Finnes det noen sikker måte å finne ut om fisken har finneråte på..?
Det at finnene "faller fra hverandre og forsvinner" kan jo også skyldes skader fra slåssing, at fisken har satt seg fast etc.
Bakgrunnen for spørsmålet:
I 125 literen har vi for tiden et palettpar med yngel (var ute av hulen for første gang fredag 17. august). I tillegg er det noen sverddragere, ottoer og snegler der. Neontetraene som vanligvis også bor der, er for tiden i et annet kar.
Også har vi et fødekar med to uker gamle guppy-yngel i karet. Skikkelig fiskesuppe er det blitt etterhvert...
Palettene er naturlig nok ganske hissige for tiden, og en del jaging blir det. Det er særlig sverddragerne dette går utover. Har imidlertid aldri sett noe biting eller napping, kun jaging. I går la jeg merke til at en av sverdragerhannene, stod og sturte litt mellom fødekaret og sideveggen (fødekaret er plassert mot det ene hjørnet av akvariet). Tenkte at han sikkert bare ville gjemme seg litt bort og få en pause fra den sinte paletthannen. Slik stod han i dag også, og jeg la da merke til at halefinnen var delt i tre like deler. Det så ut som helt rene "kutt" som gikk helt inn til haleroten. Flyttet han rett over i medisinbollen (med luftepumpe, for tiden helt rent og medisinfritt vann), så han iallefall skal få litt ro og fred. Der kviknet han til og begynte å svømme mer aktivt. Så nærmere på resten av sverddrager-gjengen, og la merke til at noen hadde litt rufsete ryggfinner (dvs litt ujenve kanter). Tror kanskje jeg så en halefinne med tegn til deling også. Men sykdomstegn er det jo lett å få øye på når man er bekymret for at noe kan være galt!
Her kommer det jeg lurer på:
Finnes det noen andre symptomer vi kan se etter som kan si om dette er finneråte eller bare skader? Synes det er veldig vanskelig å avgjøre:-/ Grååaktig belegg tror jeg ikke de har, men det er egentlig veldig vanskelig å se på fisk som har lys oransje/gjennomsiktige finner i utgangspunktet.
Og hva bør vi gjøre:
- La sverddragerne være i hovedkaret og bare se det an?
- Isolere sverddragerne i medisinbollen og se det an der?
- Medisinere hele hovedkaret? Hvordan vil esha 2000 evnt påvirke guppy og palettyngel?
- Medisinere sverddragerne med esha 2000 i medisnbollen?
Har det forresten noen negative effekter å isolere og medisinere fisk med esha 2000 uten å være 110% sikker på at de virkelig har finneråte?
Fjerner forresten medisiner som esha 2000 bakterien fra vannet, eller bare fra fisken? Hvis den fortsatt er i vannet, vil da fisken ha stor sannsynlighet for å bli syk igjen når den kommer tilbake til hovedkaret etter oppholdet i medisinbollen?
Når man klarer å bli såpass bekymret for fisk med litt uklare symptomer, kan man jo lure på hvordan det skal gå når man engang får barn...