Funnet en platy død i akvariet
Postet 27.07.07 kl 23:01
Postet 27.07.07 kl 23:23
Postet 28.07.07 kl 00:20
Postet 28.07.07 kl 00:26
Postet 28.07.07 kl 00:56
Uansett, vis ingen fisk har levd mere enn ca 2 mnd i karret ditt uten å dø, så er det på tide og finne ut hvorfor.
Så lenge du ikke ser noen "synlig"sykdom, så er det stor mulighet for at svaret er på akvarie holdet ditt.
Stort er karret? Hvilken pumpe bruker du?
Hvilken vannverdier har du? Og hvilken type fisker har du?
Så lenge du ikke ser noen "synlig"sykdom, så er det stor mulighet for at svaret er på akvarie holdet ditt.
Stort er karret? Hvilken pumpe bruker du?
Hvilken vannverdier har du? Og hvilken type fisker har du?
Postet 28.07.07 kl 01:21
Postet 28.07.07 kl 14:51
Så lenge det ikke er noen klare indikasjoner på hvorfor fisken(e) dauer, er det heller ikke noe lett jobb å komme med råd om hva en skal gjøre.
Anbefaler rett å slett at du tester vannet hyppig over en periode på ett par måneder, og bytter vann hyppig i denne perioden.
Sørg for at fiskene ikke overfôres, at filtreringen er tilstrekkelig, at det ikke er overbefolking i karet, og ikke minst, at fiskene får riktig fôr.
Anbefaler rett å slett at du tester vannet hyppig over en periode på ett par måneder, og bytter vann hyppig i denne perioden.
Sørg for at fiskene ikke overfôres, at filtreringen er tilstrekkelig, at det ikke er overbefolking i karet, og ikke minst, at fiskene får riktig fôr.
Postet 28.07.07 kl 17:49
Postet 05.08.07 kl 17:13
du bør vel teste ph, kh no3 no2 osv... alt egentlig.
Og kanskje oppgi hvor mange liter akvariet ditt er, og hva slags fisk du har.
Platy er hardføre fisk som jeg som liten hadde mange av og aldri hadde problem med. Men om vann-verdiene dine er for høye eller for lave kan det være grunnen til at fisk dør.
Og kanskje oppgi hvor mange liter akvariet ditt er, og hva slags fisk du har.
Platy er hardføre fisk som jeg som liten hadde mange av og aldri hadde problem med. Men om vann-verdiene dine er for høye eller for lave kan det være grunnen til at fisk dør.
Postet 05.08.07 kl 17:27
Har en 54 liter. hadde 3 platy 1 ancistrus og 1 kampfisk (hunn)
TIdligere har det bare vært forskjellige fisker som har bodd der men de har dødd, i en stund har bare kampfisken bodd der, også kjøpte jeg 4 nye fisker og putta oppi. KJøpte da samtidig luftepumpe som jeg ikke har hatt tidligere...
har ikke skikkelig sånn testutstyr, har tenkt å ta med så dyrebutikken i byen kan teste skikkelig for de tester gratis.
Hvis det ikke bedrer seg snart kommer jeg til å selge akvariet, er ikke noe moro at alle fiskene mine dør =/
TIdligere har det bare vært forskjellige fisker som har bodd der men de har dødd, i en stund har bare kampfisken bodd der, også kjøpte jeg 4 nye fisker og putta oppi. KJøpte da samtidig luftepumpe som jeg ikke har hatt tidligere...
har ikke skikkelig sånn testutstyr, har tenkt å ta med så dyrebutikken i byen kan teste skikkelig for de tester gratis.
Hvis det ikke bedrer seg snart kommer jeg til å selge akvariet, er ikke noe moro at alle fiskene mine dør =/
Postet 05.08.07 kl 17:35
En så lav Gh, om denne er riktig, kan være årsaken til at disse fiskene dauer. De foretrekker normalt noe hardere vann, og dette bør du derfor enten korrigere, eller finne arter som trives å så bløtt vann.
Gh økes med å øke mengden kalsium og magnesium i vannet (gjelder ikke disse i karbonatforbindelse)
Gh økes med å øke mengden kalsium og magnesium i vannet (gjelder ikke disse i karbonatforbindelse)
Postet 05.08.07 kl 18:00
Postet 05.08.07 kl 18:39
La-sparkyÅ hvordan øker jeg kalsium og magnesium?
Har du forsøkt å søke på dette her på AF ? Det er skrevet mer enn jeg orker å tenke på om begge delene, også den senere tiden
Her er en av de mange trådene som skulle dekke det meste av info om dette.
Postet 05.08.07 kl 18:50
Postet 12.08.07 kl 21:05