Hjelp med sykfisk
For noen dager siden begynte en massiv fiskedød i i akvarie mitt. Først tok en fembåndsbarber kvelden, men siden jeg hadde hatt den i mange år så gikk jeg ut ifra at den døde grunnet alder. Var ingen synlige sykdomstegn på den.
Deretter oppdaget jeg en død Cory. sodalis, men den hadde heller ingen tegn på sykdom. Men tenkte at den hadde død grunnet stress siden jeg akkurat hadde kjøpt 3 stykk til av denne arten til min gruppe på 4.
I denne perioden så var det ikke noe galt med vannkvalitet e.l.
Men så oppdaget jeg 3 syke cory.sodalis til, 2 av dem manglet mye av finnene sine, og det virka for meg at dette var finneråte. De ble også veldig røde på bakparten(se bilde1). Disse 2 døde i går ettermiddag.
Den tredje...fikk noe hvitt på hode uten at jeg si hva det var(se bilde2), men hvitprikk er det iallefall ikke. Den døde i går kveld.
Og i dag når jeg kom hjem fra skolen så oppdaget jeg at den en store ancitrusen min lå død, med noen utvekster fra munne(se bilde3)
Noen som kan ha peiling på hva som har skjedd? sitter litt frustrert her nå kan man si.
Tok ca 50% vannbytte i går for å være sikker, og har tenkt å bytte ca 10% nå de nermeste dagene for å se om det bedrer seg.
Så nå har jeg 3 cory.sodalis, 2 bolivianske sommerfugler, en otto, en fembåndsbarber samt 3 stk ancistruser som ikke viser noen tegn på sykdom
Deretter oppdaget jeg en død Cory. sodalis, men den hadde heller ingen tegn på sykdom. Men tenkte at den hadde død grunnet stress siden jeg akkurat hadde kjøpt 3 stykk til av denne arten til min gruppe på 4.
I denne perioden så var det ikke noe galt med vannkvalitet e.l.
Men så oppdaget jeg 3 syke cory.sodalis til, 2 av dem manglet mye av finnene sine, og det virka for meg at dette var finneråte. De ble også veldig røde på bakparten(se bilde1). Disse 2 døde i går ettermiddag.
Den tredje...fikk noe hvitt på hode uten at jeg si hva det var(se bilde2), men hvitprikk er det iallefall ikke. Den døde i går kveld.
Og i dag når jeg kom hjem fra skolen så oppdaget jeg at den en store ancitrusen min lå død, med noen utvekster fra munne(se bilde3)
Noen som kan ha peiling på hva som har skjedd? sitter litt frustrert her nå kan man si.
Tok ca 50% vannbytte i går for å være sikker, og har tenkt å bytte ca 10% nå de nermeste dagene for å se om det bedrer seg.
Så nå har jeg 3 cory.sodalis, 2 bolivianske sommerfugler, en otto, en fembåndsbarber samt 3 stk ancistruser som ikke viser noen tegn på sykdom
Postet 21.08.07 kl 17:46
Endret: 21.08.07 kl 17:47
Disse utvekstene på ansictrusen er helt normale. Det er ikke uvanlig at disse piggene spiles ut når den er i ferd med å daue...
Hva som tar livet av fiskene dine er ikke godt å si. Ut i fra det du beskriver, samt bildene, er det størts sjangs for at dette er relatert til en eller flere bakterielle infeksjoner.
Jeg kan ikke utelukke at det også er parasitter som herjer, i tillegg til bakteriene.
Selv ville jeg tvert behandlet karet med sterke medisiner, som JBL Furanol eller Sera Bactopur Direct.
Begge rasserer bakteriekulturen, og krever dertil tiltak for å unngå giftige mengder No2.
Hva som tar livet av fiskene dine er ikke godt å si. Ut i fra det du beskriver, samt bildene, er det størts sjangs for at dette er relatert til en eller flere bakterielle infeksjoner.
Jeg kan ikke utelukke at det også er parasitter som herjer, i tillegg til bakteriene.
Selv ville jeg tvert behandlet karet med sterke medisiner, som JBL Furanol eller Sera Bactopur Direct.
Begge rasserer bakteriekulturen, og krever dertil tiltak for å unngå giftige mengder No2.
Postet 21.08.07 kl 17:53
Postet 21.08.07 kl 17:59
Postet 21.08.07 kl 18:03
Postet 21.08.07 kl 18:09
Postet 21.08.07 kl 18:12
Postet 21.08.07 kl 18:37
Karet rommer ca 100L vann. Hvor store mengder vann som må byttes, må du nesten se ut fra vannverdiene. Blir det mye No2 i vannet, krever det selvsagt større\ hyppigere vannbytter enn om verdiene holder seg noenlunde akseptable.
Det er ikke uvanlig at en må bytte 50% i døgnet, gjerne fordel på 2*30% (Nei, 30+30 er ikke 60% :p. Det er 51%)
Det er ikke uvanlig at en må bytte 50% i døgnet, gjerne fordel på 2*30% (Nei, 30+30 er ikke 60% :p. Det er 51%)
Postet 21.08.07 kl 19:16
Frank AngellKaret rommer ca 100L vann. Hvor store mengder vann som må byttes, må du nesten se ut fra vannverdiene. Blir det mye No2 i vannet, krever det selvsagt større\ hyppigere vannbytter enn om verdiene holder seg noenlunde akseptable. Det er ikke uvanlig at en må bytte 50% i døgnet, gjerne fordel på 2*30% (Nei, 30+30 er ikke 60% :p. Det er 51%)
hehe godt noen av oss kan matte da får bare se hvordan det går da, og håpe på det beste. Men virker som at nesten hver gang jeg kjøper fisk fra en spes. butikk i nærområde følger det med mye ubudne gjester. Fått hvitprikk, finneråte + dette her derfra, ikke bra. Så nå er det nok, blir kunn fra Krizoo nå utover som jeg bare har god erfaring med, selv om det er lenger å dra dit.
Uansett takker for kjappe svar
Postet 21.08.07 kl 19:27
Endret: 21.08.07 kl 19:28
Postet 23.08.07 kl 19:17
Tom KristiansenHvor lenge skal behandlingen av sera bactopour foregå, fant ingen steder det stod noe om det?
Hentet fra bruksanvisningen:
Etter 3 dager byttes 50% av akvarievannet ut. Dersom fiskene forsatt er syke, fortsettes behandlingen (altså ha i ny medisin).
Regner med at det er Bactopur Direct du har brukt, og det er fra bruksanvisningen til denne dette er hentet.
Postet 24.08.07 kl 13:26