Tigeroskar med sykdom!?

Min store flotte 30cm Tigeroskar har fått 6-8 fjellaktige prikker på bakfinnen + et litt kjøttaktig sår. Såret er c.a 5mm brett og de fjellaktige prikkene er noe mindre. Fjellene ser på en måte levende ut for det ser ut som de suger seg fast. (ser ut som en bittebittebitteliten flundre i formen) De er hvite og "svever" litt når oskaren svømmer.

I øvrig er Oskar som vanlig -glupsk og ikke veldig rask i svømmebevegelsene sine. Virker heller ikke som den klør el. lignende.

Den lever sammen med en Red tale catfish - som ser frisk og fin ut.

Legger ved noen bilder i håp om svar på hva det kan være + mulig behandling.
Det er nok enten en form for parasitt eller virus. Vanskelig å se ut fra bildene.

Hva såret angår, kan dette være mye. Du greier ikke å ta ett eller flere bilder av dette?

Til noen sikker diagnose kan stilles, anbefaler jeg kun daglige vannbytter, og om mulig, tilsetting av vitaminer i vannet.
Studert de nermere nå...
Får ikke tatt noen bra bilder som er tydlige nok. Har studert den mere nå og fant enda en sånn "flundrelingnende" greie på finnen. Den er levende og minner om en lus - ser ur som den har kropp, bein og hode. Beina beveger seg likeså bakdelen av kroppen. den er hvit/gjennomsiktlig og 3-4 mm stor. litt oval men helt flat. Den har 3-4 på bakfinnen 2-3 på ryggfinnen og en på den ene framfinnen.
Er sikkert en eller annen fiskelus. Finnes en haug slike, de fleste er ikke i stand til å leve\ formere seg i ett akvarium.

Lusene er er trolig i i slekten Argulus spp., og kan fjernes med å løsne de fra fisken med en pinsett. Det er alltid fare for sekundære infeksjoner i sårene lusene lager, så no bør gjøres med dette.
Lusene hopper forøvrig fra fisk til fisk som det passer dem best, og er noe herk.

Siden det stort sett alltid vil være frittsvømmende lus i karet, når en har en synlig infeksjon, er det viktig å behandle hele karet.
Behandling av dette er ikke enkelt. Det er mange forslag til behandling, og ikke alle er liketroverdige
Felles for de fleste er at du kan hilse bakteriekulturen farvel, og med den minste overdossering står i fare for å vinke også fiskene farvel.
Jeg ønsker derfor ikke å anbefale bruken av f.eks Kaliumpermanganat(KMnO4).
Jeg ville rett å slett kjørt på med en kur Prazi pro. Denne skal ut fra en dels erfaringer ha den nødvendige effekten, uten å drepe alt i sin vei.

Om du velger en kur med kaliumpermanganat, får du heller skrike ut, så kommer jeg med dosseringsannvisning
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap