død, død og atter død

Inaktiv bruker
Jeg har i flere år prøvd å kjøpt slørhaler, men jeg mistenker de å være syk fra selve butikken jeg kjøper de fra.

det går som regel greit den første dagen ejg har de, men så blir de slappe og ligger i bunnen av akvariet/bollen. halen blir som regel frynsete, finnen blir mindre brukt og blir nesten borte. de spiser normalt helt til de siste dagene de lever. men uansett hvor mye de spiser så blir de bare tynnere og tynnere:S

dette har da skjedd meg nå sånn ca 5-6 ganger og jeg lurer veldig hva det kommer av. når jeg leverte inn den siste fisken (R.I.P Jack Daniel) forklarte jeg at ejg trodde det var finneråte, men hun i butikken sa at det ikke var dette. fiskene har ikke blitt "mobbet" av andre fisker og vannverdiene mine var kjempeflotte

er det noen som kan hjelpe meg?
For det første; har du dem i bolle, eller akvarium? Har du filterpumpe, varmekolbe, planter og sand? Vi må vite litt mer før vi kan hjelpe deg. Slørhaler blir opptil 50 cm lange, de skal ha kjølig vann, og skal derfor selvfølgelig ha stort kar som er tilpasset deres krav. Hva slags andre fisk har du sammen med dem?
Inaktiv bruker
skal vi se. jeg har hatt de i både bolle og akvarium.

i bollen er det filter pumpe pluss to planter. i bollen har det vært n slørhale sammen med noen guppyer og den levde til den var ett år gammel. de andre gangene har det vært slørhaler sammen med andre slørhaler.

akvariumet er 20 liters (tror jeg) iallefall det jeg jeg har regnet meg fram til. det er filterpumpe i akvariumet og. her er det fem planter store og små. jeg vet desverre ikke navnet på de, men jeg kan prøve å finne det ut. i akvariumet har de levd sammen med tre platy (en hann og to hunner) og to voksne hunn guppyer og to unge hunner.

jeg har ikke varmekolbe i noen disse. håper dette hjalp mer
Jeg vil tro at du har alt for mange fisk i det lille karet ditt dessverre. Dette karet er i grunn bare stort nok til yngler, lek mellom to fisk, eller til å ha reker i.
Fiskene blir nok stresset, og jeg tør nesten vedde skjorta på at Platyene er grunnen til at de mister finnene. Platy er noen fælinger til å nappe finner.
Dessuten vil det bli veldig mye forurensing av vannet i et så lite kar med alle de fiskene. Jeg kan ikke tro at vannverdiene dine kan være helt topp? Hva har du målt av verdier? Hvordan er det med vannbytter og rens av filteret, har du rutiner på dette?

Du må nok få deg et større kar, eller så bør (må) du kvitte deg meg fiskene du har nå, og gå over til reker.... Beklager.
Huff dette ble et litt negativt svar.
Nåja. Finnes andre fisk du kan ha der, slik som killi og kampfisk. Og reker er faktisk mye kulere enn de høres ut.

Men gullfisk bør du ikke ha der.
Inaktiv bruker
tja er ikke helt sikker for jeg har hatt det akvariumet i et år og det har gått helt fint helt til nå hvetfall. jeg har bare hatt en slørhale der enda, men denne døde ,de andre har nok vært i bollen. så problemet ligger nok mest der :S men det jeg lurer mest på om det er stress eller sykdom de dør av
Da tror jeg at jeg overlater dette til noen andre. Jeg har forsøkt å fortelle deg at fikene blir stresset, at de har for liten plass, at de er for mange osv, osv, og du mener allikevel at de har det helt topp. Da gir jeg meg ;0)
Kan noen andre overta her? *s*
Dette er dyreplageri. Hvis du søker på slørhale her på akvaforum ser du med en gang at de skal ha minst 100 liter vann. Du kan ikke finne på å ha flere slørhaler i en 20 liter.... Stakkars fisker. Enter leverer du tilbake fiskene i dag, eller så går du å kjøper deg ett større akvarie!!

De dør av stress siden de ikke kan bevege på seg
Webbi
Jeg har i flere år prøvd å kjøpt slørhaler, men jeg mistenker de å være syk fra selve butikken jeg kjøper de fra

Kødder du eller? Selvfølgelig har de ikke syke fisk i butikken år etter år. Fisker dør av sykdom eller stress, så da burde du jo skjønne at det er du som gjør noe feil siden dette gjentar seg gang etter gang.... Kjøp deg en 100 liter og prøv med noen guppyer
Inaktiv bruker
tja hvis dere sier det så. har nå fjernet mange av fiskene fra akvariumet. jeg har bare hatt et dødsfall på ett år nede i akvariumet så jeg synes det bare er litt rart siden det høres ut som om at alle skulle ha dødd for lenge siden:S
At fisk lever betyr ikke at de har det bra. Men over til noe litt mer positivt. Nå har du jo funnet dette forumet, og kan lese masse om fisk og akvariehold, så nå kommer du sikkert til å lære masse som vil gi deg lyst til å gi fikene dine det forholdene de trenger og fortjener.
Føler du deg ikke velkommen her på forumet når det første du får slengt i trynet er "dyreplageri"?

Men det finnes mange andre typer fisk/reker du kan ha i akvariet ditt, om du ikke føler for å kjøpe et større med det første. Det er sikkert mye morsommere for deg å ha fisk som lever uansett.
Det ble nok tatt litt for hardt i i innlegget fra Høyer'n synes jeg. Viktig å huske på at vi alle har vært nybegynnere en gang. Vi må være glade for at vi hele tiden lærer, ellers hadde det jo ikke vært bruk for dette forumet (skrekk og gru)!
Her var det en del vridde sannheter ute å gikk... En fisk dør ikke over natta over at den plasseres for trangt. Du verden, da ville fisk ha kostet litt, med tanke på frakt...
Det er neppe noen tvil om at en fisk av den typen det her er snakk om, vil ha det bedre i ett større akvarie enn 20L. Likevel, fisken vil kunne leve der i flere år, om den stelles riktig.
Jeg orker ikke å snakke om etikk og moral her.

At fiskene dine fikk frynsete finner, kan bero på disse årsakene:
Noen napper på finnene.
Bakteriell infeksjon.
Skader etter håndtering med håv, eller i kontakt med ting i karet.

Alle har samme behandling; forsøksvis rent vann, i form av daglige delvannsbytter. Om ikke dette har effekt, er medsiner mot finneråte og sopp veien å gå.

Det viktige er å finne ut hvorfor dette oppstår. Årsaken er det en bør luke vekk.
Forstår jeg deg rett i at på dag 2, begynner fiskene å svekkes?
Hvor lenge lever de normalt etter innkjøp?

Siden det er små volum det her snakkes om, kan det rett å slett være at den ekstra belastningen karet utsettes for når en ny fisk introduseres, blir for stor.
Alle gullfiskarter er forøvrig fisk som skiller ut store mengder ammoniakk via gjellene, og det kan rett å slett være at fiskene dør av sykdom relatert til nitrittforgiftning.
Inaktiv bruker
dag to begynner den som regel å bli slapp, mn den har god appetitt. så blir den tynnere og tynnerer og det tar vel som regl 5-6 dager så har den dødd. nå er jo ikke dette et problem lengre da siden jeg ikke kommer til å skaffe meg noen nye siden jeg har for lite akvarium, mendet hadde vært å kjekt å vitelitt mer til en gang senere når jeg har fått ett skikkelig akvarium.
Jeg lurer på en ting: Har du målt temperaturen på vannet?
Slørhaler liker jo ikke særlig varmt vann... Før jeg skiftet lys klarte lampen på det minste akvariet mitt alene å sende temperaturen opp i 32C.

Kan noe liknende ha skjedd hos deg?

(Jeg vet for øvrig ikke hva slags symptomer en slørhale i for varmt vann vil vise...)
Inaktiv bruker
hmmm... nei desverre. det er mulig det var noen og tyve grader der, men jeg kan ikke være helt sikker der. blir ikke slørhalen slapp hvis det er for høy temperatur der ? :S
Henger meg på det Frank sier her.
Et meget bra innlegg - spesielt hvis man leser det flere ganger.
Slik kan man si det uten å få folk til å kaste seg i skyttergravene for så å gjøre det selv når svaret kommer.
Hiver meg på teorien om at det ikke er plassmangel som gjør at de svekkes og dør så fort. Det skjer over tid i såfall.

Men mobbing fra andre fisker derimot, det kan i hvertfall bidra til at de svekkes fort, og da allerede fra dag en.

Jeg har selv hatt fisk i 180 literen min som har blitt mobbet fra dag en, og de har vist tegn på mistrivsel med det samme. De har spist ja, når de fikk tak i mat, men tegnene på mistrivsel har vært klare. Jeg har ikke opplevd dødsfall pga dette, for de fleste har funnet sin plass etterhvert, og blitt endel av miljøet. Dette har ikke vært slørhaler, men dog.

Nå legger jeg vel hodet mitt på fjøla selv her, men jeg har også et 20liters kar med to _små_ slørhaler oppi. Jeg er klar over at det er litt lite til dem, men de er som sagt små, og de skal etterhvert få større plass.

De to går sammen med tre reker, og de har det fint oppi der. Svømmer rundt og er aktive og tilsynelatende fornøyde fisker. Rekene er snille mot dem, og det samme andre veien.

Så hvis du selv står for ditt valg av kar til slørhaler, og du ønsker å fortsette med det, så ville jeg kastet ut alt annet i karet, og sett om det fungerer. Reker feks kan du ha oppi som renholdere.
Jeg hadde forresten en bitteliten ancistrus sammen med mine en periode, og det gikk også bra, men den ble flyttet da den fikk jobb som renholder i et annet kar.
Og forresten...ang temperatur til slørhaler, så er det ideelle rundt 20 grader. Dette er noe jeg sliter med å holde, da karet står på stua, og vi sjelden har mindre enn 20 grader her.

Men selv om vannet er varmere, så merker jeg ikke forskjell på fiskene.

Eneste er når sola har varmet opp hele huset her, og tempen har steget mye i vannet, da virker de daffere, men det gjør alle fiskene i de andre karene også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap