Alle fisk i akvariet dør sakte men sikkert

Hei!
Vi er forholdsvis nybegynnere.Har hatt akvariet i ett år.De siste to-tre månedene har store problemer oppstått.Begynte med at svart belergg legger seg på de grønne plantene,går ikke å gni av.Hva er dette for noe?
I tillegg får fisk med noen dagers mellomrom store hull sår i hodet,finner før de dør eller jeg avliver dem.Har medinisert med blåfarget medisin som han på dyrebutikken har laget.I de siste dager havner enkelte fisker på rygg uten synlige skader.Virker ikke som de kan å svømme lenger.I tillegg puster de andre fiskene i akvariet frenetisk.Virker ikke som de trives i karet .Har tatt vannbytter tre dager på rad nå.Først 30% så 40% og så 50%.Virker ikke som det hjelper.Noen med noen gode råd eller er det enkleste å tømme karet å starte på nytt?

På forhånd takk

Jeg kan ikke hjelpe noe særlig (bortsett å si at du bør lese sykdomsartikkelen, og søke på forumet etter "hullsyke")

Men siden nestemann kommer til å spørre:
Vannverdier?
Har ikke målt vannverdier.Hvilke verdier er viktigst? Har jo byttet vann ganske ofte så skulle jo tro de er noenlunde ok
Huff, her sliter du stygt.
Hull i hodet er vanligvis forårsaket av vitaminmangel og\ eller flagelatter inne i fisken.
Ciklider mer mest utsatt.
Hvilke arter er det hos deg som vanligst rammes av dette? Er hullene forbundet med sanseappratet på nesten (neseborene), eller er de mer i nakkeregionen?

Medisinen du har fått, er trolig FMC. Dette er en gammel oppskrift fra de glade 70-årene. Medisinen er meget lite virksom i forhold til skadevirkningene. Problemet du har, vil uansett neppe kunne løses med denne blå guffa.

Det at fiskene puster frenetisk, og mister evnten til å svømme, er en kraftig indikasjon på to ting:
1. Medisinen har drept massevis av de viktige bakteriene. Du har en dødelig opphopning av ammoniakk og nitritt i vannet. Ph har også trolig falt en del.
Dette gir lavere opptak av O2 i blodet, og når medisinen i tillegg fortrenger dette fra vannet, får man ett kjempeproblem.
2. Mange fisk, spesielt tetra, maller og botia, er meget sensitive for FMC.
Disse kan være akutt forgiftet av medisinen.

Var jeg deg, ville jeg omgående byttet ut 50% av vannet, og nye 50% i morgen tidlig.
Jeg ville deretter ha byttet ut 20% av vannet *2 pr dag i 3 dager.
Bruk denne tiden på å skaffe riktig medisin, samt få stilt en riktig diagnose.
Om du beskriver sårene (dybde, størrelse, plassering, farge og tekstur) her, kan jeg være behjelpelig der.

Om det ikke er hullsyke, kan det dreie seg om noe ennå værre... Sier ikke mer om dette før hullsyken er eliminert som kandidat.
Så var det dette med fiskenavn da Vi har hatt 7 neontetra,7 siamesiske algeetere,4 gule fisker tror det var guppy.Halen deres lignet på hodet til mikke mus .Hadde også 5 gråsorte som lignet på denne http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227.Men de hadde ikke de rare antennene.De er alle døde.De ble "spist" opp.Noen fikk store krater over øynene,andre forsvant hele undermunnen på.Fikk også sår på selve kroppen\finnene.Grå\hvitt i fargen var sårene.

Det er de gråsorte,neontetra og siamesiske algeeterne som har hatt sår\hull på kropp og hode og skader på finnene.

I tillegg fikk en av de gule oppsvulmet buk og utstående øyne.Etter å ha lest om sykdommer så finner jeg ut at vi har alle som fins

Vi har også en fisk som aldri har hatt symptomer av noe slag.Det er en bottenfisk som renser bunnen.Vet desverre ikke navnet.

Ancistrus,en slik som suger påHn glasset.Disse har bestandig dødd i løpet av en uke.Prøvd 4 stk.Og det var i perioden hvor ingen andre fisker var syke.Dyrebutikken sa det skulle være en hardfør fisk,men var likevel kun den som døde.

Han på dyrebutikken sa at medisinen ikke tok livet av de gode bakterien og at den ikke var giftig.Skal spørre han om navnet imorgen.
Kan i tillegg ta noen bilder neste gang problemet oppstår igjen eller du trenger mer for å vite art.

.Karet er på 72 l.Har fulgt vannbytterutinen du foreslo så langt.Må jeg sette til aquasan og sånne kapsler for hurtig isetting av fisk ved nytt kar ved så ofte vannbytte?

Du nevner vitaminer.Er det vanlig å måtte tilsette noe sånt?Hva med salt?Dyrebutikken et annet sted enn der jeg fikk medisinen sa jeg måtte prøve å tilsette litt av det ved sårdannelser.

Takker for all hjelp jeg har fått hittil.Det settes stor pris på
Dere har for det første belastet karet alt for hardt, og med en del arter som ikke passer i ett så trangt miljø. Dette i seg selv kan ha vært det som skulle til for at ting bikket over.

Slik du her beskriver det, har dere besøk av alle smittegrupper dere kan ha besøk av. Bakterier er sterkest repressentert, men også sopp, trolig parasitter, og sikkert ett og annet virus.

Ikke for å være pesimist, men karet høres svært "kjørt" ut. Selv ville jeg tatt en grundig vurdering om hvorvidt de gjenlevende har noen sjangs til å berge seg, og om de er bærere av smitte.
Ser ikke bort i fra at jeg hadde destruert resterende fisk, planter, kastet filtermasse, røtter og bunnlag.
Utstyr\ akvarie totaldesinfiseres med Virkon-S, for så å starte helt fra scratch.

At butikken sier at medisinen ikke er sånn eller sånn, tar jeg med en klype salt, og litt pepper på kjøpet
Spør gjerne om navn, evt sammensettingen av denne om navnet ikke kjennes.
"Ekte" FMC er bassert på 3,5g Malakittgrønt, 3,5g Methylenblått pr 1L formalin. Den eldre varianten, som ennå benyttes av enkelte, kalles Leteux-Meyer Mix, og mangler rett å slett Methylenblått. Denne er forøvrig tett på identisk med Tetra ContralIck.

Ang vitaminer, så er dette noe mange fisk har mangel av. Tilsetting av vitaminer skader aldri, spesielt for fisk som kun lever på tørrfôr, som har vært oppbevart i åpnet forpakning over 20`C i mer enn 30 dager av gangen.
Ang salt, skal dette aldri tilsettes uten en konkret grunn. Med konkret grunn, mener jeg som støttebehandling ved enkelte sykdommer, eller som støttetiltak ved No2-forgiftning.
Ang bakteriekultur, er dette noe en ikke trenger når karet er innkjørt. Det er svært lite bakterier en fjerner med å bytte vann, og dette skader derfor ikke.
For den del, er bakteriekulturer bortkasta penger, i de fleste tilfeller.
Helt enig i Franks konklusjon, karret virker overbelastet.
Hei!
Skjønner hva dere mener om overbelasting av karet.Var litt uklar i forrige innlegg.Har ikke hatt alle fiskene samtidig i karet.Det var antallet fisker vi har hatt i løpet av ett år.Vi har hatt mellomm 12-20 fisker i karet samtidig.Er 20 for mange?Hvor mange anbefales i ett 72 liters kar?.Frank nevner også noe om feil sammensetning av fisk,for trangt for noen osv.Dette viser hvor mye vi kan stole på dyrebutikken.De som har anbefalt oss disse typene.Hvilke arter er det som ikke passer i ett så trangt miljø?

Tror nok jeg velger å starte fra scratch.Hvor selges virkon-s?
Virkon selges av blandt annet Tropefisk.

Når det gjelder fiskesammensettingen i ett så "lite" kar, må en rett å slett styre unna de største artene. Eksempelvis scalare, hører ikke hjemme her
Bruk fiskebasen her på AF til å finne små arter som passer inn
Må også si at det ikke finnes noen regel for hvor mange fisk en kan ha i ett kar.
Det hele bestemmes av størrelse og plassbehov, hvilket skikt fiskene lever i osv.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap