Sverddrage med grå stær...

En av mine sverddrage damer har fått et rart belegg på det ene øye. Et litt tåkete belegg ser det ut som. jeg kan ikke huske om fisken hadde når jeg kjøpte den.
Den ser også ut som om den "virrer" litt mer enn de andre sverdragene mine..
Noen tips?
Bør jeg fjerne den før den smitter de andre?
Den har trolig fått en lett, eller kanskje ikke like lett, skade på hinna over øyet.
Skaden kan ha oppstått i forbildense med krangel, eller den kan ha skadet seg på en kvass gjenstand i akvariet.

Slike skader retter seg vanligvis av seg selv, dersom en byr på daglige vannbytter. Andre ganger er skaden så alvorlig, at øyet ikke er til å redde. I noen av disse tilfellene faller rett å slett øyet ut av hodet på fisken.

Fisk med blindhet på ett øye, greier seg meget godt i ett så trygt miljø ett akvarie gjerne er.
Det er ikke noen fare for smitte med dette problemet. Oppstår det på flere, er det nok en fisk i karet som ikke kan kategoriseres som snill
Jeg har neontetra, dverggurami, albinomaller, en sugemalle og en ål.
Så vidt jeg vet er ingen av disse agressive, de viser hvertfall ingen tegn til aggresivitet hos meg. Det som er litt rart (?) er at det ser ut som om sverddrage hannen er ute etter henne hele tiden.
Det ser også ut som om han napper i halefinnen hennes??
Er dette en avansert form for s/m foreplay blandt disse fiskene eller liker han ikke henne mer?
Levendefødere kan krangle stygt, og jeg ser ikke bort i fra at det er fruen som har biti i fra seg

At de har en brutal leksadferd, det er heller ikke noe nytt. At de videre (hannene) ønsker å praktisere denne hele døgnet, er heller verken nytt eller uvanlig ;p

Ok, da er jeg beroliget *puster lettet ut*
Takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap