Fisk med en litt flau sykdom. Hjelp!!

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg!!

En av gullfiskene mine, Morten, har i den siste tiden mistet skjell, og ser i det hele tatt litt "rufsete" ut. Merket også for noen dager siden at endetarmsåpningen så unormalt rød og større ut, så har i den siste tiden vært en smule engstelig. I dag har såret bak til Morten fått en hvit farge, og det ser nærmest ut som det er råttent :S Han spiser godt, svømmer som vanlig og virker ellers uanfektet. Noen som vet hva dette kan være og hva man bør gjøre?

-fiskeliske
At fisk mister skjell, kan bero på feil i vannverdier, samt enkelte parasitter.
Det kan også godt være annen fisk som er å jager\ biter på gullfisken, skjellene sitter ikke alt for godt på disse.

Dette med rød endetarmsåpning (gatt), kan være en indikator på at den har tarmparasitter. Disse bør medisineres vekk med velegnet medisin, eksempelvis Flubenol.

Du sier at såret bak ser råttent ut; mener du her at tarmåpningen ser råtten ut?
Det kan da være at fisken har en tarmprolaps (deler av tarmen kommer ut av fisken). Den er da svært utsatt for infeksjoner, og siden en prolaps ikke lar seg rette, er det før eller senere game over for fisken.

Siden jeg ikke har mulighet for å se dette selv, er det vanskelig å gi ett stort mer konkret råd.
Du får stelle pent med den, og forsøke med daglige vannbytter. Dette kan hjelpe, det skader i alle fall ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Tom André Fossen
Reklame for plussmedlemskap