Hmm..hvilke parasitter tro?
I karet til datteren min har levendeføderne fått noen parasitter tror jeg.Små hvite "dingser" som sitter fast på kroppen.Noen guppyer har svunnet henn på kort tid og dødd.
Det er kun levendeføderne som bærer disse,og alle fisk i karet er nøye studert.
Hva kan dette være?
De ser ut som dette:
Er det noe som lar seg behandle med salt/varme? Jeg har Tetra Contralck og Tetra GeneralTonic.
Det er kun levendeføderne som bærer disse,og alle fisk i karet er nøye studert.
Hva kan dette være?
De ser ut som dette:
Er det noe som lar seg behandle med salt/varme? Jeg har Tetra Contralck og Tetra GeneralTonic.
Postet 23.08.07 kl 19:24
Endret: 23.08.07 kl 19:26
Det er minst 3 parasitter fisken på bildet er rammet av.
Oodinium, hvitprikk og gyro.
Siden det er kun to av disse som er mulig å kurrere med anbefalt behandling (JBL anbefaler naturlig nok JBL Punktol), hjelper det jo ikke mer enn litt
Jeg ville i stedet for punktol, brukt eSHa Exit i kombinasjon med e. 2000.
Du greier ikke å ta ett bilde eller tre av fiskene?
Varme vil bare gjøre vondt værre.
TetraMed vil kanskje kurere dette, men kurerer samtidig filteret for alle levende bakterier. Ikke helt heldig, med andre ord
Oodinium, hvitprikk og gyro.
Siden det er kun to av disse som er mulig å kurrere med anbefalt behandling (JBL anbefaler naturlig nok JBL Punktol), hjelper det jo ikke mer enn litt
Jeg ville i stedet for punktol, brukt eSHa Exit i kombinasjon med e. 2000.
Du greier ikke å ta ett bilde eller tre av fiskene?
Varme vil bare gjøre vondt værre.
TetraMed vil kanskje kurere dette, men kurerer samtidig filteret for alle levende bakterier. Ikke helt heldig, med andre ord
Postet 23.08.07 kl 19:40
Endret: 23.08.07 kl 19:41
Postet 23.08.07 kl 20:05
Postet 23.08.07 kl 22:39
Ikke alle levendefødere er angrepet,bare molly og guppy.
Platy og sverd-dragere er helt fine.
Ancistrus,palettciklider og praktbotia er helt fine.
Ehh...brutalt sagt,men...er problemet vekk om jeg fjerner de syke fiskene?
Er de andre fiskene angrepet selv om ingenting vises på de?Jeg tror ikke de er syke.
Jeg har mulighet å tømme karet og har i tillegg en annen innkjørt pumpe.
Helt ærlig,høres enklere ut å kvitte seg med et par guppy og et par molly enn masse medisinering...
(får vel pepper for dette av noen men jeg står han av)
Platy og sverd-dragere er helt fine.
Ancistrus,palettciklider og praktbotia er helt fine.
Ehh...brutalt sagt,men...er problemet vekk om jeg fjerner de syke fiskene?
Er de andre fiskene angrepet selv om ingenting vises på de?Jeg tror ikke de er syke.
Jeg har mulighet å tømme karet og har i tillegg en annen innkjørt pumpe.
Helt ærlig,høres enklere ut å kvitte seg med et par guppy og et par molly enn masse medisinering...
(får vel pepper for dette av noen men jeg står han av)
Postet 23.08.07 kl 22:44
Postet 24.08.07 kl 11:56
Er det parasitter, hjelper det lite å bare fjerne synlig infiserte fisk. Parasittene er da over alt i karet, også på annen fisk.
Men forstår godt tanken at det er enklere å kvitte seg med fisk for noen kroner, enn å starte en storstillt behandling.
Men; Flubenol ordner problemet med en behandling (i de fleste tilfeller)
Prazi ordnes med 2-3 behandlinger.
Det er altså ikke det store arbeidet forbundet med disse behandlingene.
Det største arbeidet er å få tak i disse medisinene, siden de ikke selges i Norge (og ikke er helt lovlig å importere selv)
Men forstår godt tanken at det er enklere å kvitte seg med fisk for noen kroner, enn å starte en storstillt behandling.
Men; Flubenol ordner problemet med en behandling (i de fleste tilfeller)
Prazi ordnes med 2-3 behandlinger.
Det er altså ikke det store arbeidet forbundet med disse behandlingene.
Det største arbeidet er å få tak i disse medisinene, siden de ikke selges i Norge (og ikke er helt lovlig å importere selv)
Postet 24.08.07 kl 12:12
Postet 24.08.07 kl 12:33
Ta en titt i denne tråden
Der er det e-postadresse til forhandleren (siden er nede av en eller annen grunn)
Der er det e-postadresse til forhandleren (siden er nede av en eller annen grunn)
Postet 24.08.07 kl 12:51
Postet 24.08.07 kl 13:27
Postet 24.08.07 kl 13:59
Liss NilsenMase,mase,mase....:) Vil parasittene overleve uten verter?
Det var da voldsomt til mas fra forblåste nord i dag, da
Parasitter trenger som du er inne på en vert for å overleve. Gyro er desverre en parasitt som kan gå i dvale, og greie seg uten vert i alt for lang tid.
Elvegyroen kan ligge på lur i minst ett år, men jeg har ingen klare tall for hvor lenge de kan ligge i dvale i ett akvarie (annen art, andre forhold).
Postet 24.08.07 kl 14:59