syke kardinaltetraer?

To av kardinaltetraene mine har noen som ligner på et par bitte små marker hengende ut av munnen. Den ene har også en på en av finnene. De oppfører seg ganske normalt og spiser normalt virker det som, men de ser jo ganske ekkel ut. Hva bør jeg gjøre? og hva er dette?
Det dreier seg trolig om en eller annen form for ankerorm. De fleste av disse dør ut av seg selv i karet, av mangel på en mellomvert.
Hvor lenge har fiskene vært i karet ditt, og har de hatt dette hele tiden?
Tusen takk for svar :)
Jeg oppdaget det vel for 1-2 uker siden på den ene, men den virket ikke syk, så jeg ville vente å se. Men nå har det dukket opp en til som har det.
De har vært i karet i flere måneder (husker ikke helt nøyaktig, men rundt mars kan jeg tenke meg, de var ihvertfall bittesmå da jeg kjøpte dem og nå er de voksne) og de har ikke hatt det hele tiden.

Smitter dette til de andre fiskene? vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få fanget opp bare disse to, men hvis det smitter så må jeg jo det!
Vil fiskene dø av det, eller går det over? Hva kan jeg gjøre (medisiner?) ?
Siden dette er noe som tydeligvis ikke har fulgt med fiskene fra oppdretter, er det all grunn til å tro at det er en av artene som overlever uten mellomvert, og da er å finne i karet ditt (over alt der, bunnlag, filter, vann etc).

Jeg ville selv behandlet dette med Flubenol 15 (du finner massevis av info om denne her på AF).
Å fjerne de rammede fiskene har trolig ingen effekt.
takk for raskt svar igjen

har fått både nye fisk og nye planter i det siste, det kan ikke ha kommet med dem da?

har tatt ut de to fiskene og medisinerer nå begge karene (både hovedkaret og sykekaret) med eSHa 2000. men tenkte å bestille Flubenol 15 hvis dette ikke hjelper. Er det noen norske nettsteder som har dette, eller er det kun engelske?

Ser ikke ut som om noen av kakadueciklidene, ancistrusene el endlersene har fått det, kanskje de slipper unna?
Er ingen norske butikker som har flubelnol, og om ikke myndighetene letter på regelverket, blir det heller ikke å komme i norske butikker.

Det mest riktige er å få resept på dette, få levert medisinen til apoteket, for så å hente den ut.
Hva prisen da blir på, med veterinærhonorar og apotekets provisjon, er høyst uvist for min del...

Tror forresten ikke at du vil ha noen effekt av eSHa 2000, siden denne er mot bakterier og sopp.
Om jeg tar feil, er jo det flott
ok, men er det ulovlig å bare bestille det på nettet selv? hvordan har andre ordnet dette?

Det står i pakningsvedlegget til eSHa 200o at det behandler "primære og sekundere soppfinfeksjoner, bakterielle hudinfeksjoner samt hud- og gjelleparasitter.... Effektiv mot 18 ulike sykdomsorganerismer og -tilstander, så som: sopp, parasittiske protozoer, sår og skader, bukvannssyke).

Medisinerer i morgen også, og så får vi se hva som skjer!

Må alle behandles med flubenol 15 eller bare de med synlige ormer?
Jeg hadde behandlet alle fisk og kar, om flubenol ble skaffet.
Flubenol er ikke helt lovlig å bestille inn uten godkjenning fra veterinær\ via apotek, men det er få som har vektlagt dette alt for mye til nå
he he ok. da prøver jeg det
Håper ikke alle stryker med før det, har nettopp fått en ny flott kakadueciklidehann...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Andreas Flåterud Flathus
Reklame for plussmedlemskap