syk Gullfisk!

Hei, jeg har en gullfisk som har vært syk en stund. Den er gammel. Det ser ut som det er blind på begge øynene! (først det ene, og så det andre øyet) Det ser i tilleg ut som han har ei vorte på ryggen! Han har fått et større akvarium nå, men det har ikke skjedd noen forandring! Finnes det noe middel jeg kan bruke? Eller må han avlives? Det er jo litt trist hvis han må avlisves, for vi har hadd han i ti år! Det er bare dette siste året han er blitt syk
Har du mulighet til å legge inn bilde av den? De som har greie på sykdom vil se bedre utfra et bilde.. 10 år? Den må jo være kjempesvær..
Her har jeg lagt ut bilder, det er kansje litt vanskelig å se, men øyet er på en måte hvitt rundt, og rodt inni øyet.
Det er stor grunn til å mistenke at dette er aldersrelaterte problemer. Også fisk kan få slike

Vorta er nok en svulst av ett eller annet slag, og vil enten spre seg til andre mer vitale organer, eller bare bli der den er. Selvsagt kan det motsatte ha skjedd, at den som nå vises er spredning.

Ang øynene, er det meget vanskelig å se hva problemet er ut fra bildene.
Om det "bare" er ett fortykket slimlag på øyet, kan dette være ett tegn på enten bakteriell infeksjon, eller dårlige levevilkår (dårlige\ feil vannverdier)
Den grå hinna kan også være aldersrelatert, og da vil fisken før eller senere bli blind på øyet. Er begge øynene rammet, da er det litt krise for fisken.

Anbefaler deg å få testet vannet, og eventuelt justere vannverdiene til det gullfisk skal ha.
Daglige vannbytter over en periode på en uke eller to, kan ha effekt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap