profilen din, er dette mye, men få sterke kandidater.
De som er mest trolige mobbere, er de blå guramiene (blå monstre som de også er omtalt som flere ganger her på AF).
Lykke til, og god reise!
Men det er grunn til bekymring, helt klart.
Siden du reiser bort, har du helt klart gjort det rette her, med å fjerne de syke fiskene.
Ta ett 50% vannbytte nå, og ett på 25% før du reiser i morgen. Du fjerner da en god del av eventuelle farlige smittestoffer (sider det på denne måten om det er DGIV).
Men du bør absolutt finne ut av hvem som skader hvem. Kronisk fare, er absolutt med på å danne det fagfolk kaller ett suboptimalt miljø. Dette er sykdomstrigger nummer 1, 2 og 3 samlet (det var litt overdrevet, men pytt)
Om du har alle fiskene som står i beskrivelsen i profilen din, er dette mye, men få sterke kandidater.
De som er mest trolige mobbere, er de blå guramiene (blå monstre som de også er omtalt som flere ganger her på AF).
Lykke til, og god reise!
Postet 22.07.07 kl 15:10
det er den største av guramiene jeg mistenker. han jager en del. tror ikke det blir flere guramier på meg, gitt.
hvis det er guramisykdom, smitter den likevel de andre artene?
mannen min kommer til å være hjemme, men han har egentlig ikke noe med det å gjøre. men han bør kanskje bare fjerne og avlive hvis noen fler utvikler symptomer.
det er ikke så lett å stole på litteratur og butikkansatte. gurami skal lissom være en fredelig fisk. men jeg ser jo at den ene ikke er det. de blir vel ratt gamle også.
hvis det er guramisykdom, smitter den likevel de andre artene?
mannen min kommer til å være hjemme, men han har egentlig ikke noe med det å gjøre. men han bør kanskje bare fjerne og avlive hvis noen fler utvikler symptomer.
det er ikke så lett å stole på litteratur og butikkansatte. gurami skal lissom være en fredelig fisk. men jeg ser jo at den ene ikke er det. de blir vel ratt gamle også.
Postet 22.07.07 kl 15:30
Postet 22.07.07 kl 15:39
Om det er dverggurami viruset, smitter dette kun andre dvergguramier. F.eks blå gurami, vil ikke påvirkes.
Personlig syntes jeg at blå gurami passer best i store kar. Om den lever for trangt, vil den oftest bli aggressiv.
Elefantfisk er heller ikke noe fisk for mindre akvarier, etter min mening.
Desverre er det engang slik at ikke alle rådene fra dyrebutikken er verdt å lytte til
Personlig syntes jeg at blå gurami passer best i store kar. Om den lever for trangt, vil den oftest bli aggressiv.
Elefantfisk er heller ikke noe fisk for mindre akvarier, etter min mening.
Desverre er det engang slik at ikke alle rådene fra dyrebutikken er verdt å lytte til
Postet 22.07.07 kl 16:52