prikkesyken atter en gang
Har fåttt tilbake slag av prikksyken. hadde den for ca 14 dager siden, ga da en kur av contralck og opp med temp. Prikkene forsvant men nå etter 14 dager kom de tilbake. slo en temp for ca 6-7 dager siden. Hoder på med et 50% vannbytte, så lurer jeg på om jeg bør vaske filtret nå ( det er ganske redusert kraft i det nå) eller om jeg skal vente til prikkesyken er helt under kontroll? Tar vann bytte nå ,skal ta en ny kur av cotralck er det noe annet som kan gjøres? Skal å skrue opp temp igjen.
Postet 27.08.07 kl 15:42
Postet 28.08.07 kl 14:20
Postet 28.08.07 kl 15:54
Det bør ikke være behov for ytterligere filterrens i tiden som kommer.
Egnede medisiner mot hvitprikk er først og fremst eSHa Exit. På 2. plass syntes jeg JBL Punktol er ett greit produkt.
Sera har ett par medisiner som funker.
Deretter kommer etter min mening Tetra ContralIck, og på en absolutt jumboplass Prodac sin(e) medisiner.
Som alternativ til medisiner er absolutt varmekuren å anbefale, for de arter som takler kuren
Egnede medisiner mot hvitprikk er først og fremst eSHa Exit. På 2. plass syntes jeg JBL Punktol er ett greit produkt.
Sera har ett par medisiner som funker.
Deretter kommer etter min mening Tetra ContralIck, og på en absolutt jumboplass Prodac sin(e) medisiner.
Som alternativ til medisiner er absolutt varmekuren å anbefale, for de arter som takler kuren
Postet 28.08.07 kl 17:15
Jeg får vel bare vente å se hva som skjer, kan vel ikke begynne med noe annen medisin nå når jeg har hatt oppi contralck. Hvor høyt bør jeg skrue opp temp, den ligger nå på 28-29g. Kan den skrues opp ennå mere? Hvor lang tid kan jeg vente til jeg begynner med en annen medisin? Den medisinen du snakker om er den å få kjøpe i butikk eler bare på nett?
Postet 28.08.07 kl 17:38
eSHa finnes stort sett kun i nettbutikker (da Tropefisk, Aquamanias og Webzoo). Mener det er en vanlig butikk her i landet som har maktet å få denne i hylla...
Du bør ikke øke tempen noe som helst mer nå, siden du har medisin i vannet. Syntes 27-28`C er maks.
Fra den behandlingen du nå gjennomfører, til en annen behandling kan startes, tar tid.
Bytter du ut 30% av vannet daglig, kan en annen kur startes etter 4-5 dager.
Filtrerer du over aktivt kull, kan en annen kur startes etter 3 dager.
Gjør du ikke noe, kan en annen kur startes etter 8-10 dager.
Du bør ikke øke tempen noe som helst mer nå, siden du har medisin i vannet. Syntes 27-28`C er maks.
Fra den behandlingen du nå gjennomfører, til en annen behandling kan startes, tar tid.
Bytter du ut 30% av vannet daglig, kan en annen kur startes etter 4-5 dager.
Filtrerer du over aktivt kull, kan en annen kur startes etter 3 dager.
Gjør du ikke noe, kan en annen kur startes etter 8-10 dager.
Postet 28.08.07 kl 18:57
Contralck skal man bare ha en gang oppi ved ei behandling. Det skulle være nok med ei behandling. Siden jeg ikke skal ha mere medisin oppi skal jeg da også ha 30 % vannbytte hver dag? Blir det ikke mindre medisinen til fiskene hver gang jeg bytter vann?Eller skal jeg vente noen dager til vannbytte isåfall hvor mange dager? Når prikkene er borte er fiskene friske eller har de det ennå? Eller synes du jeg bør sette igang en ny kur? Har ikke kullfilter,( er de bedre?) Her ble det litt mye men håper du kan svare meg.
Postet 28.08.07 kl 20:20
Det er uhyre skjelden at medisinen funker med bare en behandling.
Her er min anbefaling, etter en del flaskers bruk for en del år siden:
Dag 1, full dose etter rens av filter og bunnlag.
Dag 2 og 3, bytt ut 30% av vannet. Tilfør 1/2 dose medisin.
Dag 4, bytt ut 30% av vannet, forbundet med en real runde med slamsugeren. Tilfør full dose medisin.
Dag 5 og 6, samme som 2 og 3.
Lite eller ingen fôring hele denne perioden.
Når fiskene er kurert, vil det stort sett alltid være parasitter som sitter latent i fisken, og nytt utbrudd kan da dukke opp når forholdene ikke lengre er optimale.
Siden dette er andre kur med ContralIck på kort tid, ville jeg vurdert noe annet om dette ikke stanser parasitten for en lengre (helst livslang) periode.
Her er min anbefaling, etter en del flaskers bruk for en del år siden:
Dag 1, full dose etter rens av filter og bunnlag.
Dag 2 og 3, bytt ut 30% av vannet. Tilfør 1/2 dose medisin.
Dag 4, bytt ut 30% av vannet, forbundet med en real runde med slamsugeren. Tilfør full dose medisin.
Dag 5 og 6, samme som 2 og 3.
Lite eller ingen fôring hele denne perioden.
Når fiskene er kurert, vil det stort sett alltid være parasitter som sitter latent i fisken, og nytt utbrudd kan da dukke opp når forholdene ikke lengre er optimale.
Siden dette er andre kur med ContralIck på kort tid, ville jeg vurdert noe annet om dette ikke stanser parasitten for en lengre (helst livslang) periode.
Postet 28.08.07 kl 21:13
Inaktiv bruker
Har i dag brukt Sera Costapur mot mine prikksyke Botia. Har noe erfaring med dette middelet?Frank AngellSera har ett par medisiner som funker.
Jeg startet kursen med Faunamor-P, men den funket ikke. Kanskje fordi den var gått ut på dato. Mulig at virkestoffene i produktet hadde tatt kvelden........
Postet 31.08.07 kl 19:07
Endret: 31.08.07 kl 19:09
Costapur er ikke den værste, men på langt nær den beste medisinen mot hvitprikk.
Har selv sluppet å bruke denne, i tillegg til at tilgangen på SERA-produkter ikke alltid har vært spesielt stor
Faunamor har jeg ikke hørt spesielt mye godt om, så det er ett produkt jeg ikke skal komentere mer enn det
Har forsøkt å finne ut hva medisinen er bassert på, men det er en del ulik info her.
Noen sier at det er malakittgrønt og formaldehyd, andre sier at det er malakittgrønt og kaliumjodid.
Er det førstnevnte, er den temmelig lik Tetra ContralIck, er det sistnevnte får en fort problemer dersom en har natron som Kh-buffer
Har selv sluppet å bruke denne, i tillegg til at tilgangen på SERA-produkter ikke alltid har vært spesielt stor
Faunamor har jeg ikke hørt spesielt mye godt om, så det er ett produkt jeg ikke skal komentere mer enn det
Har forsøkt å finne ut hva medisinen er bassert på, men det er en del ulik info her.
Noen sier at det er malakittgrønt og formaldehyd, andre sier at det er malakittgrønt og kaliumjodid.
Er det førstnevnte, er den temmelig lik Tetra ContralIck, er det sistnevnte får en fort problemer dersom en har natron som Kh-buffer
Postet 31.08.07 kl 20:16
Inaktiv bruker
Hei. Jeg har fått prikkesyke på mine fisk og hadde i Sera costapur i går. Noen fisk har blitt bedre, mens noen har fått det i mellomtiden - på et døgn. Har en Black Mollyhann og han er verst angrepet. Hvor lang tid vil det normalt gå før jeg kan se en bedring i det hele tatt på alle fisk? Dette var noe jeg fikk ved å innføre ny fisk selvsagt! Kjedelig. Vertsfisken er nå død. Tusen takk på forhånd for svar!!
Postet 04.09.07 kl 07:48
Det er kun i det frittsvømmende stadiet av parasittens liv den kan drepes, så det er ikke uvanlig å se forværring de første to dager etter at behadling av enhver type startes.
Hvor lang tid det tar å bli parasittfri er sterkt varierende, alt etter hvor god behandlingen er, temp i karet, motstandskraften til fiskene og mengde parasitter (samt en del variasjon fra stamme til stamme av parasitter).
Det kan ta alt fra 3 dager til over en uke, noen ganger feiler også behandlingen såpass, at det tar uker
Hvor lang tid det tar å bli parasittfri er sterkt varierende, alt etter hvor god behandlingen er, temp i karet, motstandskraften til fiskene og mengde parasitter (samt en del variasjon fra stamme til stamme av parasitter).
Det kan ta alt fra 3 dager til over en uke, noen ganger feiler også behandlingen såpass, at det tar uker
Postet 04.09.07 kl 10:14
Inaktiv bruker
Akkurat. Nå ligger temp på mellom 28-29. Syntes fiskene har blitt altfor rolige egentlig. For høy temp? Byttet ut noe vann i dag og hadde i 1/3 av medisin. Jeg har ikke renset filteret i pumpa, bør kamskje gjøre det? er ikke så lenge siden jeg gjorde det rent. Jeg har et innvendig filter. Nå kan jeg se det flyter av små hvite prikker på overflaten og inni karet.
Postet 04.09.07 kl 14:52
Postet 04.09.07 kl 16:02
Inaktiv bruker
Nå har endelig hvitprikken blitt mer eller mindre borte. Sitter kun igjen et par prikker igjen på den ene mollyen min!! Hvor lenge bør jeg nå fortsette behandlingen?
Postet 06.09.07 kl 22:47
Postet 07.09.07 kl 00:53