Pop-eye på ny fisk

Ein seilfinne-molly, kjøpt for to dager siden har fått eit utståande auge med ein kvit ring rundt. Kan det behandlast med desinfiserende middler som Tropical MFC?
Vasskvaliteten var god i forrige veke men litt høg nitrat, under 25mg/l.
Kan skyldes skade under håndteringen i forbindelse med flytting, og stress.

Forsøk med daglige delvannsbytter på ca 25%, i en ukes tid. Dette hjelper vanligvis.
Om dette ikke har effekt, er det medisiner som Sera Bactopur Direct og JBL Furranol som er veien å gå\ svømme
Begge disse er en total katastrofe for filterbakteriene, bare så det er nevnt.
Takk for hurtigt svar. Tre seilfinnemollyer vart kjøpt i ein nyoppstarta dyrebutikk. Burde eg klage?
Pop-eye er ikke en sykdom i seg selv, men et symptom som kan inntreffe i noen tilfeller på en hel rekke ulike sykdommer... eller "ulykker".
La derfor medisinflasken stå, og se det an. Medisiner gir ofte svært uheldige bivirkninger for hele karet, som er langt verre enn øyet til EN fisk... Og jeg har aldri hørt om noen som har hatt akvariet fullt av pop-eye rammede fisk Så særlig smittsomt er det ikke.
Jeg tipper litt i retning av at håndtering med håv, innfanging og alt styret har gitt øyet en skade. Du skriver at vannet ditt var ok, men litt høy nitrat. Bytt litt vann daglig nå i en tid fremover. 10-15% pr dag.

Godt stell, dvs mye rent vann og god fristende mat som frosne røde mygglarver (og evt grøntfòr siden mollyer liker dette), ro og fred utenom dette. Ikke skramle og ståke med dekkglass o.l., bruk slange og tappe ut litt vann rolig og forsiktig gjennom fòringshullet i dekkglasset (om du har dekkglass) og fyll oppi samme veien. Da blir det minst mulig kav og stress for fiskene.

Ofte er det ikke mer enn en periode med daglige vannbytter og godt stell som skal til for å rette opp i små ting.

REDIGERT:
Nå ser jeg at Frank allerede har skrevet omtrent akkurat det samme... bortsett fra at han greide det på halvparten av plassen som mine bablende skriblerier tar
Takk for gode råd. Nå har eg skifta 40l dagleg og auget ser normalt ut, sjølv om vasskvalitet var bra på førehand.
Men kvar gong eg skifter vatn kryp eplesneglane inn i sitt gode skal. Har også mista dei fleste. Kan det være kopar i vatnet og korleis tester ein for det.
Tviler på at dyrebutikken har røde mygglarver men på ein Danmarkstur kjøpte eg bokser med Avifauna, frysetørka dapnier, mygglarver, tubifex. Ok mat eller bare snacks?
Alle dyrebutikker med ett snev av selvrespekt, og respekt for kundene har røde mygglarver i fryseren

Ang sneglene, kan det være at de reagerer på noe i vannet. Tilsetter du salt, aquasafe eller lignende?
Tilsetter berre Aquasafe i små mengder, litt natron og kalk, Ferrogan. Har hatt gående heimelaga sats for CO2. Tester jevnlig og bytter i snitt ca 60/260 i veka.
Vatnet frå nytt kommunalt vassverk har PH over 7 men rørnettet i boligblokka er 30 år gammelt.
Det bør ikke være noe galt med vannet, siden du tilsetter Aquasafe og rørene er så gamle.
Men; bruker du vann fra varmtvannstanken, kan dette være grunnen til sneglenes adferd.
Ja, her er sentral varmtvannskjel med 80 grader på tanken som tempererst med kaldt vatn til 60 ut.
Tempererer vatn frå termostatblander. Kan det være snusk her? Koper, basselusker. Finnst det kopertester?
Det kan helt klart være en de gørr i ett slikt, og alle andre, varmtvannssystemer. Det er derfor jeg lar kaldt vann stå å romtempereres før jeg bruker det.

Kobbertest finnes. JBL produserer en slik sak, som skal fungere i både fersk- og saltvann.
Siden du bruker aquasafe, skal denne binde opp kobberet om det er slikt i vannet, og jeg vil tro at det derfor dreier seg om en del annet ubeskrivelig usj&æsj i vannet
Tips-hjelp til pop eye
Hei, jeg fikk pop eye på fisken min, først på det ene øyet, og så på det andre....Var og kjøpte Noraq Akvariesalt, og tok litt i akvariet, og etter en ukes tid så var øynen på fisken helt normale igjen....
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrine W.Bjørnebo
Reklame for plussmedlemskap